«Ομαλά και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα» εφαρμόζεται το μέτρο της εισόδου των επιβατών στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, σύμφωνα με τα όσα δηλώνει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης σε συνέντευξή του στο insider.gr. O ίδιος σημειώνει πως η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι «άκρως ικανοποιητική» αναφέροντας πως κάθε ημέρα σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής καταγράφονται περισσότερες από 1,8 εκατ. ακυρώσεις ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Ο κ. Ταστάνης δέχεται ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα στην εφαρμογή του νέου συστήματος που έχουν «να κάνουν κυρίως με την εξοικείωση του κοινού στο νέο σύστημα» και προσθέτει πως ο ΟΑΣΑ έχει ζητήσει από την ανάδοχο κοινοπραξία να κάνει και κάποιες διορθωτικές κινήσεις στις οποίες περιλαμβάνεται η αναβάθμιση και απλούστευση του μενού έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω των αυτόματων μηχανημάτων.
Απαντώντας μέσω του insider.gr στους προβληματισμούς που εκφράζουν οι οδηγοί των λεωφορείων για την έλλειψη οχημάτων και προσωπικού ο κ. Ταστάνης σημειώνει ότι δεν φταίει η σημερινή διοίκηση για αυτό. Προσθέτει πως έχουν εξασφαλιστεί 30 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 92 οχημάτων, ενώ ο Οργανισμός διεκδικεί 100 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για την προμήθεια άλλων 400 λεωφορείων. Παράλληλα η διοίκηση της ΟΣΥ έχει υποβάλλει αίτημα για την πρόληψη 495 οδηγών. «Κατανοούμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι και θεωρούμε ότι τα προβλήματα που υπάρχουν θα τα αντιμετωπίσουμε μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο που έχουμε μαζί τους», δηλώνει ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ.
Παράλληλα, ο κ. Ταστάνης δηλώνει πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόλις 16 ελεγκτές κομίστρου για 277 γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ. Αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί κατά 65 άτομα που θα ξεκινήσουν τους ελέγχους μόλις ολοκληρωθεί η εκπαίδευσή τους, ενώ έχει εγκριθεί η πρόσληψη άλλων 140 ατόμων μέσω ΑΣΕΠ.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Έχουμε κάποια πρώτα στοιχεία από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε Μετρό/Ηλεκτρικό; Πόσες κάρτες έχουν εκδοθεί, πόσα εισιτήρια ακυρώνονται κάθε ημέρα;
Η αποδοχή της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι μεγάλη και θα ήθελα να εκφράσω και εγώ προσωπικά και συνολικά ο Οργανισμός την ικανοποίησή μας και μέσω της δικής μας επικοινωνίας για την ανταπόκριση του επιβατικού κοινού. Είναι άκρως ικανοποιητική, παρά τα όσα προέβλεπαν κάποιες «Κασσάνδρες», παρά τις επιθέσεις και τους βανδαλισμούς που υπέστησαν κατά καιρούς οι υποδομές του, παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με την εμπλοκή της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και παρά τις αναμενόμενες δυσκολίες προσαρμογής του επιβατικού κοινού σε ένα νέο σύστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί και ενεργοποιηθεί 750.000 προσωποποιημένες κάρτες ATHENA CARD που μαζί με τις 350.000 απρόσωπες αγγίζουν τις 1.100.000. Είναι, δηλαδή, 4,5 φορές περίπου περισσότερες σε σχέση με τις 250.000 κάρτες απεριορίστων διαδρομών που εκδίδονταν κατά μέσο όρο το μήνα την εποχή του χάρτινου εισιτηρίου. Σήμερα, σε όλα τα μεταφορικά μέσα του ΟΑΣΑ (μετρό, ηλεκτρικό, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ και προαστειακό) γίνονται πάνω από 1.800.000 ακυρώσεις ηλεκτρονικού εισιτηρίου τη μέρα.
Μερικούς μήνες μετά και ενώ ακόμη δεν έχουν κλείσει όλες οι μπάρες στον ηλεκτρικό παρατηρούνται ακόμη προβλήματα ειδικά τις ώρες αιχμής και όταν έχουν κλείσει τα εκδοτήρια. Προετοιμάζονται κάποιες διορθωτικές κινήσεις;
Όπως γνωρίζετε, το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελεί ένα διαδραστικό σύστημα. Απαιτεί τη συμμετοχή του επιβάτη. Επομένως είναι πολύ λογικό να υπάρχουν κάποια προβλήματα που έχουν να κάνουν κυρίως με την εξοικείωση του κοινού στο νέο σύστημα. Αρκεί να σας αναφέρω ότι σε άλλες πόλεις του εξωτερικού απαιτήθηκε περίοδος προσαρμογής που ξεπερνούσε τα δύο χρόνια. Εμείς το διάστημα αυτό προσπαθούμε, παρά τις δυσκολίες, να το συμπτύξουμε σε μερικούς μήνες. Πιστεύουμε ότι σιγά – σιγά η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί. Μην ξεχνάτε ότι η επαναφόρτιση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων και καρτών είναι η βασικότερη δυνατότητα του νέου συστήματος, καθώς το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δίνει τη δυνατότητα ο επιβάτης να επαναφορτίσει με πολλούς τρόπους τον τύπο κομίστρου που επιθυμεί για τη μετακίνησή του (από τα 300 αυτόματα μηχανήματα, από τα εκδοτήρια, από το Διαδίκτυο και μέσω κινητού τηλεφώνου NFC). Επίσης μπορεί να πληρώσει και μέσω πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Εκτός αυτού οι επιβάτες μπορούν να απευθυνθούν στα περίπου 1.500 σημεία πώλησης που υπάρχουν στο Λεκανοπέδιο, όπως περίπτερα, μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών, κ.ά. που διαθέτουν πλέον ηλεκτρονικά εισιτήρια ATH.ENA Ticket, ενώ ο αριθμός αυτός μέρα με τη μέρα αυξάνεται. Τα εν λόγω σημεία έχουν παραλάβει φακέλους με πακέτα των 10 + 1 εισιτηρίων και των 5 εισιτηρίων, ολόκληρου και μειωμένου κομίστρου, τα οποία διατίθενται σε 1 τεμάχιο (πολλαπλό εισιτήριο ATH.ENA Ticket). Επίσης ως ΟΑΣΑ έχουμε επανειλημμένα κάνει έκκληση στο επιβατικό κοινό, προκειμένου να αποφεύγει τις ουρές μπροστά στα εκδοτήρια και στα Αυτόματα Μηχανήματα Έκδοσης Κομίστρου ΑΜΕΚ, να αποκτήσει την προσωποποιημένη κάρτα ATHENA CARD ή την απρόσωπη. Τέλος, θα ήθελα να σας αναφέρω ότι πραγματικά έχουμε ζητήσει από την ανάδοχο κοινοπραξία να κάνει και κάποιες διορθωτικές κινήσεις στις οποίες περιλαμβάνεται η αναβάθμιση και απλούστευση του μενού έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω των Αυτόματων Μηχανημάτων Έκδοσης Κομίστρου (ΑΜΕΚ) για τη διευκόλυνση των πολιτών. Πιστεύουμε ότι σε εύλογο χρονικό διάστημα θα έχουμε και ως προς αυτό θετικά αποτελέσματα.
Πώς είναι οι πρώτες ημέρες του μέτρου επιβίβασης μόνο από την μπροστινή πόρτα σε λεωφορεία και τρόλει; Γιατί ενώ στο παρελθόν παρόμοιες προσπάθειες είχαν αποτύχει τώρα πιστεύετε ότι θα πετύχουν;
Τα στοιχεία που έχουμε από τις τρεις πρώτες μέρες εφαρμογής του μέτρου της εισόδου των επιβατών στα λεωφορεία και τρόλεϊ από την μπροστινή πόρτα μας δείχνουν ότι κυλάει ομαλά και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Πιστεύουμε ότι το μέτρο αυτή τη φορά θα πετύχει επειδή έχει την αποδοχή της πλειοψηφίας των πολιτών, αλλά και των οδηγών των οχημάτων που καταλαβαίνουν ότι είναι ένα μέτρο που δεν έχει σχέση μόνο με την αντιμετώπιση του προβλήματος της μη πληρωμής εισιτηρίου, αλλά και με την ομαλότερη ροή της κίνησης εντός των οχημάτων, καθώς οι επιβάτες εισέρχονται από την μπροστινή πόρτα και αποβιβάζονται από τις υπόλοιπες. Άλλωστε δεν αποτελεί μια παγκόσμια πρωτοτυπία του ΟΑΣΑ. Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται διεθνώς σε μια σειρά από από αντίστοιχους συγκοινωνιακούς φορείς σε πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, η Βαρκελώνη, το Ελσίνκι και πολλές άλλες, όχι μόνο ευρωπαϊκές, πόλεις. Επειδή κάποιοι ισχυρίζονται πως αυτό δημιουργεί κάποια προβλήματα σε ώρες αιχμής, όπως ήδη έχουμε ανακοινώσει, ο ΟΑΣΑ παρακολουθεί διαρκώς το συγκοινωνιακό έργο μέσω της εφαρμογής της τηλεματικής, κάτι το οποίο επιτρέπει την πραγματοποίηση λειτουργικών παρεμβάσεων, όπου κρίνεται σκόπιμο.
Οι οδηγοί αντιδρούν λέγοντας ότι αφενός επειδή δεν υπάρχουν αρκετά λεωφορεία και οδηγοί και αφετέρου ότι δεν είναι ο ρόλος τους να είναι ελεγκτές. Τι απαντάτε σε αυτό;
Πιστεύω ότι οι αντιδράσεις αυτές σιγά – σιγά θα μειώνονται, στο βαθμό που το μέτρο θα έχει θετικά αποτελέσματα στην πράξη. Εμείς απευθυνόμαστε στο σύνολο των εργαζομένων του ομίλου και νομίζω ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία αισθάνονται μέλη της μεγάλης οικογένειας των αστικών συγκοινωνιών που πρέπει να είναι βιώσιμες, ώστε να παρέχουν διαρκώς καλύτερες υπηρεσίες σε όλους τους συμπολίτες μας. Δεν φταίει, άλλωστε η σημερινή Διοίκηση του ΟΑΣΑ που παραγγελία νέων λεωφορείων έχει να γίνει από το 2005. Εμείς ήδη, όπως ξέρετε, εξασφαλίσαμε 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής και δρομολογούμε την προμήθεια 92 οχημάτων από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτρικά. Επίσης διεκδικούμε 100 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για την προμήθεια άλλων 400 λεωφορείων και τρόλεϊ σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν επίσης ότι η Διοίκηση της ΟΣΥ έχει υποβάλει αίτημα για την πρόσληψη 495 οδηγών, 201 τεχνιτών και 52 διοικητικών. Κατανοούμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και θεωρούμε ότι τα προβλήματα που υπάρχουν θα τα αντιμετωπίσουμε μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο που έχουμε μαζί τους.
Πότε θα αυξηθούν οι ελεγκτές στα λεωφορεία και πότε θα ξεκινήσουν ουσιαστικά οι έλεγχοι;
Είναι φανερό ότι οι 16 ελεγκτές κομίστρου που υπάρχουν αυτή τη στιγμή για 277 γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ είναι ένας αριθμός εντελώς ανεπαρκής. Για το λόγο αυτό έχουμε ήδη δρομολογήσει τη στελέχωση του Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου με 65 εργαζόμενους της ΟΣΥ που εκπαιδεύονται για το σκοπό αυτό. Αυτοί θα ξεκινήσουν τους ελέγχους μόλις ολοκληρωθεί η εκπαίδευσή τους, επειδή θέλουμε οι έλεγχοι να γίνονται με επιστημονικό τρόπο και με σεβασμό προς τους επιβάτες και όχι με τη νοοτροπία της καταστολής, όπως στο παρελθόν. Παράλληλα έχει εγκριθεί η πρόσληψη άλλων 140 ατόμων μέσω ΑΣΕΠ.