Μεγάλο πλήγμα και στις αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να επιφέρει η επιδημία του κοροναϊού η οποία έχει προσβάλει περί τα 75.685 άτομα κι έχει κοστίσει την ζωή σε 2.236 ανθρώπους. Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της επιδημίας οι μετακινήσεις τόσο εντός, όσο κι εκτός κινεζικής επικράτειας έχουν περιορισθεί αισθητά, γεγονός που μπορεί να κοστίσει δισεκατομμύρια δολάρια σε αεροπορικές εταιρείες αλλά και στην τουριστική βιομηχανία.
Ειδικότερα σύμφωνα με την διεθνή ένωση αεροπορικών μεταφορών (ΙΑΤΑ), ο ταξιδιωτικός κλάδος παγκοσμίως καταρρέει εξαιτίας του κοροναϊού, με αποτέλεσμα τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών να κινδυνεύουν να μειωθούν κατά 29,3 δισ. δολάρια το 2020, 5% χαμηλότερα από τις προβλέψεις του Ιανουαρίου.
Την μεγαλύτερη επιβάρυνση θα έχουν, όπως ήταν αναμενόμενο οι αερομεταφορείς της περιοχής Ασίας - Ειρηνικού, οι οποίοι, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ, μπορεί να οδηγηθούν σε ετήσια πτώση της ζήτησης κατά 13%. Να υπενθυμίσουμε ότι πριν το ξέσπασμα του ιού οι προβλέψεις έκαναν λόγο για ανάπτυξη της τάξης του 4,8% στις αεροπορικές εταιρείες της περιοχής, οπότε υπολογίζεται ότι τα επίπεδα της ζήτησης θα συρρικνωθούν κατά 8,2% εν συγκρίσει με το 2019. Τα παραπάνω μεταφράζονται σε απώλεια εσόδων ύψους 27,8 δισ. δολάρια το 2020, με τα 12,8 δισ. δολάρια να χάνονται μόνο από την εγχώρια αγορά της Κίνας.
Οι αεροπορικές εκτός της περιοχής Ασίας – Ειρηνικού αναμένεται να καταγράψουν απώλεια εσόδων ύψους 1,5 δισ., αν οι απώλειες σχετίζονται αποκλειστικά με την αγορά της Κίνας.
Οι προαναφερθείσες επιπτώσεις βασίζονται στο σενάριο ότι η επιδημία του COVID-19, θα περιοριστεί στην αγορά της Κίνας. Εάν εξαπλωθεί περαιτέρω τότε οι επιπτώσεις θα είναι πολύ μεγαλύτερες. «Η παγκόσμια βιομηχανία αερομεταφορών θα έχει ένα πολύ δύσκολο έτος. Βέβαια βασική προτεραιότητα παραμένει το να σταματήσει η διάδοση του ιού», τονίζει η ΙΑΤΑ.
Σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις για τη διεθνή αεροναυτιλία από τις ταξιδιωτικές απαγορεύσεις εξαιτίας του COVID-19 προβλέπει και ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Σύμφωνα με τον οργανισμό, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα περίπου 70 αεροπορικές εταιρείες είχαν ακυρώσει όλες τις διεθνείς πτήσεις από / προς την ηπειρωτική Κίνα ενώ άλλες 50 αεροπορικές εταιρείες έχουν περιορίσει τις σχετικές αεροπορικές δραστηριότητες. Αυτό μεταφράζεται σε μείωση κατά 80% της διεθνούς αεροπορικής ικανότητάς για τους ταξιδιώτες από και προς την Κίνα και σε μείωση 40% της μεταφορικής ικανότητας από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες.
After evaluating all available information on the coronavirus, SWISS decided to extend flight suspensions to/from Beijing and Shanghai until 28 March. In addition, SWISS will reduce capacities to/from Hong Kong, by operating its flights with an A340-300 instead of a B777-300ER. https://t.co/YsrOLHPua0
— LX_Newsroom (@LX_Newsroom) February 14, 2020
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι πριν από το ξέσπασμα του ιού οι αεροπορικές εταιρείες είχαν προγραμματίσει να αυξήσουν την μεταφορική τους ικανότητα κατά 9% για το πρώτο τρίμηνο του 2020. Αντ' αυτού βέβαια, σύμφωνα με τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις της ICAO, το πρώτο τρίμηνο του 2020 παρατηρήθηκε συνολική μείωση 39% - 41% της μεταφορικής ικανότητας ή αλλιώς 19,6 εκατ. επιβάτες λιγότεροι εν συγκρίσει με τις προβλέψεις των αεροπορικών εταιρειών. Αυτό, σύμφωνα με την ICAO ισοδυναμεί με πιθανή μείωση των ακαθάριστων λειτουργικών εσόδων των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως κατά 4 με 5 δισ. δολάρια.Και αυτά λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά τις εμπορικές πτήσεις.
Όπως εκτιμά η ένωση, η εναέρια κυκλοφορία παγκοσμίως θα μειωθεί κατά 4,7% φέτος, σηματοδοτώντας την πρώτη συνολικά πτώση της ζήτησης από την κρίση του 2008 και του 2009.
Ακυρώνονται πτήσεις μέχρι και τα τέλη Απριλίου
Να υπενθυμίσουμε ότι πέρα από τις ασιατικές αεροπορικές εταιρείες (Air Asia, Cathay Pacific, Air India, IndiGo) και διεθνείς, όπως οι British Airways, Lufthansa, Qantas, United Airlines, American Airlines, έχουν αναστείλει τις πτήσεις προς την Κίνα, σε κάποιες περιπτώσεις μέχρι τα τέλη Απριλίου ή Μαΐου.
After evaluating all available information on the coronavirus, SWISS decided to extend flight suspensions to/from Beijing and Shanghai until 28 March. In addition, SWISS will reduce capacities to/from Hong Kong, by operating its flights with an A340-300 instead of a B777-300ER. https://t.co/YsrOLHPua0
— LX_Newsroom (@LX_Newsroom) February 14, 2020
«Ο όμιλος Lufthansa αποφάσισε να ακυρώσει τις πτήσεις της Lufthansa, της Swiss και της Austrian Airlines από / προς το Πεκίνο και τη Σαγκάη μέχρι το τέλος του χειμερινού δρομολογίου στις 28 Μαρτίου» αναφέρει η πρόσφατη ανακοίνωση του γερμανικού ομίλου τονίζοντας ότι οι επιβάτες που είχαν προμηθευτεί εισιτήριο για αυτές τις ημερομηνίες μπορούν να επαναπρογραμματίσουν την πτήση τους ή να λάβουν πλήρη αποζημίωση του ναύλου τους. Οι πτήσεις της Lufthansa προς Ναντσίνγκ, Σενγιάνγκ και Τσινγκτάο είχαν ήδη ακυρωθεί μέχρι το τέλος Μαρτίου.
Οι αποζημιώσεις από τις ακυρώσεις πτήσεων θα επιβαρύνουν σίγουρα τα οικονομικά αποτελέσματα των αερομεταφορέων. Για παράδειγμα η αυστραλιανή αεροπορική Qantas ανέφερε ότι το ξέσπασμα του ιού θα μπορούσε να της κοστίσει περί τα 150 εκατ. αυστραλιανά δολάρια.
Σε μια προσπάθεια περιορισμού της ζημιάς οι ασιατικές αεροπορικές εταιρείες λαμβάνουν έκτακτα μέτρα, όπως η Cathay Pacific, η οποία ζήτησε από τους εργαζόμενούς της να πάρουν τρεις εβδομάδες άδεια άνευ αποδοχών, ώστε να αντιμετωπιστεί η κρίση.
Σε αναθεώρηση των προβλέψεων της προχώρησε και η Air France-KLM, η οποία έχει ακυρώσει τις πτήσεις από και προς την Κίνα. Το γαλλογερμανικό γκρουπ υπολογίζει ότι το κόστος του κοροναϊού θα κυμανθεί μεταξύ 150-200 εκατ. ευρώ, αν η απαγόρευση των πτήσεων συνεχιστεί. Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας Άλαν Τζόις (Alan Joyce), παρόμοια πτώση της ζήτησης είχε καταγραφεί το 2003 κατά την εξάπλωση του ιού του αναπνευστικού SARS ο οποίος είχε και πάλι χτυπήσει την Κίνα. Κατά την επιδημία του SARS, του ιού του αναπνευστικού, η οποία διήρκεσε περίπου 6 μήνες, καταγράφηκε πτώση της ζήτησης κατά 5,1%, την οποία όμως ακολούθησε μια ταχύτατη ανάκαμψη.
Σύμφωνα με τον ICAO βέβαια, οι επιπτώσεις του COVID-19 αναμένονται μεγαλύτερες από αυτές της επιδημίας SARS, δεδομένου ότι σήμερα η διεθνής εναέρια κυκλοφορία της Κίνας έχει διπλασιαστεί ενώ η εγχώρια κίνηση είναι πενταπλάσια σε σχέση με το 2003
Μεγάλο το πλήγμα και στα έσοδα του τουρισμού
Το κόστος του κορονοϊού στις αεροπορικές είναι η μια όψη του νομίσματος. Μεγάλο θα είναι το πλήγμα και στα έσοδα από τον τουρισμό.
Ο ICAO εκτιμά ότι η Ιαπωνία θα μπορούσε να χάσει 1,29 δισ. δολάρια από τα τουριστικά της έσοδα, ακολουθούμενη από την Ταϊλάνδη οι απώλειες της οποίας θα φτάσουν σε 1,15 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με έκθεση της Oxford Economics, ακόμα και οι ΗΠΑ θα «χάσουν» σχεδόν 1,6 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες που αντιστοιχούν σε 4 εκατ. διανυκτερεύσεις. Αν σκεφτεί κανείς ότι οι κινέζοι δαπανούν 6.500 δολάρια κατά μέσον όρο, όταν οι τουρίστες άλλων χωρών «ξοδεύουν» μόλις 4.000 δολάρια κατανοεί ότι το πλήγμα θα είναι μεγάλο. Πέραν των ΗΠΑ, η μείωση των Κινέζων τουριστών αναμένεται να πλήξει και άλλες χώρες, όπως η Νότια Κορέα, η Καμπότζη, η Μαλαισία, το Βιετνάμ και η Ινδονησία. Αντίστοιχα μεγάλος θα είναι οι οικονομικός αντίκτυπος και για την Ευρώπη αν σκεφτεί κανείς ότι το α’ εξάμηνο του 2019 η Ευρώπη υποδέχθηκε τουλάχιστον 3 εκατομμύρια Κινέζους.
Παρότι μάλιστα τα νέα κρούσματα έχουν περιορισθεί σε λιγότερα από 2.000 την ημέρα, κινέζοι αξιωματούχοι προειδοποιούν για πιθανή αύξηση τους καθώς οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στα πόστα τους. Μέχρι την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου, οι προσβεβλημένοι από τον ιό ανέρχονται στις 75.685 ενώ οι νεκροί ανέρχονται στους 2.236.