Ελλάκτωρ: Εξαγόρασε το 6,5% της Αττικής Οδού - Η ακτινογραφία του έργου

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ελλάκτωρ: Εξαγόρασε το 6,5% της Αττικής Οδού - Η ακτινογραφία του έργου
H Άκτωρ Παραχωρήσεις ελέγχει πλέον το 65,749% των μετοχών των εταιρειών Αττική Οδός AE.

Στην εξαγορά του 6,5% των μετοχών της εταιρείας Αττική Οδός ΑΕ και αντίστοιχου ποσοστού της εταιρείας Αττικά Διόδια ΑΕ, προχώρησε σήμερα η Άκτωρ Παραχωρήσεις, 100% θυγατρική της Ελλάκτωρ, έναντι συνολικού τιμήματος 37,5 εκατ. ευρώ.

Ως αποτέλεσμα των προαναφερθεισών συναλλαγών, η Άκτωρ Παραχωρήσεις ελέγχει πλέον το 65,749% των μετοχών των εταιρειών Αττική Οδός ΑΕ. και Αττικά Διόδια Α.Ε., από το 59,249% που ήταν η συμμετοχή της.

Υπενθυμίζεται πως η Αττική Οδός Α.Ε. είναι η εταιρεία, η οποία ανέλαβε, μέσω της Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο, τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, ενώ η Αττικά Διόδια Α.Ε. ελέγχει σε ποσοστό 80% την εταιρεία Αττικές Διαδρομές Α.Ε., η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.

Το 6,5% του μετοχικού κεφαλαίου των εταιρειών Αττική Οδός. και Αττικά Διόδια. αποτελεί το ποσοστό που αναλογεί στην Ακτωρ από το συνολικό ποσοστό του 9,88% που κατείχε στις δυο εταιρείες η Τράπεζα Πειραιώς, για τη διάθεση του οποίου είχε διενεργήσει διεθνή διαγωνισμό. Σε συνέχεια σχετικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς που έλαβε η Τράπεζα Πειραιώς μετά το πέρας του διαγωνισμού, απευθύνθηκε - όπως ορίζει το Συμφωνητικό Μετόχων αμφότερων των εταιρειών - στους υφιστάμενους μετόχους των εταιρειών Αττική Οδός και Αττικά Διόδια ΑΕ., που διαθέτουν δικαίωμα προαιρέσεως, δικαίωμα το οποίο άσκησε η Ακτωρ Παραχωρήσεις.

Σχολιάζοντας την εξαγορά, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, κ. Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, δήλωσε:

«Η ενίσχυση της συμμετοχής μας στις εταιρείες Αττική Οδός Α.Ε. και Αττικά Διόδια Α.Ε. είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με τη νέα στρατηγική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ που προβλέπει τη διατήρηση της ηγετικής μας θέσης στον τομέα των παραχωρήσεων και τη δημιουργία μέσω αυτής μακροχρόνιας προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους μας. Είναι μία επένδυση με σημαντικότατα επιχειρηματικά, στρατηγικά και οικονομικά οφέλη για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο. Η Αττική Οδός αποτελεί το πιο αντιπροσωπευτικό αποτύπωμα του Ομίλου μας, αφού από τη μία είναι δημιούργημα της θυγατρικής μας στις κατασκευές ΑΚΤΩΡ και από την άλλη είναι ένα χαρακτηριστικό έργο παραχώρησης, της θυγατρικής μας ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. 17 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του πρώτου τμήματος της, η Αττική Οδός διατηρεί αναλλοίωτη την κατασκευαστική της υπεροχή αλλά και αδιαμφισβήτητο το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών της, στοιχεία που την 2 καθιστούν ένα από τα κορυφαία έργα υποδομής στην Ελλάδα, τον πλέον κομβικό οδικό άξονα της Αθήνας και τη σταθερή επιλογή για τις καθημερινές μετακινήσεις εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών».
• Τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ.), μήκους περίπου 13 χλμ.

Οικονομικά στοιχεία του έργου

Η πρώτη χρονιά που μπόρεσε να υλοποιηθεί διανομή προς τους μετόχους της Αττική Οδός, για τα κεφάλαια που επένδυσαν στα έτη 2000 έως 2002, ήταν το 2013, ήτοι 13 έτη μετά την πρώτη επένδυση τους στο Έργο. Τα ποσά (σε εκατ. €) που έλαβαν οι μέτοχοι κατ’ έτος, τη συγκεκριμένη χρονιά και έκτοτε είναι τα ακόλουθα:

2013

2014

2015

2016

2017

2018

78,2

114,9

62,2

70,9

71,2

79,5

Άρα από τα 822,2 εκατ. ευρώ που επένδυσαν οι μέτοχοι της εταιρείας «Αττική Οδός Α.Ε.» μέχρι σήμερα, κι αφού εξυπηρετούνται κανονικά τα δάνεια που ελήφθησαν, έχουν αποσβεστεί μέσω μερισμάτων τα 476,9 εκατ.

Η συμφωνηθείσα απόδοση επί του Έργου, σύμφωνα με το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, ανέρχεται σε 13,1%, ενώ εκτιμάται πως η απόδοση δεν θα ξεπεράσει το 10,0% μέχρι το τέλος της παραχώρησης.

Για τη διατήρηση της ποιότητας του έργου σε πολύ υψηλό επίπεδο μετά από 14 έτη πλήρους λειτουργίας έχουν γίνει εργασίες βαριάς συντήρησης και έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις συνολικού ύψους €117.939.347 και μέχρι το τέλος της παραχώρησης θα υλοποιηθούν αντίστοιχα σημαντικές εργασίες, αντικαταστάσεις και επενδύσεις για τη διατήρηση του αυτοκινητοδρόμου στο επίπεδα που έχει αναγνωριστεί από τους χρήστες.

Συνεισφορά σε εργοδοτικές εισφορές

7.555.591 ευρώ οι εργοδοτικές εισφορές που έχει αποδώσει η Αττική Οδός Α.Ε. μέχρι και την οικονομική χρήση 2017
55.092.529 ευρώ οι εργοδοτικές εισφορές που έχει αποδώσει η εταιρεία Αττικές Διαδρομές Α.Ε. στο ίδιο διάστημα

Συνεισφορά σε φόρους και έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο

674.088.127 το ποσό που έχει εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο σε φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις από την εταιρεία Αττική Οδός Α.Ε. κατά τη διάρκεια λειτουργίας του έργου μέχρι τη χρήση έτους 2017
189.927.700 το ποσό που έχει εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο σε φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις από την Αττικές Διαδρομές ΑΕ στο ίδιο διάστημα
Μέση ημερήσια κυκλοφορία Αττικής Οδού

Μέση ημερήσια κυκλοφορία Αττικής Οδού

Έτος

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Μέση Ημερή-σια Κυκλο-φορία

248.784

270.002

295.140

300.993

307.300

281.329

250.491

215.644

200.473

196.960

201.749

210.492

216.893

Πορεία εξέλιξη του κόστους διοδίων

Στο διάστημα λειτουργίας του έργου, η εταιρεία έχει ορίσει χαμηλότερο κόστος διοδίου από εκείνο που θα μπορούσε, σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης. Για παράδειγμα, το κόστος διοδίου αντί για 2,80 ευρώ το 2018 θα μπορούσε να είναι 3,77 ευρώ, βάσει Σύμβασης Παραχώρησης. Παράλληλα, η τιμή του διοδίου έχει διατηρηθεί σταθερή τα τελευταία δώδεκα χρόνια, καθώς η αύξηση που ορίστηκε το 2010 σε €2,80 από €2,70 αντικατοπτρίζει μόνο την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ.

Οδική Ασφάλεια

Η Αττική Οδός παρουσιάζει εξαιρετικά αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια, με δείκτη επικινδυνότητας εφάμιλλο κορυφαίων αυτοκινητόδρομων στην Ευρώπη, με παραδοσιακά υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας, σε χώρες όπως η Γερμανία, η Δανία και η Γαλλία.

Η Αττική Οδός, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προσέφερε και προσφέρει υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης στους χρήστες χάρη στην δυναμική διαχείριση κυκλοφορίας 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες το χρόνο που έχει σαν αποτέλεσμα την απόκριση σε συμβάντα σε χρόνους που δεν υπερβαίνουν τα έξι (6) λεπτά κατά μέσο όρο. Πέρα από τη χρήση των πλέον σύγχρονων και πρωτοποριακών συστημάτων, η Αττική Οδός διαθέτει:
• 120 ειδικά οχήματα (Van, Μηχανήματα Έργου) με άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό, τα οποία περιπολούν συνεχώς και αδιαλείπτως, συντηρούν και επιτηρούν το δρόμο και τα συστήματα, επεμβαίνοντας σε έκτακτα συμβάντα
• 222 κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας για την επιτήρηση του δρόμου

Στοιχεία της λειτουργίας

Για τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, εφαρμόζονται τεχνολογίες αιχμής, οι οποίες και συνεχώς αναβαθμίζονται για να συμβαδίζουν με τις τελευταίες εξελίξεις, μεταξύ των οποίων:
1. Συστήματα υψηλής τεχνολογίας για την παρακολούθηση της ομαλής ροής των οχημάτων και τον εντοπισμό τυχόν συμβάντων με γνώμονα την ασφάλεια του χρήστη, μέσα από το υψηλών προδιαγραφών «Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας» (ΚΔΚ) που βρίσκεται στην Παιανία
2. Σύστημα ηλεκτρονικών διελεύσεων διοδίων και συνδρομητικά προγράμματα για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των χρηστών.
3. Εγκατάσταση σταθμών μέτρησης θορύβου και αερίων ρύπων με ιδιαίτερη έμφαση στην παρακολούθηση των καυσαερίων στις σήραγγες.
4. Ειδικά ηχοπετάσματα από διάφορα υλικά υψηλής ποιότητας και αισθητικής (π.χ. γυαλί, μέταλλο, polycarbonate, bois beton, κλπ.) για τη μείωση της ηχορύπανσης.
5. Εφαρμογή αντιρρυπαντικής επάλειψης (anti-graffiti) στις εκτεθειμένες επιφάνειες από σκυρόδεμα.

Η σημασία της Αττικής Οδού ως έργο υποδομής

H Aττική Οδός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών με την Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος, έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα διασταυρούμενα μεταξύ τους τμήματα, καθώς και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω:
• Τη Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων (Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ.
• Τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ.), μήκους περίπου 13 χλμ.
• Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider