Μειωμένες κατά 7,4% ήταν οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση τόσο το Φεβρουάριο του 2020, όσο και το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2020, σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι χώρες με τη μεγαλύτερη μείωση ήταν οι Γερμανία με -10.8%, Ιταλία με -8.8%, Ισπανία με -6.0% και Γαλλία με -2.7%. Αντίστοιχα στη χώρα μας, ο Φεβρουάριος ήταν ένας καλός μήνας με αύξηση ταξινομήσεων 4%. Ταυτόχρονα, το πρώτο δίμηνο του 2020 στη χώρα μας, οι ταξινομήσεις ήταν αυξημένες κατά 5,2%. Στον πίνακα που ακολουθεί, αποτυπώνεται η πορεία των πωλήσεων στην Ε.Ε. τους τελευταίους 12 μήνες.
Η αγορά ήταν ούτως ή άλλως σε τροχιά ύφεσης λόγω της παγκόσμιας επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης, των ειδικών προβλημάτων μετασχηματισμού που βιώνει η αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και των νέων προδιαγραφών ρύπων.
Οι επιπτώσεις του κορονοϊού
Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους δεκάδες εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων, ενώ πολλά περισσότερα ή, πιο σωστά, σχεδόν όλα θα κατεβάσουν ρολά τουλάχιστον μέχρι το τέλος του μήνα. Ταυτόχρονα, λόγω της εκθετικής μείωσης των πωλήσεων, κλείνουν τα σημεία πώλησης αυτοκινήτων σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις. Με αυτά τα δεδομένα, τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο θα αποτυπωθεί μια εξαιρετικά μεγάλη μείωση ταξινομήσεων.
Σύμφωνα με τον Γερμανό αναλυτή Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, καθηγητή Οικονομίας Αυτοκινήτου του πανεπιστημίου του Ντούισμπουργκ και του Ινστιτούτου Καταναλωτικής Συμπεριφοράς του ελβετικού πανεπιστημίου του Σανκτ Γκάλεν, ακόμη και με βάση το αισιόδοξο σενάριο της επαναφοράς της ευρωπαϊκής οικονομίας μετά από μόλις τρεις μήνες στην κανονικότητα, θα έχουμε εφέτος στη Δυτική Ευρώπη (χώρες της ΕΕ συν Ελβετία, Νορβηγία και Ισλανδία) μία συνολική μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων κατά περίπου 11%.
Αυτή ισοδυναμεί με γύρω στο 1.577.000 λιγότερες ταξινομήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων σε σύγκριση με το 2019. Αν διαρκέσει περισσότερο η κρίση, τότε οι παρενέργειες στον κλάδο του αυτοκινήτου θα είναι ακόμη σοβαρότερες. Δηλαδή θα χρειαστεί να περάσει τουλάχιστον μία δεκαετία και να φτάσουμε στο 2030, μέχρι να επανέλθουν οι πανευρωπαϊκές πωλήσεις καινούριων Ι.Χ. στα επίπεδα του 2019.