7ο EcoMobility Conference: Η επόμενη μέρα για τις υποδομές και την αγορά της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
7ο EcoMobility Conference: Η επόμενη μέρα για τις υποδομές και την αγορά της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Την επόμενη μέρα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα παρουσίασαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, της αγοράς  και θεσμικών φορέων στο 7ο EcoMobility Conference.

Την επόμενη μέρα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα παρουσίασαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, της αγοράς και θεσμικών φορέων στο 7ο EcoMobility Conference που συνδιοργάνωσαν η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (HAEE) και το Insider.gr.

Χριστίνα Αλεξοπούλου: Τα επιδοτούμενα προγράμματα για την ηλεκτροκίνηση και η βιώσιμη αστική κινητικότητα

Σε θεσμικό επίπεδο, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Ιωάννης Ξιφαράς και ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας παρουσίασαν τα προγράμματα, τους στόχους και τις πολιτικές για τις βιώσιμες μεταφορές και την ανάπτυξη της Ηλεκτροκίνησης.

Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέδειξε την ανάγκη στροφής προς την ηλεκτροκίνηση σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, βασικές πολιτικές που υλοποιούνται είναι η προμήθεια μέχρι το τέλος Απριλίου 250 νέων, ηλεκτρικών λεωφορείων (140 για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη) και επιδοτήσεις μέσω τεσσάρων προγραμμάτων, του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, των «Πράσινων Ταξί» που έλαβαν παράταση μέχρι το τέλος του 2024, το προγράμματος e-Astypalea, όπου αυξήθηκε η επιδότηση απόσυρσης για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, από 3.000 ευρώ, σε 10.000 ευρώ και του «Φορτίζω Παντού», το οποίο παρατείνεται μέχρι 31 Μαΐου 2024.

Η υφυπουργός σημείωσε ξεχωριστά ότι απαραίτητο στοιχείο για μια νέα πραγματικότητα στη βιώσιμη αστική κινητικότητα στην Αθήνα είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Έκανε ειδική αναφορά στα έγγραφα που προστέθηκαν στο ψηφιακό πορτοφόλι και προσφέρουν εύκολη πρόσβαση σε στοιχεία και πληροφορίες για το αυτοκίνητο αλλά και στην υπηρεσία tap and pay που θα ξεκινήσει τον Μάρτιο από τις express λεωφορειακές γραμμές για το Αεροδρόμιο και θα δώσει τη δυνατότητα στους επιβάτες να πληρώνουν με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.

Σδούκου: Τα «κλειδιά» για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης

Η άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων, η μείωση των χρόνων στην αδειοδότηση για νέες συνδέσεις στο δίκτυο και σταθμούς φόρτισης και η ευελιξία στον τρόπο που τα ηλεκτρικά οχήματα θα φορτίζουν και που θα λειτουργεί το δίκτυο με την δυνατότητα των καταναλωτών να προσαρμόζουν την ζήτησή όταν δέχονται κατάλληλα κίνητρα καθώς και η δυνατότητα αξιοποίησης δυναμικών τιμολογίων ώστε οι καταναλωτές να λαμβάνουν καλύτερες τιμές αποτελούν τα κλειδιά για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, σύμφωνα με όσα ανέφερε η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου.

Αναλύοντας περαιτέρω σημείωσε ότι τρία στοιχεία θα συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης: η χρήση έξυπνων φορτιστών, η ψηφιοποίηση του ηλεκτρικού δικτύου και η εισαγωγή δυναμικών τιμών στους λογαριασμούς ηλεκτρισμού. Όπως εξήγησε, οι δυναμικές ταρίφες ισχύουν και σε άλλες χώρες είτε πιλοτικά (Κοπεγχάγη) όπου οι προμηθευτές προσφέρουν δυναμικές τιμές, είτε για εμπορική χρήση όπως συμβαίνει στο Ηνωμένο βασίλειο. «Έχουμε το νομικό πλαίσιο που χρειάζεται για τέτοιες ευέλικτες τιμές, χρειάζεται συνεργασία μεταξύ του υπουργείου Ενέργειας, του ΔΕΔΔΗΕ, της ΡΑΕΥ και όλων των προμηθευτών ώστε οι προμηθευτές να λάβουν τέτοιες υπηρεσίες», επεσήμανε σχετικά και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση θα κάνει όλα τα απαραίτητα βήματα και θα αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα κεφάλαια για τις υποδομές για να επιταχυνθεί η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης σε μεγάλη κλίμακα και ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών και για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται ταχύτητα και αποτελεσματικός σχεδιασμός ενώ πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν η πρόοδος και οι καινοτομίες που σημειώνονται παγκοσμίως στον τομέα αυτό.

Αναφερόμενη στους εθνικούς στόχους, η κ. Σδούκου είπε ότι το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ θέτει πιο φιλόδοξους στόχους στην ηλεκτροκίνηση των ελαφρών οχημάτων με στόχο 500.000 να κυκλοφορούν στους δρόμους ως το 2030. Ταυτόχρονα, συμβαδίζει με τους νέους στόχους διείσδυσης ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή που θα φτάσει το 80% μέχρι τότε, και αυτά τα δύο πρέπει να συμβαδίζουν προκειμένου να υλοποιηθεί το πλάνο για μεταφορές μηδενικών εκπομπών.

Η υφυπουργός επεσήμανε ότι η χώρα μας έκανε δυναμική αρχή στον τομέα της ηλεκτροκίνησης πριν από 4 χρόνια και πλέον υπάρχει η δυνατότητα για επιτάχυνση των διαδικασιών. Η πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα δείχνει ότι οι μεταφορές είναι η δεύτερη πηγή εκπομπών με 1/5 του συνόλου. Το 85% εξ αυτών προέρχεται από τις οδικές μεταφορές, ενώ ο κλάδος έχει και το 38% της πρωτογενούς ενεργειακής κατανάλωσης, σημείωσε, κάτι που καταδεικνύει και την ανάγκη υλοποίησης των πολιτικών για την ηλεκτροκίνηση.

Ξιφαράς: Το πρόγραμμα για τα ηλεκτρικά ταξί, τα ΜΜΜ και τα ταξί

Στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών αναφέρθηκε ο κ. Ιωάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

O κ. Ξιφαράς σημείωσε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια τεχνολογία που έχει ως στόχο την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, την βελτίωση της καθημερινότητάς μας στις πόλεις, την μείωση του θορύβου, χαρακτηριστικά που εξαρτώνται άμεσα από την κυκλοφορία οχημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, δίνεται προτεραιότητα στα οχήματα που κυκλοφορούν περισσότερο και παράγουν τους περισσότερους ρύπους. Όπως εξήγησε, στην Αθήνα, για παράδειγμα, ενώ είναι αδειοδοτημένα λιγότερα από 15.000 ταξί, τα ταξί εκτελούν τα περίπου το 35% των οχηματοχιλιομέτρων στην πόλη και ως εκ τούτου είναι σημαντικό η διείσδυση ηλεκτροκίνησης να επιταχυνθεί στα ταξί, να προχωρήσει στα ΜΜΕ και να εγκαθιδρυθεί στην καθημερινότητά μας μέσα από τα ΙΧ. Στο πλαίσιο αυτό «πρώτη προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών από το 2019 και μετά είναι να κάνουμε μια ουσιαστική μεταστροφή του στόλου ΜΜΕ σε ηλεκτροκίνητα οχήματα», όπως σημείωσε.

Το πρόβλημα με τα ηλεκτρικά ταξί

Αναφερόμενος στα ηλεκτρικά ταξί, ο κ. Ξιφαράς σημείωσε ότι η επιδότηση των 22.500 δεν είχε την αναμενόμενη επιδότηση και αυτό οφείλεται σε συγκεκριμένα πρακτικά ζητήματα. Πρώτον, η φόρτιση χρειάζεται χρόνο, κάτι που μπορεί να γίνει μόνο κατά τις νυχτερινές ώρες και είναι εφικτό μόνο για οδηγούς που είναι ταυτόχρονα και ιδιοκτήτες και όχι για την πλειοψηφία των ταξί. Τα δεύτερα θα πρέπει να καταφύγουν σε fast charging, μια λύση η οποία είναι ακριβή.

Παράλληλα, το γεγονός ότι το επιδοτούμενο πρόγραμμα ζητά τα χρήματα μπροστά αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα αλλά όπως σημείωσε μέσα από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες και έχουν γίνει αρκετές χιλιάδες πληρωμές, κάτι που θα εφαρμοστεί και στα ταξί. Παράλληλα, αναζητάται τρόπος να επιδοτηθεί η τιμή του οχήματος κατά την αγορά, δηλαδή θα είναι σα να παίρνει έκπτωση ο ιδιοκτήτης χωρίς να χρειάζεται να βάλει χρήματα μπροστά ενώ εξετάζεται και το θέμα της τοποθέτησης ταχυφορτιστών στις πιάτσες με τον ΔΕΔΔΗΕ να εξετάζει ήδη τις περιοχές που μπορούν να λάβουν πιο γρήγορα αδειοδότηση.

Περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία στις ελληνικές πόλεις

Το πρόγραμμα εξηλεκτρισμού των στόλων λεωφορείων σε όλη την Ελλάδα βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη. Πριν από λίγους μήνες υπογράφτηκε η πρώτη σύμβαση για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία έρχονται εντός Μαρτίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία αρχές Μάϊου. Αυτά τα ηλεκτρικά λεωφορεία εντάσσονται στο σύνολο των 1.300 που θα κυκλοφορήσουν στις ελληνικές πόλεις.

Συγκεκριμένα, έχουν εγκριθεί 300 φυσικού αερίου (για τα 200 εγκρίθηκε η υπογραφή σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο), προχωρά ο διαγωνισμός για άλλα 750 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα έχουν παραδοθεί στους οργανισμούς μέχρι το τέλος της τετραετίας. Ο διαγωνισμός θα βγει στους επόμενους μήνες και παράλληλα τρέχει και πρόγραμμα 100 εκατ. για χρηματοδότηση ηλεκτρικών λεωφορείων για αρκετές πόλεις που έχουν νοσοκομεία, βιομηχανικές περιοχές κλπ.

Ο εξηλεκτρισμός των στόλων επαγγελματικών οχημάτων – Η περίπτωση των εταιρειών κούριερ

Λύση αναζητάται και για τα επαγγελματικά οχήματα, όπως σημείωσε ο κ. Ξιφαράς. Όπως εξήγησε, οι εταιρείες κούριερ που χρησιμοποιούν βανάκια μέχρι 3,5 τόνους χρησιμοποιούν επαγγελματίες χωρίς επαγγελματικό δίπλωμα καθώς εμπίπτουν στο επιτρεπόμενο όριο. Με τα ηλεκτρικά όμως βανάκια και την αύξηση του βάρους λόγω της μπαταρίας, υπό τις παρούσες συνθήκες απαιτείται επαγγελματικό δίπλωμα, κάτι που προσπαθεί το υπουργείο να λύσει με ειδικό αίτημα προς την ΕΕ να νομοθετηθεί να αυξηθεί στους 4,5 τόνους το όριο για μη επαγγελματικό δίπλωμα.

Δούκας: Οι προϋποθέσεις και τα κίνητρα για την Ηλεκτροκίνηση

Στις προϋποθέσεις και τα κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Αθήνα αναφέρθηκε ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας.

O κ. Δούκας επεσήμανε ότι η Αθήνα βρίσκεται μεταξύ των 28 πρώτων θέσεων παγκοσμίως με το μεγαλύτερο δίκτυο επιβατικών οχημάτων ανά κάτοικο και συγκαταλέγεται στις πόλεις με την μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρεση. Όπως τόνισε, στόχος είναι η πόλη να καταστεί ανθρωποκεντρική και όχι αυτοκινητοκεντρική και για το λόγο αυτό θα επιστρατευθούν όλες οι διαθέσιμες διεθνείς πρακτικές. Στο πλαίσιο αυτό παραδείγματα πόλεων προς μίμηση θα μπορούσαν να είναι η ισπανική πόλη Ποντεβέδρα όπου εδώ και 20 χρόνια το 70% των μετακινήσεων στο κέντρο γίνεται με τα πόδια με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση κατά 70% και να έχουν μηδενιστεί οι θάνατοι, η Βαρκελώνη με τις ζώνες καθαρού αέρα όπου με κεφάλαια από το Ταμείο ανάκαμψης χρηματοδοτεί την απόσυρση των ρυπογόνων οχημάτων και ενισχύει τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το Παρίσι με την απαγόρευση κυκλοφορίας σε ολόκληρες περιοχές τις Κυριακές και τις αργίες κλπ.

Αναφερόμενος στις προϋποθέσεις για την μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσε ότι κρίσιμη συνιστώσα αποτελούν οι υποδομές φόρτισης και οι επενδύσεις. Στο πλαίσιο αυτό θα γίνουν συζητήσεις με το υπουργείο για να προχωρήσει και ο διαγωνισμός ΣΦΗΟ και να εξεταστεί το πως θα μπουν και οι ιδιώτες για να αυξηθούν οι σταθμοί. Όπως τόνισε, απαιτούνται περισσότεροι δημόσιοι φορτιστές με σωστό προγραμματισμό και πρέπει να δοθεί βαρύτητα σε οχήματα που το κράτος μπορεί να ελέγχει όπως είναι τα λεωφορεία. Η ηλεκτροκίνηση πρέπει να αξιοποιηθεί σε συνάρτηση με το γεγονός ότι η Αθήνα αποτελεί έναν κορυφαία τουριστικό προορισμό και οι υποδομές φόρτισης ευθυγραμμίζονται με προορισμούς ελκυστικούς για ταξιδιώτες με οικολογική συνείδηση.

Τέλος, ο κ. Δούκας ανέλυσε τα κίνητρα που απαιτούνται για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. «Για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Αθήνα, χρειαζόμαστε κίνητρα όπως τα πλεονεκτήματα φόρου ταξινόμησης, οι απαλλαγές από τον φόρο ιδιοκτησίας και τα οφέλη φόρου εταιρειών και φυσικά κίνητρα για τις υποδομές φόρτισης, αυτά νομίζω θα μπορέσουν να δημιουργήσουν μια συνολικότερη πολιτική που μαζί με την επένδυση στις δημόσιες συγκοινωνίες θα αλλάξει νομίζω την κινητικότητα στην πόλη και θα την κάνει περισσότερο βιώσιμη και αυτός είναι ένας τρόπος ζωής, υπαρξιακός για τους κατοίκους. Ο δήμος είμαστε αποφασισμένοι να πράξουμε το καθήκον μας στο μέτρο που μας αναλογεί και να προωθήσουμε την βιώσιμη κινητικότητα και την ηλεκτροκίνηση», σημείωσε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πάτσιος: Καταιγισμός παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα χρόνια

7ο EcoMobility Conference: Προκλήσεις και ευκαιρίες στην ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης

gazzetta
gazzetta reader insider insider