ΟΛΠ: Ποιοι τομείς «στήριξαν» το λιμάνι – Οι δραστηριότητες και το ΣτΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΟΛΠ: Ποιοι τομείς «στήριξαν» το λιμάνι – Οι δραστηριότητες και το ΣτΕ
Πώς κινήθηκαν το 2021 ο προβλήτας Ι, η κρουαζιέρα, η ακτοπλοΐα και οι άλλες δραστηριότητες του λιμένα Πειραιώς. Προοπτικές και «στοπ» σε επενδύσεις.

Ο Προβλήτας I στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων που παρουσίασε αύξηση 13,9% στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το CarTerminal με αύξηση 40,6% στη διακίνηση οχημάτων, ο τομέας της κρουαζιέρας που πέτυχε σημαντική ανάκαμψη με συνολικό αριθμό 379 κρουαζιερόπλοια και ο αριθμός των δεξαμενιζόμενων πλοίων στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής που παρουσίασε αύξηση 16,5%, στήριξαν, μεταξύ άλλων, τα οικονομικά μεγέθη του ΟΛΠ για το 2021.

Χτες, η εισηγμένη ανακοίνωσε αύξηση του κύκλου εργασιών της, ο οποίος ανήλθε σε €154,2 εκατ. έναντι €132,9 εκατ. της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €21,3 εκατ. ή ποσοστό 16%. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €49,2 εκατ. έναντι €36,9 εκατ. της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €12,3 εκατ. ή ποσοστό 33,3%. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €36,8 εκατ. σημειώνοντας αύξηση κατά 39,4% σε σχέση με τα €26,4 εκατ. της χρήσης του 2020. Ο ΟΛΠ είχε έσοδα από Φορτοεκφορτώσεις 34,11 εκατ. ευρώ, από τις Παραχώρησης προβλητών ΙI + ΙΙΙ ύψους 68,63 εκατ. ευρώ, από την Κρουαζιέρα 9,51 εκατ. ευρώ, από την Ακτοπλοΐα 9,44 εκατ. ευρώ, από Υπηρεσίες Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης 6,7 εκατ. ευρώ, από Δεξαμενισμός 6,6 εκατ. ευρώ.

Η αύξηση στα έσοδα της χρήσεως οφείλεται κυρίως στην σημαντική αύξηση των εσόδων της κρουαζιέρας κατά € 7.909.202,38 ή ποσοστό 493,5% και των εσόδων από φορτοεκφορτώσεις κατά € 6.429.238,88 ή 23,2% λόγω της ανάκαμψης των συγκεκριμένων κλάδων το 2021 σε σχέση με την αρνητική επίδρασης της πανδημίας του COVID-19 κατά την προηγούμενη χρήση. Μείωση παρουσίασαν τα έσοδα από προσόρμιση κατά € 705.573,77 καθώς και μία μικρή μείωση παρουσίασαν τα έσοδα από την ναυπηγοεπισκευή και την υδροδότηση. Η αύξηση των εσόδων από την Παραχώρηση προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ οφείλεται κυρίως στην αύξηση του μεταβλητού ανταλλάγματος, το οποίο ανήλθε στο ποσό των € 55.988.003,14 (31.12.2020: € 52.694.799,05).

Έχει καταθέσεις άνω των 135 εκατ. ευρώ, μακροπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό 38,5 εκατ. ευρώ, βραχυπρόθεσμο 6 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις μίσθωσης (μακροπρόθεσμες /βραχυπρόθεσμες) 65,43 εκατ. ευρώ. Τέλος, το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανήλθε σε €0,63 αυξημένο κατά 57,5% σε σχέση με το 2020 (€0,40).

Πάντως, χτες κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) του «Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.», για τις υποχρεωτικές επενδύσεις που προέκυπταν από τη σύμβαση παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς (2016) στην Cosco Group Limited και οι οποίες προέβλεπαν, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων, η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.

Σύμφωνα με την ετήσια οικονομική κατάσταση, η πορεία των βασικών τομέων δράσης του ΟΛΠ ήταν η εξής:

Δραστηριότητα Κρουαζιέρας

Με την επανέναρξη της Κρουαζιέρας στην Ελλάδα στις 14 Μαΐου του 2021, ο κλάδος άρχισε σταδιακά να σημειώνει άνοδο τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων όσο και επιβατικής κίνησης. Η συνολική διακίνηση επιβατών τo 2021 ανήρθε σε 303.665 έναντι 16.640 το 2020 καταγράφοντας αύξηση 1.724,9%. Αυξημένοι κατά 398,7% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων με 379 κατάπλους έναντι 76 το προηγούμενο έτος. Ο Πειραιάς διατηρώντας στενή συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές και με την εφαρμογή αξιόπιστων πρωτοκόλλων προστασίας σε συνδυασμό με λειτουργικές προσαρμογές κατάφερε να προσελκύσει σημαντικό αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Με τον τρόπο αυτό ο Πειραιάς κατάφερε να εξυπηρετήσει 379 πλοία (έναντι 76 το 2020) εκ των οποίων 220 ως πλοία από-επιβίβασης (έναντι 13 το 2020). Ο αριθμός κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν στον Πειραιά εν μέσω των ειδικών συνθηκών της πανδημίας είναι ικανοποιητικός συγκρινόμενος με άλλα παραδοσιακά Μεσογειακά λιμάνια αλλά ο αριθμών των επιβατών παραμένει αρκετά μειωμένος σε σχέση με την χωρητικότητα των πλοίων που καταπλεύσανε. Παρά το γεγονός ότι για το 2022 οι προκρατήσεις κρουαζιερόπλοιων είναι αυξημένες ακόμη και σε σχέση με το 2019, το ευμετάβλητο των συνθηκών της πανδημίας επιβάλλει συγκρατημένη αισιοδοξία. Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχής αντιμετώπιση της πανδημίας και οι αυξημένοι κατάπλοι σε σχέση με ανταγωνιστές υποδεικνύει ότι η στρατηγική της επέκτασης των υποδομών κρουαζιέρας στον Πειραιά είναι βάσιμη. Η επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη θα επιτρέψει στον Πειραιά να κεφαλαιοποιήσει την επιτυχή διαχείριση της κρουαζιέρας κατά τα έτη πανδημίας μονιμοποιώντας τη χρήση του Πειραιά ως λιμάνι εκκίνησης (Homeport).

Κίνηση Ακτοπλοΐας

Στον τομέα της ακτοπλοΐας το 2021, καταγράφηκε αύξηση των ροών επιβατών και οχημάτων, χωρίς όμως η διακίνηση να φτάσει τα μεγέθη του 2019. Αυτό οφείλεται στη μείωση της ζήτησης μετακινήσεων προς τα νησιά λόγω της πανδημίας, στο γεγονός ότι οι τουριστικές ροές παρά την αύξηση υπολείπονται από τα προ πανδημίας επίπεδα και στο περιορισμό χρήση χωρητικότητας των πλοίων. Η συνολική διακίνηση επιβατών και οχημάτων στις εσωτερικές γραμμές το 2021 σημείωσε αύξηση 14,7% (11.896.187 επιβάτες το 2021 έναντι 10.372.523 το 2020) και 11,1% (2.521.898 οχήματα το 2021 έναντι 2.270.845 το 2020) αντίστοιχα. Υπολείπεται όμως από τους όγκους διακίνησης του 2019 κατά 28,1% (11.896.187 επιβάτες το 2021 έναντι 16.551.054 το 2019) και 8% (2.521.898 οχήματα το 2021 έναντι 2.742.213 το 2019) αντίστοιχα. Μέσα σε αυτές τις επιχειρηματικές συνθήκες, επηρεάζεται αρνητικά η επιχειρησιακή βιωσιμότητα ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών και εκτιμάται ότι θα επηρεάσει τον αριθμό των δραστηριοποιούμενων εταιρειών και πλοίων στο λιμάνι.

Τερματικοί Σταθμοί Αυτοκινήτων

Σημαντικά βελτιωμένη ήταν η διακίνηση στο τερματικό σταθμό αυτοκινήτων το 2021 καταγράφοντας αύξηση 40,6% λόγω της αύξησης τόσο των τοπικών όσο και των φορτίων μεταφόρτωσης. Η συνολική κίνηση ήταν 429.213 οχήματα έναντι 305.190 το 2020. Οι τοπικοί όγκοι αυξήθηκαν κατά 14,8% (από 87.310 το 2020 σε 100.225 το 2021) καθώς επίσης οι όγκοι μεταφόρτωσης σημείωσαν σημαντική αύξηση 51% (από 217.880 το 2020 σε 328.988 το 2021).

Τερματικός Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων

Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε πλήρως λειτουργικός καθ’ 'όλη τη διάρκεια του 2021. Η συνολική διακίνηση του Προβλήτα Ι σημείωσε αύξηση 13,9% (από 540.591 το 2020 σε 615.510 TEUs το 2021) λόγω της αύξησης των όγκων μεταφόρτωσης αλλά και σημαντικής αύξησης του όγκου εγχώριων φορτίων. Οι όγκοι μεταφόρτωσης σημείωσαν αύξηση 7,8% (από 445.949 το 2020 σε 480.912 TEUs το 2021), κυρίως λόγω της συνεισφοράς του ομίλου COSCO Shipping ενώ το εγχώριο φορτίο σημείωσε αύξηση 42,2% (από 94.642 το 2020 σε 134.598 TEUs το 2021) κατ’ αντιστοιχία της αύξησης εισαγωγών/εξαγωγών.

Ναυπηγοεπισκευαστική Δραστηριότητα

Στον τομέα των δεξαμενών, 141 πλοία εξυπηρετήθηκαν το 2021 έναντι 121 το 2020 (+ 16,5%), ενώ οι συνολικές ημέρες πληρότητας αυξήθηκαν κατά 21,2% (από 958 σε 1161 ημέρες). Επίσης, σημειώθηκε αύξηση στον αριθμό των πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με 264 πλοία το 2021 έναντι 254 το προηγούμενο έτος (+4%). Παρά την αυξημένη προσέλκυση πλοίων τα έσοδα κατέγραψαν μείωση κατά 6% λόγω μείωσης της απασχόλησης των μεγαλύτερων δεξαμενών σε αντίθεση με τις μικρότερου μεγέθους λόγω του μεγέθους των πλοίων. Αύξηση καταγράφηκε και στον αριθμό πρυμνοδετήσεων έναντι των παραβολών κυρίως λόγω της μειωμένης διαθεσιμότητας θέσεων παραβολής από την εφαρμογή του επενδυτικού προγράμματος της Εταιρείας.

Διεθνής Συγκυρία - Προοπτικές

Η φύση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του ΟΛΠ εξαρτάται από πολλά εγχώρια και εξωτερικά μακροοικονομικά και γεωπολιτικά δεδομένα με έμφαση στις χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και στις χώρες που εξυπηρετούνται μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Επηρεάζεται περαιτέρω από τις εξελίξεις στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία γενικά, καθώς και από την ανάπτυξη μεμονωμένων λιμενικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό τόσο με το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠ ΑΕ όσο και με το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχεται στους χρήστες λιμένων.

Η διάρκεια και η έκταση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας στις δραστηριότητες που σχετίζονται με το λιμάνι εξακολουθούν να περιλαμβάνουν σημαντική αβεβαιότητα. Παρά την πανδημία, το λιμάνι του Πειραιά συνέχισε την παροχή υπηρεσιών αδιαλείπτως σε όλους τους τομείς, με προσαρμογή του λειτουργικού μοντέλου για την πιστή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες οικονομίες το 2021 λειτούργησαν χωρίς ολικό lockdown, τα μέτρα του 2020 διασάλευσαν τις αλυσίδες μεταφορών και ως αποτέλεσμα το 2021 καταγράφονται πολύ υψηλοί ναύλοι μεταφοράς, μεγάλοι χρόνοι αναμονής εξυπηρέτησης πλοίων και παραμονής φορτίων στα λιμάνια2 . Εφόσον, η παρούσα κατάσταση διατηρηθεί και το 2022, είναι πιθανή η αναδιάταξη των αλυσίδων μεταφοράς καθώς οι υψηλοί ναύλοι στο δρομολόγιο Ασίας – Ευρώπης ωθούν τους εισαγωγείς σε εναλλακτικές, κοντινότερες πηγές τροφοδοσίας. Το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά λειτούργησε χωρίς σημαντική αύξηση στους χρόνους εξυπηρέτησης φορτίων μέχρι το τρίτο τρίμηνο του έτους διατηρώντας μια εύθραυστη ισορροπία.

Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε πλήρως λειτουργικός καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021 και κατέγραψε αύξηση φορτίου 13,9%. Σημαντική μεταβολή καταγράφηκε στη διακίνηση εγχωρίου φορτίου όπου η αύξηση ήταν 42,2% έναντι του 2020 και 25,1% υψηλότερη του 2019 (134.598 TEU το 2021 έναντι 107.608 TEU το 2019).

Aυτό οφείλεται στην αναβαλλόμενη ζήτηση αλλά και στη στρατηγική συνέργειας που συμφωνήθηκε μεταξύ των τερματικών εμπορευματοκιβωτίων ΟΛΠ ΑΕ και ΣΕΠ ΑΕ. Στο τομέα διαχείρισης οχημάτων, είναι ιδιαίτερα εμφανής η διατάραξη των αλυσίδων παραγωγής από την έλλειψη μικροεπεξεργαστών που πλήττει ιδιαίτερα τα ευρωπαϊκά εργοστάσια.

Tα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια της αιχμής της πανδημίας στις αρχές της άνοιξης διέκοψαν τις εργασίες εντελώς ή περιόρισαν δραστικά την παραγωγή. Ως αποτέλεσμα, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ το 2021 καταγράφουν μείωση το τελευταίο πεντάμηνο. Στην προσπάθεια των ομίλων παραγωγής αυτοκινήτων να ανταποκριθούν στη ζήτηση καταγράφεται αύξηση του μέσου μεγέθους φορτίου ανά πλοίο με αποτέλεσμα το τερματικό να λειτουργεί στα όρια του από πλευράς χώρου αποθήκευσης.

Στο γεγονός αυτό συμβάλλει και η αυξημένη ροή προς τον Εύξεινο Πόντο ως αποτέλεσμα της τροφοδοσίας της περιοχής δια θαλάσσης αντί της εναλλακτικής από τη Βαλτική. Παρά το γεγονός ότι το τερματικό λειτουργεί από το δεύτερο μισό του 2021 στα όρια της δυναμικότητάς του κατάφερε να καταγράψει αύξηση 51% στο φορτίο μεταφόρτωσης ξεπερνώντας ακόμη και τη διακίνηση του 2019. Η παρούσα συγκυρία στο φορτίο μεταφόρτωσης εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί τουλάχιστον για το πρώτο μισό του 2022. Οι εισαγωγές αυτοκινήτων στην Ελλάδα σημείωσαν μείωση 27,8% στους έντεκα μήνες του 2021 έναντι του 2020. Παρά το γεγονός ότι από τον Αύγουστο και μετά καταγράφονται αρνητικοί δείκτες έναντι των αντίστοιχων μηνών του 2020, εκτιμάται ότι αυτό είναι απόρροια των καθυστερήσεων παραδόσεων αντί της μειωμένης ζήτησης.

Υπενθυμίζεται ότι ως αποτέλεσμα εξωχρηματιστηριακής συναλλαγής που έλαβε χώρα στις 06/10/2021, το ποσοστό των δικαιωμάτων ψήφων που κατέχει η εταιρεία COSCO SHIPPING (Hong Kong) Co. στην ΟΛΠ Α.Ε. ανήλθε από 51% σε 67%.Η μεταβολή αυτή στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΠ Α.Ε. οφείλεται στη μεταβίβαση από το ΤΑΙΠΕΔ 4.000.000 κοινών ονομαστικών μετά ψήφου μετοχών (ποσοστό 16%) στην COSCO SHIPPING (Hong Kong) Co..

Η μεταβίβαση έγινε με βάση την τροποποιητική σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών σε συνέχεια κυρωθείσας Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης (Νόμος 4838/1-10-2021 ΦΕΚ 180 Α’), τα κύρια σημεία της οποίας είναι τα ακόλουθα: 1. Μη επιβολή ποινικών ρητρών για την μη εμπρόθεσμη ολοκλήρωση των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων βάσει του άρθρου 16 της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω αναγνώρισης της μη πλήρωσης του όρου του άρθρου 16 παρ. 5(α)(i). 2. Παράταση της πρώτης επενδυτικής περιόδου κατά πέντε (5) έτη. 3. Δυνατότητα αναστολής της διάρκειας της πρώτης επενδυτικής περιόδου – Θέσπιση μηχανισμού Φιλικού Διακανονισμού διαφωνιών – Δυνατότητα αντικατάστασης έργων πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων. 4. Μη επιβολή ποινικών ρητρών σε βάρος του ΟΛΠ σε περίπτωση επέλευσης γεγονότων αναστολής. 5. Παράταση διάρκειας δεύτερης επενδυτικής περιόδου. 6. Εισαγωγή ευέλικτης διαδικασίας για την έγκριση των σχεδίων οριστικών μελετών και για τις μη υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΠ. 7. Παράταση της διάρκειας χάριτος για τη μερική επίτευξη των ελαχίστων επιπέδων υπηρεσιών.

Το συνολικό ενεργητικό κατά την 31.12.2021 ανέρχεται σε € 526,2 εκατ. αυξημένο κατά 9,8 % ή € 47,10 εκατ. (€ 479,1 εκατ. την 31.12.2020).

Οι συνολικές υποχρεώσεις κατά την 31.12.2021 ανέρχονται σε € 250,0 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά € 20,4 εκατ. (31.12.2020: € 229,6 εκατ.).

Όπως σημειώνεται, η υλοποίηση του υποχρεωτικού επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε. πέραν της ενδυνάμωσης της οικονομικής θέσης της Εταιρείας αναμένεται να πολλαπλασιάσει τα οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία. Σύμφωνα με την Σύμβαση Παραχώρησης οι υποχρεωτικές επενδύσεις της Εταιρείας ανέρχονται σε κόστος αναφοράς ποσού € 293,8 εκατ. και οι επιπρόσθετες οικιοθελείς επενδύσεις ανέρχονται σε κόστος αναφοράς € 167,0 εκατ. Έως το τέλος του 2021 το σωρευτικό συμβασιοποιημένο ποσό των ως άνω επενδύσεων ανέρχεται σε € 250,5 εκατ. ή 89,9% του κόστους αναφοράς € 278,6 εκατ. Σωρευτικά (από ενάρξεως υλοποίησης εκάστου έργου) έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις συμβατικού αντικειμένου ύψους € 117,8 εκατ. που αφορούν ολοκληρωμένα έργα ποσού € 60,3 εκατ., έργα υπό εκτέλεση ποσού € 51,7 εκατ. καθώς και προκαταβολές ποσού € 5,8 εκατ. Επιπλέον των παραπάνω, η Εταιρεία έχει ολοκληρώσει και πρόσθετες οικειοθελείς επενδύσεις συντήρησης και επισκευής λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων ποσού € 6,8 εκατ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΟΛΠ: Στα 154,2 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασίων - Αυξημένο μέρισμα στα 0,63 ευρώ

gazzetta
gazzetta reader insider insider