Στο δρόμο για τη μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή βλέπουμε νέους τύπους οχημάτων να παίρνουν τη σκυτάλη από τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης, diesel ή διπλού καυσίμου.
Τα υβριδικά και μάλιστα τα επαναφορτιζόμενα, αποτελούν τη γέφυρα του παλιού και του νέου κόσμου της αυτοκίνησης, προσφέροντας την ελευθερία κίνησης σε μεγάλες αποστάσεις του κινητήρα εσωτερικής καύσης, σε συνδυασμό με τους μηδενικούς ρύπους του ηλεκτροκινητήρα στις αστικές μετακινήσεις.
Πλέον, μάλιστα, υπάρχουν επιλογές στην αγορά που μπορούν να καλύψουν μόνο με ηλεκτρική ενέργεια περίπου 100 χιλιόμετρα, οπότε καθίστανται ιδανικά για κάθε χρήση. Στα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα συνυπάρχουν ηλεκτροκινητήρες και κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η διαφορά τους με τα full hybrid όπως συνηθίζεται να ονομάζονται, είναι ότι διαθέτουν μεγαλύτερες μπαταρίες και ηλεκτρικούς κινητήρες, με τις πρώτες να έχουν τη δυνατότητα φόρτισης και από εξωτερική πηγή ενέργειας -όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας.
Έτσι, σε αντίθεση με τα full hybrid, είναι σε θέση να λειτουργήσουν για δεκάδες χιλιόμετρα μόνο με την ενέργεια της μπαταρίας και χωρίς να καταναλώσουν ούτε μία σταγόνα καυσίμου, πριν χρειαστούν και τη συνδρομή του κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου ο οποίος καταργεί οποιαδήποτε δέσμευση σχετικά την αυτονομία τους.
Απροβλημάτιστη αυτονομία
Πριν μόλις μία τριετία μπορούσε να καλύψει ένα τέτοιο όχημα λιγότερα από 20 χιλιόμετρα ως ηλεκτροκίνητο και από εκεί και μετά λειτουργούσε ως ένα συμβατικό αυτοκίνητο βενζίνης ή πετρελαίου. Σήμερα κυμαίνεται η ηλεκτρική αυτονομία ενός μέσου Plug-in υβριδικού μοντέλου γύρω στα 50 χιλιόμετρα, καλύπτοντας έτσι τις ανάγκες της συντριπτικής πλειοψηφίας των οδηγών για τις καθημερινές μετακινήσεις τους σε αστικό περιβάλλον.
Xαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Plug-in υβριδικής Μercedes A-Class A 250 e, η οποία διανύει με βάση τις τυποποιημένες μετρήσεις έως 75 χιλιόμετρα μετά την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας της, όταν σύμφωνα με διεθνείς έρευνες το 80% των συνολικών διαδρομών μας σε καθημερινή βάση είναι χαμηλότερο από το όριο των 50 χιλιομέτρων. Η AVIS διαθέτει το συγκεκριμένο μοντέλο ετοιμοπαράδοτο, όπως επίσης και μία σειρά άλλων Plug-in υβριδικών Mercedes σε διαφορετικές κατηγορίες.
Πολύ χαμηλή ή μηδενική κατανάλωση καυσίμου
Ενα επαναφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο (PHEV) δεν δεσμεύει ωστόσο τον οδηγό με κάποια συγκεκριμένη αυτονομία, επειδή η ύπαρξη κινητήρα εσωτερικής καύσης παρέχει τη δυνατότητα να ταξιδέψεις κανονικά οπουδήποτε θελήσεις, όπως ισχύει με ένα μοντέλο βενζίνης ή πετρελαίου.
Ακόμη όμως και σε μία τέτοια περίπτωση, αποδεικνύεται το Plug-in υβριδικό όχημα πολύ οικονομικό, όπως συμβαίνει π.χ. στην περίπτωση του τετρακίνητου SUV Peugeot 3008 HYBRID4 με μόλις 1,5 λίτρα αμόλυβδης μεικτή κατανάλωση και έως 59 χιλιόμετρα αυτονομία μόνον με τη μπαταρία του (η τιμή προκύπτει από τις νέες μετρήσεις τύπου WLTP).
Οικονομικά στη χρήση και στη φορολόγηση
Η επιλογή ενός σύγχρονου Plug-in υβριδικού μοντέλου αποτελεί μία ιδανική κίνηση, αφού προσφέρει εξαιρετική ευελιξία χωρίς περιορισμούς στην αυτονομία του, ενώ λειτουργεί σε αστικό περιβάλλον μόνον με τη δύναμη της μπαταρίας του και δεν επιβαρύνει το περιβάλλον με ρύπους. Ακόμη όμως και σε μεγαλύτερες διαδρομές παραμένουν τα Plug-in υβριδικά οχήματα εξαιρετικά φιλικά προς το περιβάλλον χάρη στις πολύ χαμηλές καταναλώσεις καυσίμου και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις μάλιστα εκπέμπουν τα μοντέλα Plug-in τεχνολογίας λιγότερα από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, οπότε προβλέπεται μηδενικός φόρος χρήσης όσον αφορά στη χρονομίσθωσή τους. Ετσι γίνονται αυτομάτως ελκυστικότερα ακόμη και με οικονομικά κριτήρια, όσον αφορά στην εταιρική χρήση τους, εκτός βεβαίως από το περιβαλλοντικό όφελος που προσφέρουν.