Ένα βήμα πιο κοντά στην ολοκλήρωση βρίσκεται o διαγωνισμός για την α’ φάση της νέας γραμμής 4, μετά από την απόρριψη προσφυγών κατά της διαδικασίες που είχαν κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Το ζητούμενο είναι πλέον να εξεταστούν από την Αττικό Μετρό οι προσφορές που έχουν υποβληθεί, ώστε να δούμε ξανά εργοτάξια του μετρό στο κέντρο της Αθήνας.
Αρχικά αναμένεται να εξετασθούν οι τεχνικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών (ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA -ALSTOM TRANSPORT S.A. και ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA) θα ακολουθήσουν οι οικονομικές προσφορές και στη συνέχεια θα αναδειχθεί ο ανάδοχος για το έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Πού θα είναι οι σταθμοί του Μετρό
Το α’ τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Παράλληλα αναμένεται να συνδέσει με το δίκτυο μετρό πολλά σημαντικά σημεία της πόλης όπως τα Δικαστήρια Ευελπίδων, αλλά και η Πανεπιστημιούπολη. Η γραμμή 4 θα έχει ανταπόκριση με τη γραμμή 2 στον σταθμό Ακαδημία και με τη γραμμή 3 στον σταθμό Ευαγγελισμός.
Η χάραξη της πρώτης φάσης του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι του Γουδή καλύπτει τους δήμους Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει συνολικά 15 υπόγειους σταθμούς:
Ο Σταθμός Βεΐκου χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφ. Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) με την οδό Τράλλεων στον Δήμο Γαλατσίου.
Ο Σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφόρου Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας με την Λεωφόρο Γαλατσίου στον Δήμο Γαλατσίου.
Ο Σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος στον Δήμο Αθήνας, παρά τον λόφο Ελικώνος.
Ο Σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στη νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη στον Δήμο Αθήνας, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
Ο Σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των πρώην κτιρίων της σχολής Ευελεπίδων (κτήρια) Δικαστηρίων στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
Ο Σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφ. Αλεξάνδρας με την οδό Μουστοξύδη στον Δήμο Αθήνας.
Ο Σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη στον Δήμο Αθήνας.
Ο Σταθμός Ακαδημίας χωροθετείται στην οδό Ακαδημίας, μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα στον Δήμο Αθήνας.
Ο Σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας (πλατεία Κολωνακίου) στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη και Κανάρη.
Ο Σταθμός Ευαγγελισμός χωροθετείται στο πάρκο της Ριζάρη στον Δήμο Αθήνας, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και διαγώνια σε σχέση με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
Ο Σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως με την Λεωφόρο Βασ. Αλεξάνδρου στον Δήμο Καισαριανής, μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
Ο Σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στον χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας στον Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας.
Ο Σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στη οδό Ινδού και στις πλατείες Αόρνου και Κύπρου στον Δήμο Ζωγράφου.
Ο Σταθμός Ζωγράφου χωροθετείται επί της πλατείας Αλεξανδρή (πλατεία Γαρδένιας) στον Δήμο Ζωγράφου, στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου.
Ο Σταθμός Γουδή χωροθετείται στην πλατεία Ελευθερίας και την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου στον Δήμο Ζωγράφου.
Τα υπόλοιπα τμήματα της γραμμής 4
Στο σύνολό της η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα τα οποία πέρα από το τμήμα Α Άλσος Βεΐκου-Γουδή είναι τα εξής:
Το τμήμα Β Γουδή - Μαρούσι είναι μήκους 9,6 χλμ και περιλαμβάνει 8 σταθμούς.
Πρόκειται για τους: Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι.
Το τμήμα Γ Ευαγγελισμός - Άνω Ηλιούπολη θα έχει μήκος 4,1 χλμ και 3 σταθμούς.
Πρόκειται για τους: Παγκράτι, Βύρωνας, Άνω Ηλιούπολη.
Το τμήμα Δ Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη θα λέχει μήκος 7,5 χλμ και 6 σταθμούς.
Πρόκειται για τους: Νέα Ιωνία, Περισσός, Νέας Φιλαδέλφεια, Πύργος Βασιλίσσης, Ίλιον, Πετρούπολη.
Το τμήμα Ε Μαρούσι – Εθνική Οδός θα έχει μήκος 4,4 χλμ και 3 σταθμούς.
Πρόκειται για τους: Πεύκη, Λυκόβρυση, Εθνική Οδό
H Γραμμή 3 πάει Πειραιά
Σε φάση κατασκευής βρίσκεται η επέκταση της γραμμής 3 του μετρό προς τον Πειραιά, από τον σταθμό Αγία Μαρίνα έως το Δημοτικό Θέατρο. Αν τηρηθούν τα απαιτητικά χρονοδιαγράμματα η επέκταση θα δοθεί σε λειτουργία σε δύο φάσεις με έξι νέους σταθμούς.
Στις αρχές καλοκαιριού του 2020 αναμένεται να λειτουργήσουν οι τρεις πρώτοι σταθμοί: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. Σύμφωνα με τον μέχρι τώρα σχεδιασμό στις αρχές της άνοιξης της επόμενης χρονιάς θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες και θα χρειαστούν κάποιοι μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας.
Και αν το χρονοδιάγραμμα για την πρώτη φάση της επέκτασης είναι ξεκάθαρο δεν ισχύει το ίδιο για τη δεύτερη φάση που περιλαμβάνει τους σταθμούς Μανιάτικα – Πειραιάς – Δημοτικό Θέατρο. Εδώ το σημαντικότερα πρόβλημα εντοπίζεται στον σταθμό Πειραιάς που βρίσκεται στο λιμάνι κοντά στον σταθμό του ηλεκτρικού. Επίσημα, στόχος της Αττικό Μετρό είναι τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2021, ωστόσο πηγές που παρακολουθούν το έργο εκτιμούν πως το πιθανότερο είναι η δεύτερη φάση να λειτουργήσει εντός του 2022.
Η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες συνοικίες, οι οποίες μέχρι τώρα δεν είχαν καμία σύνδεση με μεταφορικό μέσο σταθερής τροχιάς. Από την άλλη συνδέει με έναν ακόμη τρόπο το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το «Ελ. Βενιζέλος», έτσι τουρίστες θα μπορούν να μεταβούν από το αεροδρόμιο στο λιμάνι μέσα σε μια ώρα και χωρίς να χρειαστεί να αλλάξουν Μέσο Μεταφοράς.