Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Πέμπτη 8 Ιουλίου πως τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες παραβίασαν αντιμονοπωλιακούς νόμους, αναφορικά με την τεχνολογία των συστημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας των diesel κινητήρων SCR που χρησιμοποιούν έγχυση ουρίας (AdBlue) για μείωση των οξειδίων του αζώτου.
Η Επιτροπή υπέβαλε πρόστιμο στις BMW και Volkswagen της τάξεως των 875 εκατ. ευρώ ή 1 δισ. δολαρίων. Πρόστιμο όμως δεν επιβλήθηκε στην Daimler, που αποκάλυψε την ύπαρξη της εναρμονισμένης πρακτικής των τριών ομίλων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με ανακοίνωσή της, η BMW πλήρωσε 373 εκατ. πρόστιμο, όμως οι περισσότερες κατηγορίες που αφορούσαν την τεχνολογία εκπομπών ρύπων αποσύρθηκαν. Κατόπιν τούτου, με την απόσυρση των περισσοτέρων από τις αρχικές καταγγελίες, το Διοικητικό Συμβούλιο της BMW συμφώνησε σε διακανονισμό που πρότεινε η Κομισιόν.
Η Volkswagen από την άλλη, η οποία τιμωρήθηκε με πρόστιμο 502 εκατ. ευρώ, εξετάζει να κινηθεί νομικά έπειτα από την απόφαση. H γερμανική εταιρία αμφισβητεί την εγκυρότητα των καταθέσεων σε τεχνικά θέματα που αφορούν τις τεχνολογίες εκπομπών ρύπων.
Η επικεφαλής αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της Ε.Ε., Μαρτζέθ Βέσταγκερ, τόνισε πως αυτοκινητοβιομηχανίες συμπεριλαμβανομένου των Audi και Porsche που ανήκουν στη Volkwagen κατείχαν τεχνολογία μείωσης επιβλαβών εκπομπών ρύπων πιο προηγμένη από αυτή που προβλέπεται νομικά στα ευρωπαϊκά στάνταρ, αλλά δεν την χρησιμοποίησαν όπως όφειλαν, ανταγωνιζόμενες μεταξύ τους.
Συγκεκριμένα δήλωσε: «Απέφυγαν να χρησιμοποιήσουν τις πλήρεις δυνατότητες της τεχνολογίας αυτής ώστε να λειτουργούν σε καλύτερες συνθήκες από αυτό που προβλέπει ο νόμος. Οπότε η απόφαση αφορά το πώς μια νομίμως τεχνική συνεργασία πήγε λάθος και δεν το ανεχόμαστε όταν υπάρχει εναρμονισμένη πρακτική ανάμεσα σε εταιρίες».
Αυτή η υπόθεση δεν σχετίζεται με το σκάνδαλο ρύπων στους diesel κινητήρες της Volkswagen, που είδε το φως της δημοσιότητας το 2015.