Το Yaris Cross της Toyota είναι ένα μοντέλο που αναμενόταν με ανυπομονησία. Με δεδομένη την πανευρωπαϊκή επιτυχία του Yaris στην κατηγορία των σουπερμίνι, η SUV εκδοχή του δεν μπορεί να έχει άλλο στόχο από το να κοιτάζει την κορυφή και μόνο. Και μάλιστα σε μια κατηγορία, αυτήν των B-SUV, που ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα σκληρός και για να ξεχωρίσεις πρέπει να έχεις να προσφέρεις κάτι πολύ «δυνατό».
Βρεθήκαμε στο Βέλγιο, στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση του Toyota Yaris Coss για να το γνωρίσουμε, να το οδηγήσουμε και να πάρουμε την πρώτη γεύση από ένα μοντέλο που σίγουρα θα μας απασχολήσει αρκετά στο μέλλον.
Σχεδιασμένο για την Ευρώπη
Το Yaris Cross έχει σχεδιαστεί και εξελιχθεί για την ευρωπαϊκή αγορά και βασίζεται στην ίδια επιτυχημένη πλατφόρμα με το Yaris, την TNGA-B. Έχει φυσικά κερδίσει σε διαστάσεις καθώς είναι 24 εκατοστά μακρύτερο, 2 εκ. φαρδύτερο και 9 εκατοστά ψηλότερο, ενώ έχει το ίδιο μεταξόνιο.
Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που δείχνει σύγχρονο σχεδιαστικά, χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις. Το εμπρός μέρος χαρακτηρίζεται από τη σχετικά μικρή μάσκα ψηλά και τη μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα χαμηλότερα. Τα φωτιστικά σώματα βρίσκονται στις γωνίες του αμαξώματος και τα φώτα ημέρας είναι κάθετα στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα.
Στο πίσω μέρος τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα, με τα φωτιστικά σώματα να είναι τοποθετημένα σχετικά ψηλά και να ενώνονται οπτικά, όπως ορίζει η τάση της εποχής. Η καλύτερη όψη του αυτοκινήτου είναι από το πλάι, που οι μεγάλοι, τετράγωνοι θόλοι με τους επίσης μεγάλους τροχούς (οι διαστάσεις ξεκινούν από τις 16 ίντσες και φτάνουν στις 18) δίνουν ένα σαφώς πιο δυναμικό τόνο.
Ποιοτικό και πρακτικό εσωτερικό
Η φιλοσοφία των σχεδιαστών του Toyota Yaris Cross για το εσωτερικό του αυτοκινήτου επικεντρώθηκε στην πρακτικότητα, Οι ίδιοι την ονομάζουν «fast access» και χαρακτηρίζεται από την τοποθέτηση της θέσης οδήγησης ψηλά. Έτσι, ο «ορίζοντας» του ταμπλό βρίσκεται χαμηλότερα και η ορατότητα είναι πολύ καλή.
Η κεντρική κονσόλα κυριαρχεί στο σχεδιασμό, με την οθόνη αφής των 8 ιντσών στο πάνω μέρος να αποτελεί το κέντρο ελέγχου όλων των λειτουργιών, πλην του συστήματος κλιματισμού που έχει τα δικά του χειριστήρια. Η εργονομία είναι εξαιρετική και αμέσως ο οδηγός νιώθει οικεία μέσα στην καμπίνα. Έχει χρησιμοποιηθεί μια μείξη μαλακών και σκληρών πλαστικών στο ταμπλό, αμφότερα όμως δείχνουν πολύ ποιοτικά και η συναρμογή τους είναι, όπως αναμενόταν άλλωστε, άψογη.
Οι χώροι για τους επιβάτες καθορίζονται εν πολλοίς από την απόφαση της Toyota να διατηρήσει το ίδιο μεταξόνιο με το 5θυρο Yaris. Δύο ψηλοί επιβάτες, άνω του μέσου όρου, θα συναντήσουν μια μικρή δυσκολία να καθίσουν ο ένας πίσω από τον άλλο, καθώς τα γόνατα του πίσω ενδεχομένως θα πιέζουν την πλάτη του καθίσματος. Το θετικό όμως είναι ότι υπάρχει άπλετος χώρος για τα κεφάλια, κάτι που δίνει έξτρα αέρα ευρυχωρίας.
Πολύ πρακτικός είναι ο χώρος αποσκευών. Έχει χωρητικότητα σχεδόν 400 λίτρα (397) και η Toyota τον ονομάζει «smart cargo». Οι έξυπνες λύσεις που έχουν υιοθετηθεί είναι το διαιρούμενο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, το λεπτό κάλυμμα του χώρου, που μπορεί να διπλωθεί και να αποθηκευτεί και η δυνατότητα αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων 40:20:40.
Υβριδικό σύστημα 4ης γενιάς
Η «καρδιά» του Toyota Yaris Cross είναι φυσικά το υβριδικό σύστημα κίνησης, ένα σύστημα το οποίο η Toyota εξελίσσει εδώ και πάνω από 2 δεκαετίες και έχει πλέον φτάσει στην 4η και πιο ώριμη γενιά του. Βάση του αποτελεί ο 3κύλινδορς βενζινοκινητήρας του 1,5 λίτρου, που δουλεύει σε κύκλο Atkinson και αποδίδει 92 ίππους. Οι Ιάπωνες ισχυρίζονται θερμική απόδοση 40% για αυτό το μοτέρ, νούμερο ιδιαίτερα εντυπωσιακό για αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής.
Ο βενζινοκινητήρας συνδυάζεται με έναν (ή δύο, στην περίπτωση της τετρακίνητης έκδοσης) ηλεκτροκινητήρα και μια νέα μπαταρία ιόντων-λιθίου, που είναι εξελιγμένη για τη χρήση του υβριδικού συστήματος. Εδώ δεν μετράει η απόλυτη αυτονομία σε αμιγώς ηλεκτρική κίνηση αλλά το ποσοστό του συνολικού χρόνου κίνησης του αυτοκινήτου που γίνεται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια. Σε αστικές συνθήκες το ποσοστό αυτό μπορεί να φτάσει και στο 80%.
Το αποτέλεσμα φτάνει στο δρόμο μέσω ενός e-CVT κιβωτίου ταχυτήτων. Συνολικά, η απόδοση του συστήματος είναι 116 ίπποι, που μπορεί να μη φαίνονται πολλοί, ωστόσο η λειτουργία του συστήματος είναι υποδειγματική και τα 1170 κιλά του αμαξώματος (1260 στην AWD έκδοση) κινούνται με άνεση και ασφάλεια.
Στη χώρα μας θα υπάρξει και βενζινοκίνητη έκδοση του μοντέλου, με τον γνωστό 1,5 λίτρων βενζινοκινητήρα να αποδίδει 125 ίππους και 153 Nm ροπής. Η έκδοση αυτή είναι λίγο ελαφρύτερη, στα 1130 κιλά.
Κατανάλωση – εκπομπές ρύπων
Το υβριδικό σύστημα της Toyota είναι γνωστό για τις χαμηλές καταναλώσεις καυσίμου που επιτυγχάνει. Οι εργοστασιακές τιμές για το Yaris Cross είναι 4,4-5,0 λίτρα/100 χλμ (4,7-5,1 για την τετρακίνητη έκδοση) και οι εκπομπές CΟ2 είναι 100-114 γρ./χλμ (106-116).
Και τετρακίνητη έκδοση
Η τετρακίνητη έκδοση του Yaris Cross έχει το δικό της, ξεχωριστό ενδιαφέρον. Δεν είναι σύστημα μόνιμης τετρακίνησης για να προσφέρει εκτός δρόμου δυνατότητες αλλά μια πολύ βοηθητική λύση για συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης. Έχει τοποθετηθεί στον πίσω άξονα ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας, ο οποίος δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς όταν το αυτοκίνητο χρειάζεται βοήθεια σε γλιστερό οδόστρωμα, π.χ. στο ξεκίνημα σε βρεγμένο ή χιονισμένο δρόμο.
Για να εγκατασταθεί το σύστημα τετρακίνησης έχουν γίνει αλλαγές στη διάταξη της πίσω ανάρτησης κα ο άκαμπτος άξονας των δικίνητων εκδόσεων έχει αντικατασταθεί με μια διάταξη πολλαπλώς συνδέσμων. Επίσης, η χωρητικότητα του πορετ μπαγκάζ έχει μειωθεί στα 320 λίτρα.
Άνεση και ασφάλεια στο δρόμο
Οδηγήσαμε και τις δύο εκδόσεις του υβριδικού Toyora Yaris Cross σε μια ποικιλία διαδρομών μέσα και γύρω από τις Βρυξέλλες. Το μικρό SUV των Ιαπώνων δίνει όλα όσα υπόσχεται. Η οδήγησή του είναι μια ξεκούραστη και αγχολυτική διαδικασία, καθώς όλα γίνονται όπως πρέπει και τίποτα δεν ανησυχεί ή τρομάζει τον οδηγό.
Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή και ο θόρυβος χαμηλός σε όλες τις ταχύτητες, για τα δεδομένα της κατηγορίας. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη στην πλευρά της άνεσης και το Yaris Cross περνάει πολύ καλά πάνω από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, με το αυξημένο ύψος από το δρόμο και τη μεγαλύτερη διαδρομή των αναρτήσεων να βοηθούν σημαντικά. Σε αυτό το σημείο να πούμε ότι το 4κίνητο μοντέλο έχει λίγο καλύτερη συμπεριφορά λόγω καλύτερης πίσω ανάρτησης.
Η επιτυχία των μηχανικών της Toyota είναι ότι η μαλακή ανάρτηση καταφέρνει να ελέγξει με επιτυχία το αμάξωμα όταν ο ρυθμός ανεβαίνει. Δεν το «κυνηγήσαμε» ιδιαίτερα στους βελγικούς δρόμους αλλά όταν ο ρυθμός ανεβαίνει δεν παρουσιάζονται μεγάλες κλίσεις και το Yaris Cross δείχνει να μένει σταθερό στην πορεία του χωρίς να επιφυλάσσει εκπλήξεις.
Αυτό που επιβεβαιώθηκε είναι η πολύ μικρή κατανάλωση καυσίμου. Στη μεικτή διαδρομή, που περιλάμβανε αστικό περιβάλλον και περιαστικές διαδρομές, χωρίς ιδιαίτερη πίεση αλλά και χωρίς προσοχή και προσπάθεια, η μέση τιμή ήταν 4,2 λίτρα/100 χλμ για τη δικήνητη έκδοση και 4,4 για την τετρακίνητη.
Ασφάλεια και συνδεσιμότητα
Ένα πολύ βασικό χαρακτηριστικό του Yaris Cross και κάτι που θα τονιστεί ιδιαίτερα κατά το λανσάρισμά του, είναι ότι προσφέρει ίσως το πιο ολοκληρωμένο πακέτο συστημάτων ασφαλείας στην κατηγορία του. Το πακέτο λέγεται TTS 2,5+ και περιλαμβάνει πρακτικά τα πάντα, από υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας μέχρι adaptive cruise control. Ακόμα πιο βασικό είναι ότι το πακέτο αυτό υπάρχει σε όλες τις εκδόσεις εξοπλισμού του Yaris Cross.
Η συνδεσιμότητα είναι επίσης ένας τομέας στον οποίο δίνουν προσοχή οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρείας. Έτσι, υπάρχουν φυσικά τα Android Auto και Apple CarPlay, αλλά και μια σουίτα εφαρμογών, που έρχονται μαζί με το αυτοκίνητο από τις μεσαίες εκδόσεις και πάνω.
Έτοιμο να κατακτήσει την αγορά
Οι διαθέσιμες εκδόσεις ξεκινούν από την Active και ανεβαίνοντας βρίσκουμε τις Active Plus, Style. Elegant, Adventure και Premiere. Οι τιμές ξεκινούν από 17.470 για τις βενζινοκίνητες εκδόσεις και από 20.320 για τις υβριδικές, που είναι καλά εξοπλισμένες ήδη από το πρώτο επίπεδο.
Το Toyota Yaris Cross διαθέτει όλα όσα χρειάζεται για να γίνει best seller με την είσοδό του στην αγορά, Είναι ποιοτικό, πρακτικό, οικονομικό και φέρει ένα όνομα που από μόνο του αποτελεί εγγύηση επιτυχίας, σε τιμές μάλιστα που είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές για την κατηγορία. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ελληνικής αντιπροσωπείας, οι παραγγελίες που έχουν γίνει έως τώρα προεξοφλούν μια πολύ καλή εμπορική πορεία. Το μικρό SUV της Toyota ήρθε για να μείνει.