Γυναίκες στην αυτοκινητοβιομηχανία: Μεγάλη η συμβολή, μικρή η συμμετοχή

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γυναίκες στην αυτοκινητοβιομηχανία: Μεγάλη η συμβολή, μικρή η συμμετοχή
Από τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων έως τους αγώνες, ο επαγγελματικός χώρος του αυτοκινήτου ήταν πάντα ανδροκρατούμενος.

Παρότι έχουμε καλύψει το πρώτο πέμπτο του 21ου αιώνα, δυστυχώς η γυναίκα δεν έχει κατακτήσει την πλήρη εργασιακή ισοτιμία με τον άνδρα. Πολλοί τομείς παραμένουν εντυπωσιακά ανδροκρατούμενοι, όπως αυτός του αυτοκινήτου.

Από τη σχεδίαση των οχημάτων, την κατασκευή τους και την εμπορία τους, ως την επισκευή τους και τους αγώνες, η καθημερινότητα αποδεικνύει ότι ελάχιστες γυναίκες εμπλέκονται με τους τέσσερις και ακόμα λιγότερες με τους δύο τροχούς, όσον αφορά την επαγγελματική τους διάσταση.

Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιλαμβάνεται ωστόσο ότι η συμβολή των γυναικών όχι μόνο μπορεί, αλλά πρέπει να είναι σημαντική. Αφενός, διότι το αγοραστικό κοινό των γυναικών αυξάνεται συνεχώς. Αφετέρου, διότι οι γυναίκες διακρίνονται πλέον στους τομείς της μηχανολογίας και της ψηφιακής τεχνολογίας, η οποία αποτελεί το θεμέλιο λίθο στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.

Michele Mouton
 H Μισέλ Μουτόν, αριστερά, sυμμετείχε για 12 χρόνια στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και είχε 4 νίκες σε αγώνες και 162 σε ειδικές διαδρομές.

Λόγω των οδηγικών τους συνηθειών και της μεγαλύτερης οικολογικής ευαισθητοποίησης που τις διακρίνει, μελέτες αποδεικνύουν ότι ο ρόλος των γυναικών στην εξέλιξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων και σε νέους τρόπους μετακίνησης, όπως το carsharing, είναι καταλυτικός. Μάλιστα, ο αριθμός των γυναικών μηχανικών έχει διπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο.

Γυναίκες που άλλαξαν την αυτοκίνηση

Παρότι δεν είναι ευρέως γνωστό, οι γυναίκες έχουν επηρεάσει σημαντικά την εξέλιξη της αυτοκίνησης. Ο εσωτερικός καθρέφτης, τα φλας και οι διαγραμμίσεις στην άσφαλτο είναι καινοτομίες που προέρχονται από λαμπρά γυναικεία μυαλά. Πολύ περισσότερο όμως, η εξέλιξη του ίδιου του αυτοκινήτου ήταν εν πολλοίς και γυναικεία υπόθεση.

Η Ντόροθι Λέβιτ
Η Ντόροθι Λέβιτ, οδηγός αγώνων στα τέλη του 19ου αιώνα, εφεύρε και χρησιμοποίησε πρώτη τον εσωτερικό καθρέφτη στο αυτοκίνητο.

Η Μπέρθα Μπεντζ, γυναίκα του Γερμανού μηχανικού που θεωρείται ο εφευρέτης του σύγχρονου αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης, του Καρλ Μπεντζ, ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πραγματοποίησε ταξίδι με αυτοκίνητο, απόστασης 105 χιλιομέτρων, το 1888.

Μπέρθα Μπέντζ
Η Μπέρθα Μπεντζ, είχε σημαντική συμβολή στη δημιουργία, τις δοκιμές και την διάδοση της ιδέας του πρώτου αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Την εποχή εκείνη, η θαρραλέα και ταυτόχρονα παράτολμη αυτή ενέργεια απέφερε παγκόσμια δημοσιότητα και έκανε το όνομα του άντρα της γνωστό σε όλο τον κόσμο. Επίσης, η Μπέρθα Μπεντζ σκέφτηκε και εφάρμοσε τα φρένα με υλικά τριβής.

Ο ρόλος των γυναικών ήταν καθοριστικός στο παρελθόν, παρότι η αριθμητική τους παρουσία στην αυτοκινητοβιομηχανία ήταν εξαιρετικά μικρή, αλλά θα είναι ακόμη περισσότερο σημαντικός στο μέλλον.

Τι συμβαίνει σήμερα

Παρά τις όποιες θετικές εξελίξεις στη θέση της γυναίκας στην αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με στοιχεία του 2018, στον κατασκευαστικό κλάδο του αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση μόλις το 24.7% του συνόλου των εργαζομένων είναι γυναίκες. Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία του 2019, το ποσοστό αυτό είναι ακόμα χαμηλότερο, μόλις 23,6%, παρότι οι γυναίκες αποτελούν το 50% της συνολικής εργατικής δύναμης της χώρας.

Μαίρη Μπάρα
Η Μαίρη Μπάρα, CEO της General Motors, είναι σήμερα από τις ελάχιστες γυναίκες σε κορυφαίες διοικητικές θέσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Το παραπάνω ποσοστό συμμετοχής των γυναικών πέφτει ακόμα περισσότερο, στις εγκαταστάσεις λιανικής πώλησης καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς και στα συνεργεία. Σε αυτούς τους κλάδους, το ποσοστό συμμετοχής των γυναικών στην Ε.Ε. είναι 15,5% και στις ΗΠΑ 13,9.

Παρότι στις διοικητικές θέσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών το 74,8% των εργαζομένων είναι γυναίκες, στις ανώτατες θέσεις φτάνει μόνο ένα 17,6%. Για παράδειγμα, σήμερα μόνο μια αυτοκινητοβιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο, η αμερικανική General Motors, διοικείται από γυναίκα CEO, τη Μαίρη Μπάρα.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι ακόμα οι γυναίκες έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν όχι μόνο όσον αφορά την αριθμητική εκπροσώπησή τους στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και την ποιοτική . Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2017, οι γυναίκες που εργάζονται στο χώρο του αυτοκινήτου ανέφεραν υψηλότερα ποσοστά σεξισμού και σεξουαλικής παρενόχλησης σε σύγκριση με τις βιομηχανίες τεχνολογίας και διαφήμισης.

Συγκεκριμένα κατήγγειλαν ότι του ανατίθενται χαμηλότερου επιπέδου θέσεις σε σύγκριση με τους άνδρες τους (65%), ότι δέχονται ανεπιθύμητες σεξουαλικές προβολές (65%) και ότι κυριαρχεί το αίσθημα ανασφάλειας στην εργασία (25%).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider