Το μεγάλο και συναρπαστικό ταξίδι προς την ψηφιακή εποχή έχει ήδη ξεκινήσει. Ο ορίζοντας που ανοίγεται μπροστά μας λόγω δικτύων 5ης γενιάς αποτελεί μια νέα πρόκληση για όλους, τηλεπικοινωνιακούς και τεχνολογικούς παρόχους, δημόσια διοίκηση και κάθε παραγωγικό κλάδο της οικονομίας. Τα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων 4Gέχουν ήδη αλλάξει ολοκληρωτικά τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε, λειτουργούμε και το κοντινό μέλλον αναμένεται να είναι ακόμη πιο συναρπαστικό. Η εμπορική διάθεση τωνυπηρεσιών που βασίζονται στα δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G) ξεκινάει πιλοτικά σε λιγότερο από δύο χρόνια σε Κορέα και ΗΠΑ και το 2020 στην ΕΕ - τουλάχιστον σε μία μεγάλη πόλη κάθε κράτους-μέλους, ενώ το 2025 υπολογίζεται η πλήρης εμπορική διάθεση τους.
Η ΕΕ στον πυρήνα των εξελίξεων
Η μετάβαση, βέβαια, από τα ΜΒ του 4G στην ασύρματη επικοινωνία του 1 Gbit και τη διασύνδεση δισεκατομμυρίων συσκευών έχει προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται. Τα τελευταία δύο χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παρουσιάσει 35 νομοθετικές προτάσεις και πρωτοβουλίες πολιτικήςστο πλαίσιοτης στρατηγικής της για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά με την προσοχή να επικεντρώνεται πλέον στην επίτευξη πολιτικών συμφωνιών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ιδίως όσον αφορά στους επικαιροποιημένους κανόνες για τις τηλεπικοινωνίες της ΕΕ, οι οποίοι θα τονώσουν τις επενδύσεις σε δίκτυα υψηλής ταχύτητας -απαραίτητα για την πλήρη ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας.Επιπλέον και η χρήση νέων φασματικών συχνοτήτων βρίσκεται στον πυρήνα της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη διεύρυνση των προσφερόμενων υπηρεσιών, την επίτευξη υψηλότερων ταχυτήτων και την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών συνολικά. Οι ταχύτητες αυτές θα εξασφαλίσουν νέες δυνατότητες διασύνδεσης των συσκευών (Μ2Μ) που θα μετασχηματίσουν ανεπιστρεπτί τον τρόπο που γίνονται σήμερα η διαχείριση των φυσικών πόρων, οι μεταφορές, η αγροτική παραγωγή, η διαχείριση εκπαιδευτικών εργαλείων, η παρακολούθηση ιατρικών θεμάτων, η ψυχαγωγία, αλλά και κάθε είδους οικονομικήυπηρεσία.
Απαραίτητη η διαμόρφωση Ψηφιακής Στρατηγικής στην Ελλάδα
Οι ψηφιακές επικοινωνίες μπορούν να αποτελέσουν βασικό εργαλείο για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, μετασχηματίζοντας τον τρόπο που λειτουργούν οι κλάδοι της οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, προτεραιότητα έχει η συνδιαμόρφωση εθνικής στρατηγικής για την ψηφιακή ανάπτυξη, στόχος της οποίας θα είναι η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, μέσω της αλλαγής του τρόπου λειτουργίας των κλάδων της οικονομίας. Η διευκόλυνση των επενδύσεων και η θέσπιση φιλικού επενδυτικού κλίματος μπορούν να συμβάλουν ως καταλύτες στην επιτάχυνση της ελληνικής ανάπτυξης.
Επενδύσεις €1.2 δισ. έως το 2018 και επιπλέον €4.49 δισ. έως το 2020
Ο Κλάδος ήδη αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους και σταθερότερους επενδυτές της Ελληνικής Οικονομίας. Οι επενδύσεις του μόνο το τελευταίο έτος υπολογίζονται σε €340 εκατ., δηλαδή το 19% των εσόδων των παρόχων από υπηρεσίες και το 50% του EBITDA. Επιπλέον επενδύσεις €1.2 δισ. δρομολογούνται έως το 2018 και σχεδιάζονται επενδύσεις €4.49 δισ. έως το 2020 σε δίκτυα υψηλών ταχυτήτων και επαρκούς χωρητικότητας με έμφαση στην εξάπλωση των ασύρματων δικτύων 4G σε κάθε γωνιά της Ελλάδας για την ενίσχυση της μεταφοράς δεδομένων. Η κίνηση δεδομένων συνεχώς αυξάνεται και ο σχεδιασμός εστιάζει στο να παρέχονται συνεχώς υψηλότερης ποιότητας υπηρεσίες με στόχο τη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος με την ΕΕ-28 και τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων.
Κατ' αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε τις απαραίτητες τεχνολογικές υποδομές και υπηρεσίες, τη βάση για τον μετασχηματισμό της οικονομίας, ώστε το σύνολο των κλάδων να επωφεληθεί από την ψηφικοποίηση με τη μείωση του λειτουργικού κόστους, τις δυνατότατες εξωστρέφειας και την αύξηση της παραγωγικότητας. Τομείς, όπως ο τουριστικός, η ύδρευση και η ενέργεια με τους έξυπνους μετρητές και οι μεταφορές με τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα και την έξυπνη οδήγηση που προλαμβάνει ατυχήματα και διαχειρίζεται το κυκλοφοριακό χάος είναι μερικοί μόνο υπό τους τομείς που θα μετασχηματιστούν ταχύτατα και στην Ελλάδα.
Οι Κινητές Επικοινωνίες μπορούν να μετασχηματίσουν Τοπική και Δημόσια Διοίκηση
Η ψηφιοποίηση αφορά φυσικά και στη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση με την υλοποίηση σχεδίου e-goνernance και πλάνου για τη διαμόρφωση έξυπνων πόλεων αντίστοιχα. Η μετεξέλιξη της δημόσιας διοίκησης θα μεταβάλλει καθοριστικά την επαφή του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες. Ό,τι χρειάζεται ο πολίτης θα μπορεί να το διεκπεραιώνει από το έξυπνο κινητό τουκαι οι ουρές και οι καθυστερήσεις θα εξαλειφθούν. Ο σχεδιασμός της πόλης του μέλλοντοςείναι πλέον εφικτός. Η ποιότητα και η ταχύτητα των υπηρεσιών, όπως η διαχείριση απορριμμάτων, κυκλοφοριακού, χώρων στάθμευσης, υπηρεσιών κοινής ωφέλειας κ.α. βελτιώνονται ουσιαστικά. Το λειτουργικό κόστος συρρικνώνεται, αποδεσμεύοντας σημαντικό μέρος των περιορισμένων διαθέσιμων πόρων που πλέον μπορούν να διοχετευτούν, όπου υπάρχει ανάγκη και η ποιότητα ζωής αναβαθμίζεται. Ήδη στα Τρίκαλα και το Ηράκλειο γίνονται αξιόλογες προσπάθειες, αλλά στο σύνολό της η τοπική αυτοδιοίκηση οφείλει να γυρίσει σελίδα, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα των δομών της, κλείνοντας το μάτι στη Βαρκελώνη.
Η ΕΕ με τον οδικό χάρτη για την εξάπλωση των δικτύων 5ης γενιάς έχει τοποθετήσει τον πήχη ψηλά και τα περισσότερα κράτη μέλη προετοιμάζονταιπυρετωδώς. Οι πάροχοι το πράττουν ήδη στην Ελλάδα όλο το διάστημα της κρίσης. Αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό. Για να δρέψουμε ταχύτερα τους καρπούς αυτού του συναρπαστικού μετασχηματισμού είναιαπαραίτητη η επιτυχής ολοκλήρωση μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση.Η αναβάθμιση του ρόλου και του κύρους των θεσμών τηςθα συμβάλλει μεταξύ άλλων και στην παγίωση φιλικότερου προς τις επενδύσεις περιβάλλοντος. Πολιτεία, πολίτες και επιχειρήσεις θα πρέπει να στοχεύσουμε έμπρακτα στην ψηφιακή ανάπτυξη. Έτσι θα διασφαλιστεί η αναπτυξιακή πορεία της χώρας, θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, θα αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των πολιτών και θα γυρίσουμε σελίδα, ως Χώρα.