Εγκαταλείπουν το εμπόριο ρωσικού αργού οι Έλληνες εφοπλιστές μετά από την αύξηση των αμερικανικών κυρώσεων με στόχο τους πλοιοκτήτες και τις εταιρείες που διακινούν τα εμπορεύματα της Ρωσίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το αμερικανικό μέσο.
Αυτό είναι χαμηλότερο από τα 40 τον Μάιο και τα περίπου 20 στο μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του περασμένου έτους.
Η «στροφή» έρχεται αφότου το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ τρόμαξε τους δυτικούς ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ζητώντας τους να εξηγήσουν τι είχαν κάνει για να συμμορφωθούν με το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο. Πηγές από δύο εταιρείες με έδρα την Αθήνα δήλωσαν στο Bloomberg ότι πορεύονται προσεκτικά ενώ αξιολογούν την κατάσταση.
Οι ειδοποιήσεις στάλθηκαν τον Νοέμβριο σε εταιρείες σε περίπου δώδεκα χώρες και ακολούθησαν κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και σε πλοιοκτήτες που βοηθούσαν στη μετακίνησή του.
Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από το εμπόριο ρωσικού αργού που φορτώνεται στους τερματικούς σταθμούς της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Αυτές οι ποιότητες, κυρίως η ESPO και η Sokol, διαπραγματεύονται έναντι του κορυφαίου αργού Ουραλίων της Μόσχας και πολύ πάνω από το ανώτατο όριο των G7.
Τα στοιχεία τιμών που παρέχονται από την Argus Media δείχνουν ότι το ESPO διαπραγματεύεται σε τιμές περίπου 13 δολάρια το βαρέλι πάνω από το πλαφόν τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του 2024. Τα φορτία αργού Ουραλίων που φορτώθηκαν σε τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική ήταν περίπου 1 δολάριο το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο.
Η απώλεια του ελληνικού στόλου θα ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στα τάνκερ της Ρωσίας και σε έναν σκιώδη στόλο πλοίων που έχει αυξηθεί από τότε που τα στρατεύματα της Μόσχας εισέβαλαν στην Ουκρανία πριν από σχεδόν δύο χρόνια.
Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς της, αφαιρώντας σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατ. βαρελιών αργού την ημέρα που αποστέλλονταν από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, η Μόσχα αναγκάστηκε να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές από την Κίνα και την Ινδία, και, σε μικρότερο βαθμό, η Τουρκία. Αυτό περιλαμβάνει πολύ μεγαλύτερα ταξίδια και πολλά περισσότερα πλοία.
Η παράδοση έχει γίνει πιο περίπλοκη μετά και από τις επιθέσεις στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από μαχητές Χούτι στην Υεμένη. Όλο το ρωσικό αργό που αποστέλλεται από τα δυτικά λιμάνια στην Ινδία και την Κίνα υποβάλλεται σε αυτές τις προκλήσεις και τουλάχιστον ένα δεξαμενόπλοιο χτυπήθηκε, παρά τις διαβεβαιώσεις των Χούτι ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία θα είναι ασφαλή.
Κανένα δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει ρωσικό αργό δεν έχει ακόμη εκτραπεί για να αποφύγει τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που παρακολουθεί το Bloomberg. Αυτό ισχύει και για τα δύο πλοία που ανήκουν στην κρατικά ελεγχόμενη Sovcomflot και για πλοία που αποτελούν τον σκιώδη στόλο, που έχει κατασκευαστεί για να βοηθήσει τη Μόσχα να αποφύγει τους δυτικούς περιορισμούς στις αποστολές πετρελαίου της.