Στην τελική ευθεία για την υλοποίησή του, μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, εισέρχεται και επισήμως το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό, ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα της χώρας που δύναται να αλλάξει άρδην τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας.
Για έναν διαγωνισμό που πέρασε δια πυρός και σιδήρου, για ένα έργο που προκηρύχθηκε πριν από τρία χρόνια, ο κύβος ερρίφθη τελικά χθες, Δευτέρα, με την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών των δύο διεκδικητών του έργου. Όπως ανακοίνωσε η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, προσωρινός μειοδότης του έργου αναδείχθηκε η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom, αποκλείοντας την έτερη κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Ansaldo-Hitachi Rail Italy.
Η κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ κατέθεσε οικονομική προσφορά ύψους 1,158 δισ. ευρώ, με έκπτωση 12,19%, κατορθώνοντας να υπερισχύσει έναντι της δεύτερης κοινοπραξίας που κατέθεσε οικονομική προσφορά ύψους 1,180 δισ. ευρώ, με έκπτωση 10,57%.
Να σημειωθεί εδώ ότι και στο προηγούμενο στάδιο του διαγωνισμού, η τεχνική προσφορά της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom είχε συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία.
Ο διαγωνισμός αφορά στην κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Πρόκειται για το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), μήκους 12,8 χλμ με 15 σταθμούς.
Η 19η Οκτωβρίου κρίνεται πλέον ως ημερομηνία – ορόσημο, καθώς έστειλε μια για πάντα στο… χρονοντούλαπο της ιστορίας όλα τα σενάρια «εκτροχιασμού» του διαγωνισμού για ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της χώρας. Το έργο όχι μόνο δεν εκτροχιάστηκε, αλλά αντίθετα είναι έτοιμο να «ξεμπλοκάρει» και να πρωταγωνιστήσει στις μετακινήσεις του μέλλοντος.
Μιτζάλης: Είμαστε περήφανοι στην ΑΒΑΞ
«Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο πνοής, όχι μόνο από πλευράς αναβάθμισης της ποιότητας ζωής και των μετακινήσεων των κατοίκων της πρωτεύουσας, αλλά και γενικότερα για τον καίριο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα έργα υποδομής στην πορεία της χώρας προς την ανάπτυξη», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης. «Από πλευράς ΑΒΑΞ είμαστε περήφανοι, καθώς αποδεικνύεται για άλλη μια φορά και η μεγάλη μας δυναμική με την αξιολόγηση της τεχνικής μας προσφοράς, αλλά και η ανταγωνιστικότητα μας όσον αφορά το οικονομικό σκέλος. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους έχουν συμμετάσχει μέχρι στιγμής στο εγχείρημα, για την αφοσίωση και τις προσπάθειες τους», πρόσθεσε ο κ. Μιτζάλης.
Καραμανλής: Μπαίνει στην τελική ευθεία το μεγαλύτερο έργο υποδομής
«μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, επιτέλους μπαίνει στην τελική φάση το μεγαλύτερο έργο υποδομής που πρόκειται να κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στην πατρίδα μας: η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας», δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. «Ένα έργο που θα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας, με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ένα έργο προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ που θα φέρει ανάπτυξη και θα αναβαθμίσει τις περιοχές απ’ όπου θα περάσει», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής. «Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε συστηματικά για την υλοποίηση νέων έργων υποδομών που αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών και την εικόνα της χώρας», κατέληξε ο υπουργός.
Τα επόμενα βήματα
Μετά την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών και την ανάδειξη προσωρινού μειοδότη για το έργο, θα πρέπει να συνταχθεί πρακτικό διενέργειας του διαγωνισμού, το οποίο θα πρέπει να λάβει την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Μετά την έγκριση του πρακτικού, οι δύο διεκδικητές του έργου θα έχουν στη διάθεσή τους μια προθεσμία περίπου 10 ημερών, ώστε να προχωρήσουν στην κατάθεση ενστάσεων και προσφυγών. Εάν δεν προκύψουν νέες προσφυγές ή άλλα εμπόδια, τότε ο προσωρινός μειοδότης του έργου δύναται να ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι στις αρχές Σεπτεμβρίου ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, στο περιθώριο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Ομίλου, είχε γνωστοποιήσει την πρόθεση της ΑΚΤΩΡ να αναλάβει το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 του Μετρό μόνο αν ανακηρυχθεί καθολικός ανάδοχος του έργου. Ερωτηθείς ο κ. Καλλιτσάντσης εάν ο Όμιλος εξετάζει το ενδεχόμενο κατάθεσης προσφυγών, σε περίπτωση που δεν ανακηρυχθεί ανάδοχος του έργου, είχε απαντήσει ως εξής «εάν μας ζητηθεί για λόγους δημοσίου συμφέροντος να μην καταθέσουμε προσφυγές μετά τη λήξη του διαγωνισμού, θα το σκεφτούμε εκείνη τη στιγμή».
Ο προσωρινός ανάδοχος θα πρέπει να καταθέσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα, ώστε να ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης του έργου. Η σύμβαση θα πρέπει να λάβει το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου και εν συνεχεία να περάσει και από τη Βουλή.
Πώς μπήκε τέλος στον «σκόπελο» των προσφυγών
Για να φτάσουμε, ωστόσο, στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, προηγήθηκε το επίσημο «τέλος» στο σήριαλ των απανωτών προσφυγών.
Υπενθυμίζεται εδώ πως τον περασμένο Μάιο, οι δύο κοινοπραξίες κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας την αίτηση ακύρωσης, η μια κατά της άλλης, για την απόφαση της Επιτροπής του διαγωνισμού που αφορά στην αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών. Η αίτηση ακύρωσης κατατέθηκε μετά τα ασφαλιστικά μέτρα που κέρδισαν οι κοινοπραξίες, με στόχο αυτά να διατηρηθούν.
Ακολούθησε, το περασμένο διάστημα, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, καταθέτοντας στο Συμβούλιο της Επικρατείας συμπληρωματικά στοιχεία, προκειμένου να μην «εκτροχιαστεί» ο διαγωνισμός.
Το χαλί για τη συνέχιση του διαγωνισμού «έστρωσαν», τελικά, οι δύο κοινοπραξίες, βάζοντας τέλος στον Γόρδιο Δεσμό των προσφυγών. Επί της ουσίας, οι δύο διεκδικητές του έργου αποφάσισαν να αποσύρουν τελικά τις προσφυγές που είχαν καταθέσει, με στόχο οι διαδικασίες να συνεχιστούν. Μετά και την εξέλιξη αυτή, ο διαγωνισμός περνάει στο επόμενο στάδιο, με τις οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών να ανοίγουν σήμερα το μεσημέρι.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 έχει μήκος 12,8 χλμ. περίπου και περιλαμβάνει τη συνδετήρια σήραγγα της Γραμμής 4 με τις Γραμμές 2 και 3 και τη σήραγγα πρόσβασης και τον χώρο εναπόθεσης/ συντήρησης συρμών Κατεχάκη.
Το έργο έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και δη την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτήρια Οργανισμών ή Υπουργείων, καθώς και την αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Δεκαπέντε (15) νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Εννέα (9) ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 10.307μ.
Σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα διπλής τροχιάς, τριπλής τροχιάς και διακλαδώσεων.
Σήραγγες μονής τροχιάς (STT) υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μήκους 850,0 μ περίπου.
Δύο επίσταθμους της γραμμής, πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεϊκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).
Ένα (1) νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. Το νέο (ΚΕΛ) θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
Ένα (1) νέο κτήριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών σε διαθέσιμο χώρο εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
Το έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό (20 αυτόματα τρένα χωρίς οδηγό), καθώς και όλα τα απαιτούμενα Ηλεκτρομηχανολογικά και Σιδηροδρομικά Συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής.
Όλοι οι σταθμοί του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4
H συνοπτική περιγραφή κάθε σταθμού έχουν ως εξής:
Ο Σταθμός Βεΐκου χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφ. Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) με την οδό Τράλλεων στον Δήμο Γαλατσίου.
Ο Σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφόρου Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας με τη Λεωφόρο Γαλατσίου στον Δήμο Γαλατσίου.
Ο Σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος στον Δήμο Αθήνας, παρά τον λόφο Ελικώνος.
Ο Σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στη νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη στον Δήμο Αθήνας, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
Ο Σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των πρώην κτηρίων της σχολής Ευελπίδων (κτήρια) Δικαστηρίων στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
Ο Σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφ. Αλεξάνδρας με την οδό Μουστοξύδη στον Δήμο Αθήνας.
Ο Σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη στον Δήμο Αθήνας.
Ο Σταθμός Ακαδημίας χωροθετείται στην οδό Ακαδημίας, μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα στον Δήμο Αθήνας.
Ο Σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας (πλατεία Κολωνακίου) στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη και Κανάρη.
Ο Σταθμός Ευαγγελισμός χωροθετείται στο πάρκο της Ριζάρη στον Δήμο Αθήνας, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και διαγώνια σε σχέση με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
Ο Σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως με την Λεωφόρο Βασ. Αλεξάνδρου στον Δήμο Καισαριανής, μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
Ο Σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στον χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας στον Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας.
Ο Σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στη οδό Ινδού και στις πλατείες Αόρνου και Κύπρου στον Δήμο Ζωγράφου.
Ο Σταθμός Ζωγράφου χωροθετείται επί της πλατείας Αλεξανδρή (πλατεία Γαρδένιας) στον Δήμο Ζωγράφου, στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου.
Ο Σταθμός Γουδή χωροθετείται στην πλατεία Ελευθερίας και την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου στον Δήμο Ζωγράφου.
Ο εκτιμώμενος χρόνος παράδοσης του έργου είναι 96 μήνες.
Το αντικείμενο της σύμβασης
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης και της Μελέτης Εφαρμογής, η κατασκευή των έργων Πολιτικού Μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του Ηλεκτρομηχανολογικού και Σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του Έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των ανταλλακτικών της Γραμμής 4 του Μετρό, Τμήμα Α΄ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή».
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται ενδεικτικά και όχι περιοριστικά:
-Το σύνολο των Οριστικών Μελετών, των Μελετών Εφαρμογής και των λοιπών απαιτούμενων μελετών.
-Πρόσθετες έρευνες (Συμπληρωματική Έρευνα Υπεδάφους, ΣΕΥ).
-Όλες τις τοπογραφικές μελέτες και εργασίες που απαιτούνται για τις ανάγκες κατασκευής του Έργου.
-Αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνων
-Κυκλοφοριακές Παρακάμψεις.
-Διευθέτηση Εργοταξιακών Χώρων – Εργοταξιακές Εγκαταστάσεις.
-Γεωμηχανική και Δομητική Παρακολούθηση (ΓΔΠ) των κατασκευών του Έργου, της ζώνης επιρροής του και των κτιρίων και κατασκευών εντός αυτής.
-Ηλεκτρονική Διαχείριση Εγγράφων με κατάλληλο Σύστημα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης εγγράφων (ΣΗΔΕ).
-Εφαρμογή του συστήματος ΒΙΜ (Μοντελοποίηση Κατασκευαστικών Πληροφοριών) στις μελέτες.
-Προσωρινές και μόνιμες κατασκευές για τα έργα Πολιτικού Μηχανικού στους σταθμούς, στις σήραγγες, στα φρέατα και στα κτίρια του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
-Εργασίες βελτίωσης εδαφών και ενίσχυσης των μέτρων άμεσης υποστήριξης των σηράγγων, κλπ, όπως και όπου απαιτείται.
-Εργασίες εφαρμογής προληπτικών, προστατευτικών ή ακόμα και μέτρων επισκευών όλων των κτηρίων και άλλων υποδομών και κατασκευών λόγω της κατασκευής του Έργου.
-Αρχιτεκτονικά τελειώματα στους σταθμούς, τα φρέατα και τα κτίρια του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
-Μόνιμες συνδέσεις κατασκευών με τα δίκτυα Ο.Κ.Ω.
-Εργασίες αποκατάστασης περιβάλλοντος χώρου σταθμών, φρεάτων, κτηρίων, και λοιπών χώρων στους οποίους έχουν γίνει επεμβάσεις για το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό.
-Προμήθεια και εγκατάσταση των απαιτούμενων Η/Μ και Σιδηροδρομικών συστημάτων.
-Προμήθεια, δοκιμές και θέση σε λειτουργία του απαιτούμενου τροχαίου υλικού.
-Δοκιμές και θέση σε λειτουργία των Η/Μ και Σιδηροδρομικών συστημάτων.
-Οργάνωση και παροχή συντήρησης του έργου.
-Εκπαίδευση του προσωπικού λειτουργίας και συντήρησης.
-Προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών του έργου.
Το σύνολο της Γραμμής 4 του Μετρό
Το σχέδιο ανάπτυξης των Γραμμών του Μετρό της Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, καθώς και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:
Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ και 15 σταθμούς)
Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)