Τα κουπόνια, οι εκπτώσεις και οι συνδυαστικές ανταποδοτικές προσφορές είναι τα όπλα που επιστρατεύουν κάποιες πολυεθνικές ενάντια στην ακρίβεια των καυσίμων σε μια προσπάθεια να μην χάσουν πελάτες οι οποίοι θα επιλέξουν να αγοράσουν βενζίνη ή αέριο περικόπτοντας δαπάνες που θα έκαναν για αγορές σε γνωστά πολυκαταστήματα ή για ψυχαγωγία.
Η αρχή φαίνεται ότι γίνεται στις ΗΠΑ όπου ορισμένες μεγάλες εταιρείες προσφέρουν εκπτώσεις ή προνόμια που σχετίζονται με τα καύσιμα για να προσπαθήσουν να αυξήσουν την κίνηση και τις πωλήσεις των προϊόντων τους, καθώς ο πληθωρισμός εξακολουθεί να επιβαρύνει τους καταναλωτές.
Η αμερικανική πολυεθνική εταιρεία ,γνωστή για τα ντόνατς και τον καφέ, Krispy Kreme, η αλυσίδα fast food Bojangles και τα καταστήματα της αλυσίδας Sam's Club, η οποία ανήκει στη Walmart είναι μεταξύ των εταιρειών που συμμερίζονται τον πόνο των Αμερικανών όταν αγοράζουν καύσιμα
Έτσι, μαζί με τηγανητό κοτόπουλο, τα μπισκότα και το παγωμένο τσάι, τα οικογενειακά γεύματα στην αλυσίδα fast food Southern Bojangles περιλαμβάνουν πλέον και κουπόνι αξίας 10 δολαρίων για αγορά βενζίνης.
Ομοίως, σε επιλεγμένα καταστήματα της Krispy Kreme, η τιμή ενός πακέτου ντόνατς γλασέ είναι μειωμένη τις Τετάρτες για να αντισταθμίσει το αυξημένο κόστος που επωμίζονται οι οδηγοί για την αγορά βενζίνης, όπως αναφέρεται.
Οι εταιρείες προσαρμόζονται στην ανάγκη των καταναλωτών να περιορίσουν τις δαπάνες και να αγοράσουν επιλεκτικά. Στο πλαίσιο αυτό προσφέρουν προνόμια που σχετίζονται και με το φυσικό αέριο με την εταιρεία Sam's Club και την BJ's Wholesale να πραγματοποιούν ειδικές προσφορές για φθηνότερο φυσικό αέριο σε πελάτες τους. Τα καταστήματα τροφίμων συμπεριλαμβανομένων των Kroger και Giant Eagle, διαφημίζουν προγράμματα καυσίμων που μετατρέπουν τις δαπάνες των πελατών για είδη παντοπωλείου σε χαμηλότερη τιμή ανά γαλόνι.
«Είμαστε μια οικονομία αυτοκίνησης», σημειώνει μιλώντας στο CNBC η Jackie Woodward, επικεφαλής μάρκετινγκ της Bojangles. «Είναι κάτι που πραγματικά χτυπά στην καρδιά του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι βαδίζουν στη ζωή τους και νομίζω ότι αυτός είναι ο λόγος που έχει απήχηση στους πελάτες μας».
Επίπτωση στις λιανικές πωλήσεις
Οι τιμές που βλέπουμε στις μεγάλες πινακίδες σε όλη τη χώρα, επηρεάζουν μόνο ένα κλάσμα των εξόδων των νοικοκυριών, αλλά μπορεί να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών, δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Τράπεζας των ΗΠΑ, Tendayi Kapfidze.
«Το αποτέλεσμα στη νοοτροπία είναι πιθανώς μεγαλύτερο από τον αντίκτυπο στο πορτοφόλι», είπε.
Οι καταναλωτές ξοδεύουν περίπου το 4% έως το 6% των μηνιαίων δαπανών τους για φυσικό αέριο, ενώ επιβαρύνει περισσότερο τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, όπου το ποσοστό μπορεί να ανέλθει έως και 20%.
Οι πρώτες ενδείξεις για το πώς ανταποκρίνονται οι καταναλωτές σε αυτές τις προσπάθειες του λιανεμπορίου θα δουν το φως της δημοσιότητας την Πέμπτη, όταν θα ανακοινωθούν τα επίσημα στοιχεία για τις λιανικές πωλήσεις τον Μάρτιο.
Όμως, ακόμη και πριν από τη δημοσιοποίηση των στοιχείων λιανικής του Μαρτίου, υπήρχαν αυξανόμενες ανησυχίες για την κατανάλωση. Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, το αβέβαιο οικονομικό σκηνικό ώθησε τους αναλυτές να υποβαθμίσουν τις μετοχές ορισμένων λιανοπωλητών και να αναβαθμίσουν άλλες. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει πρόσθετη αβεβαιότητα σχετικά με τη νοοτροπία των καταναλωτών. Ορισμένοι οικονομολόγοι έχουν προειδοποιήσει για τον κίνδυνο ύφεσης, παρόλο που η ανεργία παραμένει χαμηλή και η προσφορά εργασίας υπερβαίνει τη ζήτηση.
Εταιρείες, όπως η Macy’s, έχουν αναγνωρίσει ότι θα πρέπει να διεκδικήσουν κάποια από τα δολάρια που οι καταναλωτές σκέφτονται να ξοδέψουν μεταξύ της αγοράς μιας νέας στολής, της κράτησης διακοπών ή της εξόδου για δείπνο.
Ο Steve Sadove, πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Saks και ανώτερος σύμβουλος της Mastercard, είπε ότι οι λιανοπωλητές βρίσκονται σε ένα σημείο καμπής μετά από «μια περίοδο σχεδόν νιρβάνα» όταν οι καταναλωτές είχαν λιγότερες ευκαιρίες για να ξοδέψουν τα χρήματά τους.
Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης φάσης της πανδημίας, οι καταναλωτές έκαναν αποταμιεύσεις για αγορές. Οι εταιρείες είχαν λιγότερες προσφορές και υψηλότερα κέρδη λόγω του χαμηλότερου αποθέματος από το συνηθισμένο. Οι εορταστικές πωλήσεις, για παράδειγμα, έφτασαν σε επίπεδο ρεκόρ όλων των εποχώ, στα 886,7 δις. δολάρια παρά τα συνεχιζόμενα κρούσματα Covid.
Ο Sadove εκτιμά ότι η κατανάλωση παραμένει υγιής, αλλά αναμένει ότι οι δαπάνες θα επιβραδυνθούν. Οι υψηλότεροι αριθμοί λιανικών πωλήσεων αντικατοπτρίζουν τώρα τις αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου και άλλων αγαθών, όχι μόνο την όρεξη των αγοραστών να ξοδέψουν, πρόσθεσε.
Με πληροφορίες από το CNBC