Οι θεσμοί με το επικαιροποιημένο Μνημόνιο που δημοσιοποίησαν σήμερα δεσμεύουν τις ελληνικές αρχές να αλλάξουν το ειδικό φορολογικό καθεστώς που διέπει τη ναυτιλιακή βιομηχανία εναρμονίζοντας το με τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτό θα είναι ένα πλήγμα για την ελληνική ναυτιλία που πρωταγωνιστεί διεθνώς και συμβάλει πολλαπλώς στην εθνική οικονομία.
Στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα αναφέρεται πως η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στη χώρα μας είναι πολύπλευρη και δεν περιορίζεται μόνο στη εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος, που το 2017 άγγιξε τα 9,14 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,91% σε σχέση με το 2016, όταν οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών ήταν 7,81 δισ. ευρώ.
Στην έκθεση επισημαίνεται η αύξηση της χωρητικότητας του ευρωπαϊκού στόλου το 2017 κατά 4,2%, που ξεπέρασε ελαφρώς τον ρυθμό ανάπτυξης του ασιατικού στόλου (3,8%), επιτρέποντας στην Ευρώπη να διατηρήσει την ηγετική της θέση, αποδίδεται κυρίως στις παραγγελίες νέων πλοίων από τους Έλληνες εφοπλιστές. Ακόμη, υπογραμμίζεται ότι το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μεταφέρεται από πλοία που ελέγχονται από Έλληνες, που αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού.
Ειδικότερα, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατομμυρίων dwt. Οι παραγγελίες νέων πλοίων από ελληνικά συμφέροντα ανήλθαν σε 206 πλοία (άνω των 1.000 gt), συνολικής χωρητικότητας 24,47 εκατομμυρίων dwt . Από αυτά τα πλοία, 142 ήταν δεξαμενόπλοια που αντιστοιχούν σε 29,16% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, τα οποία περιλαμβάνουν 33 δεξαμενόπλοια LNG / LPG που ανέρχονται σε 17,76% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, 58 φορτηγά χύδην ξηρού φορτίου που αντιστοιχούν σε 8,71% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία και 5 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν στο 1,38% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία. Το ηλικιακό προφίλ της ελληνικής σημαίας το 2017 ήταν 13,7 έτη και του ελληνόκτητου στόλου 11,5 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 14,6 έτη.
Στο μήνυμά του που εμπεριέχεται στην έκθεση ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θόδωρος Βενιάμης σημειώνει ότι το 2018 βρίσκει τη ναυτιλία μας να διατηρεί ακάθεκτη τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη, ελέγχοντας το 20% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας (με ένα μερίδιο 30% στα δεξαμενόπλοια και 22% στα bulk carriers) και αντιπροσωπεύοντας στην Ευρώπη σταθερά το 50% σχεδόν (σε dwt) του κοινοτικού στόλου.