O καφές έχει πάψει πλέον να αποτελεί μια απλή υπόθεση, αλλά.... τέχνη. Έχει γίνει συνώνυμο του πρωινού ξυπνήματος, των καλών στιγμών με φίλους, ενώ από τα χείλη μας καθημερινά διατυπώνεται η φράση «πάμε για έναν καφέ». Με ευρεία γκάμα επιλογών που καλύπτει όλα τα γούστα, ο κλάδος του καφέ παγκοσμίως καταγράφει απίστευτη κερδοφορία. Όμως, πολλές φορές η μαγεία κρύβεται στα... απλά.
6.100 φλιτζάνια Nescafé καταναλώνονται κάθε δευτερόλεπτο διεθνώς
Ο στιγμιαίος καφές, έχει καταστεί το «μαύρο πρόβατο» στον κόσμου του καφέ, εξαιτίας της προσιτής τιμής του και της ευκολίας στην παρασκευή του. Και όμως, 6.100 φλιτζάνια Nescafé -είτε μιλάμε για σκόνη ή κάψουλες Espresso, cappuccino, latte, mocha, lungo είτε για τους κλασικούς και αγαπημένους... φραπέ ή νες, όπως είναι γνωστοί στην Ελλάδα- καταναλώνονται κάθε δευτερόλεπτο διεθνώς, σύμφωνα με τον ελβετικό γίγαντα τροφίμων Nestlé, που λανσάρει τη μεγαλύτερη μάρκα καφέ στον πλανήτη.
Στο 25% της παγκόσμιας κατανάλωσης ο στιγμιαίος καφές - Η κυριαρχία του Nescafé
Μάλιστα, ο στιγμιαίος καφές αντιπροσωπεύει περίπου το 1/4 του καφέ που πίνουμε παγκοσμίως (3 δισ. φλιτζάνια καθημερινώς) και ο αριθμός αυτός συνεχώς αυξάνεται, ενώ το 2050 η κατανάλωση αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί (πάνω από 6 δισ. φλιτζάνια σε ημερήσια βάση). Με 25 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, ο Nescafé της Nestlé είναι διαθέσιμος σε 180 χώρες, και σε διεθνή κλίμακα, 1 στα 7 φλιτζάνια στιγμιαίου καφέ που καταναλώνουν οι άνθρωποι του... «ανήκουν».
Το 2023, οι πωλήσεις στιγμιαίου καφέ παγκοσμίως άγγιξαν τα 34 δισ. δολάρια, μια «εκτόξευση» ύψους 36% σε σχέση με μια πενταετία νωρίτερα. Τα τεράστια διεθνή brands της Nestlé, στα οποία εμπεριέχονται ο Nescafé, ο Nescafé Dolce Gusto, ο Νespresso, o Blue Bottle at Home και το Starbucks Coffee At Home έχουν αξία 25,5 δισ. δολάρια, με τις 2 πρώτες επωνυμίες να «πιάνουν» το 45% του συνολικού ποσού, ενώ η μετοχή της ελβετικής επιχείρησης έχει επιδοθεί σε ένα ασυγκράτητο ράλι την τελευταία δεκαετία, όπως αποτυπώνεται και στον ακόλουθο πίνακα, μετά και τις διψήφιες πωλήσεις που ανακοινώθηκαν τον Νοέμβριο του 2023.
Το 2023 η καλύτερη χρονιά για τον στιγμιαίο καφέ - Τα καλύτερα... έρχονται για τον Nescafé
«Οι άνθρωποι συχνά πιστεύουν ότι έχουμε σταματήσει να πίνουμε στιγμιαίο καφέ επειδή έχουμε τόσο πολλά εξειδικευμένα είδη και υπεραφθονία σήμερα», τονίζει ο Τζακ Λεόντι, ειδικός στον καφέ στη συμβουλευτική εταιρεία τροφίμων και ποτών F+B Therapy. «Ωστόσο, στην πραγματικότητα αυξάνεται σταθερά τα τελευταία 20 χρόνια» έσπευσε να συμπληρώσει. Από την πλευρά του, ο Μάθιου Πέρι, διευθυντής πληροφοριών τροφίμων και ποτών στην Euromonitor International, εκτιμά πως το 2023 ήταν η καλύτερη χρονιά για τον στιγμιαίο καφέ και το τρέχον έτος, θα είναι ακόμη πιο προσοδοφόρο.
O Mάρτιν Τόμπσον, πρόεδρος της Nestlé Coffee Partners στις ΗΠΑ, υπογραμμίζει πως ο Nescafé, όντας μια value-for-money επιλογή, έχει ιδιαίτερη πέραση στους ηλιακά νεότερους καταναλωτές, που είναι πρωτοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας και κατ' επέκτασιν, έχουν πιο περιορισμένες δαπάνες. Παράλληλα, υπάρχουν πολλοί «φανατικοί» πιστοί καταναλωτές στις ΗΠΑ, με αιχμή του δόρατος τους Λατινοαμερικανούς μετανάστες, στην πλειοψηφία τους Μεξικανοί.
O Φίλιπ Ναβράτιλ, Επικεφαλής της Στρατηγικής Επιχειρηματικής Μονάδας Καφέ της Nestlé, επισημαίνει πως η ποιότητα του Nescafé είναι ανώτερη και ο κόσμος -κυρίως στις ΗΠΑ- πρέπει να αποβάλλει το λανθασμένο «στίγμα» που συνοδεύει τον στιγμιαίο καφέ, με τον Μαρσέλο Μπουρίτι, που ηγείται του τμήματος ανάπτυξης «πράσινου» καφέ στον ελβετικό «κολοσσό» να εστιάζει στις σύγχρονες προκλήσεις στην παραγωγή του αγαπημένου ροφήματος, σε σχέση με μερικά χρόνια πίσω, όπως είναι για παράδειγμα η κλιματική αλλαγή με τις ακραίες θερμοκρασίες και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μετά τη Βραζιλία, το Βιετνάμ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας καφέ στον κόσμο και η Nestlé σκοπεύει να προχωρήσει σε επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων ώστε να ενθαρρύνει τους ντόπιους παραγωγούς να χρησιμοποιούν πιο «πράσινες» μεθόδους, με επίκεντρο το sustainability.
Η εικόνα στις ΗΠΑ και τον υπόλοιπο πλανήτη
Το 2022 οι Αμερικανοί ήπιαν 517 εκατ. φλιτζάνια καφέ καθημερινά, ξοδεύοντας σχεδόν 110 δισ. δολάρια, ενώ το 2023 οι πωλήσεις προϊόντων στιγμιαίου καφέ φλέρταραν με το 1 δισ. δολάρια, ένα «άλμα» της τάξεως του 15% από το 2018. Τα φλιτζάνια Nescafé που καταναλώθηκαν πέρυσι επί αμερικανικού εδάφους ήταν 1,3 δισεκατομμύρια, καταλαμβάνοντας το 41% μιας αγοράς που επεκτείνεται με ραγδαίους ρυθμούς, καθώς αποτελεί το 10% του συνόλου των ροφημάτων που πωλούνται.
Παρά το γεγονός πως στις ΗΠΑ, μόλις το 4% του πληθυσμού προτιμά τον στιγμιαίο καφέ, η μείωση της ζήτησης στην μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, έχει αντισταθμιστεί δυναμικά από τα υπόλοιπα κράτη του πλανήτη. Αναλυτικότερα, σχεδόν η μισή... Γη έχει ιδιαίτερη αγάπη στον στιγμιαίο καφέ, ενώ o Nescafé είναι ανάρπαστος στο Μεξικό. Βέβαια, υπάρχουν και άλλες μεγάλες χώρες που παθιάζονται με το συγκεκριμένο brand, ειδικά στην Ασία. Περίοπτη θέση κατέχουν η Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιαπωνία και οι Φιλιππίνες. Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός πως ο στιγμιαίος καφές στη Βρετανία, μέχρι τις αρχές του 2000, αποτελούσε το 90% της συνολικής αγοράς καφέ, ενώ πλέον εμφανίζεται δυναμικά ως το αντίπαλο δέος του παραδοσιακού... τσαγιού (may i have a cup of tea, please? που είναι το διαχρονικό catchphrase των Αγγλοσαξόνων με το φλεγματικό χιούμορ).
Μια σύντομη αναδρομή
Η ιστορία του Nescafé ξεκινά το 1929 όταν μια ομάδα Βραζιλιάνων τραπεζιτών, ζήτησε από την Nestlé ώστε να αντιμετωπιστεί το τεράστιο πλεόνασμα καφέ στη χώρα. O Nescafé έκανε πρεμιέρα επίσημα στα μέσα της δεκαετίας του 1930 στη Σουηδία και μέχρι το 1940 είχε ήδη εξαγωγές σε 30 χώρες, ενώ κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο στιγμιαίος καφές έκανε θραύση ανάμεσα στους Αμερικανούς στρατιώτες. Μετά τον πόλεμο, ο στιγμιαίος καφές μπήκε ακόμη πιο εμφατικά στην καθημερινότητα των ανθρώπων, καθώς συμπεριλαμβάνονταν στα πακέτα βοήθειας που δίνονταν στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, σε Ευρώπη και Ιαπωνία. To 1965 κυκλοφόρησε ο Νescafe Gold ενώ σε συνδυασμό με το άνοιγμα των πρώτων Starbucks στο Σιάτλ έξι χρόνια αργότερα, απογειώθηκε η ζήτηση για καφέ με τη μαζική προσέλευση καταναλωτών σε καφεκοπτεία. Το 1986 η Nestlé έφερε στην αγορά για πρώτη φορά τη μηχανή Νespresso, ενώ έως το 2019, τουλάχιστον το 42% των αμερικανικών νοικοκυριών διέθεταν μια... εσπρεσιέρα.