Επιστρέφει ο «αέρας» στην Ερμού

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Επιστρέφει ο «αέρας» στην Ερμού

Τις παλιές καλές εποχές πριν από την κρίση φαίνεται ότι θυμήθηκαν οι ιδιοκτήτες καταστημάτων στους βασικούς εμπορικούς δρόμους της χώρας. Μάλιστα στην οδό Ερμού στην Αθήνα αλλά και τα βασικά σημεία της Μυκόνου και της Σαντορίνης έχουν αρχίσει και επανεμφανίζονται τα πρώτα κρούσματα πληρωμής «αέρα» για την μίσθωση καταστημάτων υψηλής προβολής.

Το παραπάνω αποκάλυψε με κάθε επισημότητα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Folli Follie Γεώργιος Κουτσιολούτσος την προηγούμενη εβδομάδα κατά την διάρκεια της βράβευσης του ως επιχειρηματίας της χρονιάς από την ΕΥ. Σύμφωνα με τον ίδιο οι πολλές φορές παράλογες για την εποχή και τις οικονομικές απαιτήσεις που προβάλουν κάποιοι ιδιοκτήτες καταστημάτων στις εν λόγω περιοχές προκαλούν προβλήματα σε εμπορικές εταιρείες που θέλουν να ανοίξουν νέα καταστήματα και να επεκταθούν.

«Ναι είναι αλήθεια», σημειώνει στο insider.gr ο Βασίλης Κατσίνης, επικεφαλής τμήματος Retail της εταιρείας συμβούλων ακινήτων Athens Economics-JLL. «Έχουμε και εμείς την αίσθηση ότι σε ορισμένα εμπορικά καταστήματα στους κύριους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας (Ερμού), της Μυκόνου και της Σαντορίνης που είναι στόχος νέων εμπόρων και λιανεμπόρων (ένδυση υπόδηση, καλλυντικά, κοσμήματα) έχουν γίνει πράξεις μίσθωσης είτε με καταβολή αέρα ή με πολύ υψηλότερο μίσθωμα από αυτό που πλήρωναν οι προηγούμενοι μισθωτές».

«Η νέα συμφωνία συνήθως γίνεται με απόλυτη μυστικότητα και ολοκληρώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα πριν καν βγει το κατάστημα στην αγορά», προσθέτει ο κ. Κατσίνης. «Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι ακούστηκε ακόμη και εξαψήφιο νούμερο ως αέρας για πρόσφατη μίσθωση στην οδό Ερμού. Επειδή όμως η ελληνική αγορά είναι μάλλον αδιαφανής είναι δύσκολο να διασταυρωθεί η συγκεκριμένη πληροφορία».

Σε… άλλη χώρα η Ερμού

Όπως σχολιάζει στο insider.gr στέλεχος με χρόνια εμπειρίας στην αγορά ακινήτων η αλήθεια είναι ότι η Ερμού μοιάζει να βρίσκεται σε… άλλη χώρα. Την ίδια ώρα που στις περισσότερες εμπορικές περιοχές της πρωτεύουσας και των υπόλοιπων πόλεων τα άδεια καταστήματα πληθαίνουν και οι όποιες μισθώσεις γίνονται από καφετέριες, σνακ μπαρ και ταχυφαγεία, στην οδό Ερμού η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική.

Tα κενά καταστήματα στον μεγαλύτερο εμπορικό δρόμο της χώρας είναι ελάχιστα και τα ενοίκια τραβούν σταθερά την ανηφόρα. Οι μεγάλες αλυσίδες εξακολουθούν να δίνουν το παρών με νέες συμφωνίες. Με χαρακτηριστικό παράδειγμα το κατάστημα που εγκαινίασε η Folli Follie τον Δεκέμβριο επί της οδού Ερμού 19 τον προηγούμενο Δεκέμβριο.

Εξάλλου, το 2015, παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν λόγω των πολιτικών και οικονομικών γεγονότων, η αγορά των εμπορικών καταστημάτων σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας επέδειξε αντοχή.

Σύμφωνα με την έρευνα της NAI Hellas, εταιρίας συμβούλων επαγγελματικών ακινήτων, για την αγορά καταστημάτων retail για το 2015, οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι της Αθήνας παρουσιάζουν μικρότερο ποσοστό κενών καταστημάτων σε σχέση με το 2014, ενώ καταγράφεται οριακή αύξηση ενοικίων σε παραδοσιακούς μεγάλους εμπορικούς δρόμους του κέντρου, των Βορείων και των Νοτίων προαστίων.

«Στην περίπτωση της Ερμού τα ενοίκια κινήθηκαν σταθεροποιητικά το 2015 και κυμάνθηκαν από 90 έως 140 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο τον μήνα σε χώρους πρώτης κατηγορίας», σημειώνει στο insider.gr ο Θωμάς Ζιώγας, Senior Partner της NAI Hellas.

Ο ίδιος θεωρεί ότι είμαστε μακριά από τις εποχές που υπήρχε αέρας στα εμπορικά καταστήματα. «Φυσικά, μεμονωμένες πράξεις που ξεπερνούν σημαντικά τις τιμές αυτές υπήρξαν. Όμως, δεν αποτελούν τη στιγμή αυτή τη γενικότερη τάση», τονίζει ο κ. Ζιώγας.

Δυνατές οι αγορές στην Μύκονο και τη Σαντορίνη

Η φράση σε «άλλη χώρα», λέγεται εδώ και πολλά χρόνια για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και αποδίδεται συνήθως στον τουρισμό. Ωστόσο οι πολλοί και πλούσιοι τουρίστες επηρεάζουν σημαντικά τον τομέα του εμπορίου και κατά συνέπεια και των εμπορικών καταστημάτων.

Από την μια ο περιορισμένος χώρος και από την άλλη τα «χοντρά πορτοφόλια» τουριστών από τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή έχουν οδηγήσει τα ενοίκια στα ύψη καθώς το ενδιαφέρον εμπορικών αλυσίδων που πωλούν κυρίως είδη πολυτελείας και ακριβά brands για παρουσία στα εν λόγω νησιά παραμένει υψηλό, σχολιάζει στο insider.gr επαγγελματίας της αγοράς που δραστηριοποιείται στις Κυκλάδες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι σημαίνει η παρουσία ενός καταστήματος στη Μύκονο και τη Σαντορίνη έδωσε για άλλη μια φορά ο κ. Κουτσιολούτσος που αποκάλυψε ότι το κατάστημα της εταιρείας του στη Ψαρού πουλούσε μαγιό με τιμή 9.600 ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider