Οι επιχειρήσεις παραδοσιακά «ποντάρουν» στην εορταστική περίοδο για να αυξήσουν τον ετήσιο τζίρο τους ενώ τα τελευταία χρόνια η αγοραστική κίνηση αυξάνεται και τις μέρες πριν και μετά τη Black Friday.
Οι επιχειρήσεις παραδοσιακά «ποντάρουν» στην εορταστική περίοδο για να αυξήσουν τον ετήσιο τζίρο τους ενώ τα τελευταία χρόνια η αγοραστική κίνηση αυξάνεται και τις μέρες πριν και μετά τη Black Friday.
Κρίσιμες για τις συνολικές επιδόσεις του εγχώριου λιανεμπορίου αναμένονται οι επόμενες 40 ημέρες. Ενδιάμεσες εκπτώσεις, Βlack Friday και η εορταστική περίοδος που ακολουθεί αμέσως μετά, δημιουργούν προσδοκίες σε εμπόρους και επιχειρήσεις ώστε να «μαζέψουν» το χαμένο έδαφος από το μάλλον ασθενικό πρώτο εξάμηνο της αγοράς.
Παραδοσιακά πάντως οι επιχειρήσεις «ποντάρουν» στην περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς για να αυξήσουν τον ετήσιο τζίρο τους. Καλύτερη εβδομάδα από άποψη αγοραστικής κίνησης, θεωρείται γενικότερα εκείνη πριν από τα Χριστούγεννα.
Το 2018 πάντως, την περίοδο των Χριστουγέννων, ο τζίρος για τη μία από τις δύο επιχειρήσεις κινήθηκε χαμηλότερα από ότι το 2017, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ. Στη μία από τις τρεις επιχειρήσεις παρέμεινε σταθερός και στη μία από τις πέντε, καταγράφηκαν υψηλότερες πωλήσεις. Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο ήταν η ένδυση και υπόδηση, ενώ εκείνος των τροφίμων και ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες.
Τα τελευταία χρόνια ωστόσο δημιουργείται άλλη μία περίοδος κατά την οποία αυξάνεται η κίνηση στην αγορά. Πρόκειται για τις μέρες πριν και μετά τη Black Friday, καθώς οι έμποροι προχωρούν σε γενναίες προσφορές και οι καταναλωτές από την πλευρά τους ανταποκρίνονται σε σημαντικό βαθμό.
Στη Black Friday ποντάρουν οι επιχειρήσεις
Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις ετοιμάζονται πυρετωδώς για την 29η Νοεμβρίου, τη μέρα των μεγάλων εκπτώσεων. Η Black Friday, η οποία ξεκίνησε στις ΗΠΑ, ορίζεται συνήθως την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, αλλά πάντα ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών. Στη χώρα μας έκανε δειλά δειλά την εμφάνισή της το 2015 σε λίγες αρχικά επιχειρήσεις και τα αμέσως επόμενα χρόνια έγινε θεσμός.
Οι μεγάλες αλυσίδες αναμένεται φέτος να προχωρήσουν σε εκπτώσεις που θα φτάσουν ακόμη και το 70% ενώ ετοιμάζονται να παρατείνουν τις προσφορές τους και για περισσότερες μέρες. Ήδη πάντως αρκετές εταιρείες, έχουν ειδικά banner στα online καταστήματά τους, όπου οι καταναλωτές μπορούν να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους και να επιλέξουν τις κατηγορίες προϊόντων που τους ενδιαφέρουν, ώστε να ενημερωθούν με newsletter λίγες ημέρες πριν για τις σχετικές προσφορές.
Το 2018 στην Ελλάδα καταγράφηκε αύξηση 1141% στις πωλήσεις τη Black Friday σε σύγκριση με τις υπόλοιπες μέρες, σύμφωνα με έρευνα της Picodi. Ανάμεσα στους καταναλωτές, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη μέρα, το 62% παραδέχθηκε ότι ξέρει τι θα αγοράσει. Κατά μέσο όρο οι Έλληνες δηλώνουν ότι θα αγοράσουν περίπου 4 προϊόντα. Παράλληλα τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν ότι στη χώρα μας οι πέντε δημοφιλέστερες κατηγορίες προϊόντων είναι: είδη ένδυσης, υποδήματα, καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι Έλληνες δηλώνουν έτοιμοι να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 242 ευρώ τη συγκεκριμένη μέρα, σε διαδικτυακά και φυσικά καταστήματα.
«Ο συγκεκριμένος θεσμός ήρθε για να μείνει» τονίζει στο insider.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης προσθέτοντας ότι «παρακινούμε όλα τα μέλη μας να προχωρούν σε προσφορές εκείνη την ημέρα και όχι μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις».
Τονίζει ωστόσο ότι η Black Friday θα πρέπει να είναι μία και μόνο ημέρα μεγάλων προσφορών και να μην παρατείνεται ολόκληρη την εβδομάδα καθώς όπως λέει, με αυτό τον τρόπο μειώνεται η δυναμική της.
Φουντώνει η μάχη στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές
Δυνατή αναμένεται το επόμενο διάστημα η μάχη του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στην οποία πλέον διαμορφώνονται νέα δεδομένα μετά τη συμφωνία Public-Media Markt αλλά και την είσοδο του Πλαισίου στις λευκές συσκευές.
Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού με απόφαση που πήρε κατά τη συνεδρίαση της 5ης Νοεμβρίου έδωσε και τυπικά το πράσινο φως για τη συμφωνία Public-Media Markt και τη δημιουργία της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών καθώς και ειδών ψυχαγωγίας στην Ελλάδα.
Μάλιστα στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι το νέο αυτό σχήμα θα δώσει τα πρώτα «δείγματα γραφής» στη Black Friday. Παρά το γεγονός ότι μέχρι τότε δεν θα υπάρχουν αλλαγές ως προς τη νέα εταιρεία, θεωρούν βέβαιο ότι οι Public και Media Markt θα υιοθετήσουν πολύ επιθετική πολιτική προσφορών.
Παράλληλα και οι άλλοι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς, Κωτσόβολος, και Πλαίσιο ετοιμάζονται για ένα «καυτό» επόμενο διάστημα διεκδικώντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από τη συνολική πίτα, που μόνο για τις λευκές συσκευές μπορεί να ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως.
Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της GFK σε επίπεδο εξαμήνου δείχνουν ότι η κατηγορία των μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών κατέγραψε άνοδο 9,1% με τον τζίρο να φτάνει τα 234 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, το δεύτερο τρίμηνο του 2019 η άνοδος ήταν της τάξης του 10,9% και οι πωλήσεις ανήλθαν σε 122 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο πρώτο εξάμηνο κατέγραψε τζίρο σχεδόν 1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μικρή αύξηση σε σχέση με πέρυσι. Οι πωλήσεις ανήλθαν στα 980 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο, καταγράφοντας ετήσια άνοδο της τάξης του 1,5% ενώ ειδικά για το δεύτερο τρίμηνο ανήλθαν στα 499 εκατ. ευρώ, με αύξηση 2,4%.
Δεδομένου μάλιστα ότι παραδοσιακά το μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου πραγματοποιείται το τελευταίο τρίμηνο, η εκτίμηση της αγοράς είναι ότι ο ετήσιος τζίρος θα ξεπεράσει τα 2,18 δισ. ευρώ που ήταν το 2018.
Στο παιχνίδι του ανταγωνισμού οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Ολόκληρος ο Δεκέμβριος με τις γιορτές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς και τα παραδοσιακά τραπέζια, θεωρείται μια «δυνατή» περίοδος για τα σούπερ μάρκετ. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 πάντως, ο τζίρος εμφανίστηκε ενισχυμένος σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018 κατά 3,4% ενώ σε όρους όγκου πωλήσεων καταγράφηκε αύξηση 2,9%, σύμφωνα με στοιχεία μετρήσεων της IRI.
Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος ελέγχουν πλέον σχεδόν το 50% του συνολικού τζίρου ενώ και οι υπόλοιπες μεγάλες αλυσίδες δίνουν μάχη για ένα μερίδιο από τη συνολική πίτα. Για το 2018 τα στοιχεία της Νielsen έδειξαν αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο κατά 2,2%, με τον συνολικό τζίρο να υπολογίζεται σε περίπου 9,4 δισ. ευρώ, ενώ η αύξηση συνεχίστηκε και τους πέντε πρώτους μήνες του 2019.
Κερδισμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ για το 2018 θεωρείται η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» στην οποία έχει περάσει και το πρώην δίκτυο της Μαρινόπουλος.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, για τη φετινή χρονιά ο κύκλος εργασιών της Σκλαβενίτης «τρέχει» με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, το μερίδιο αγοράς της στην οργανωμένη αγορά λιανεμπορίου ανέρχεται σε 30%, ενώ το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου αριθμεί σήμερα 497 καταστήματα. Η εταιρεία συνεχίζει να αυξάνει τον τζίρο της, ξεπερνώντας τα 3,01 δισ. ευρώ το 2018 (συμπεριλαμβανομένης και της δραστηριότητας στην Κύπρο).
Από την άλλη πλευρά η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία μόλις άνοιξε το 500ο κατάστημα του δικτύου της, έκλεισε το 2018 με απώλειες 114 εκατ. ευρώ σε επίπεδο τζίρου. Τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις της υποχώρησαν κάτω από τα 2 δισ. ευρώ, δηλαδή στα 1,986 δισ. ευρώ από 2,1 δισ. ευρώ που ήταν το 2017.
Με πωλήσεις 1,19 δισ. ευρώ η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, διατηρεί ένα μερίδιο κοντά στο 10%. Η εταιρεία το 2018, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, διατήρησε τις δυνάμεις της σε σχέση με το 2017, καθώς ο τζίρος της διαμορφώθηκε πέρυσι στα 1,190 εκατ. ευρώ, οριακά υψηλότερος από αυτόν που πέτυχε το 2017 που ήταν στα 1,172 εκατ. ευρώ.
Τον Μάιο του 2018 η εταιρεία από τη βόρεια Ελλάδα «Μασούτης», διευρύνει πανελλαδικά το δίκτυο της μετά την εξαγορά της «Προμηθευτικής». Τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2018, δείχνουν ότι οι πωλήσεις της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 1,2% και ανήλθαν στα 770,349 εκατ. ευρώ από 761,589 εκατ. ευρώ το 2017. Το μερίδιο της, στο σύνολο του κλάδου, υπολογίζεται κοντά στο 8,2%. Σημαντικό μερίδιο στην εγχώρια αγορά κατέχει και η πολυεθνική Lidl, η οποία ωστόσο ανήκει στην κατηγορία των Discount σούπερ μάρκετ.
Ένδυση και υπόδηση στην κορυφή των προτιμήσεων
Τα ρούχα και τα παπούτσια παραμένουν τα δημοφιλέστερα είδη στις αγορές των καταναλωτών τόσο την εορταστική περίοδο όσο και κατά τη Black Friday παρά το γεγονός ότι αμέσως μετά τις γιορτές ακολουθούν οι χειμερινές εκπτώσεις.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, για την περσινή εορταστική περίοδο σχετικά με τα είδη που κινήθηκαν περισσότερο, το 39% απάντησε την ένδυση και υπόδηση, το 28% τα είδη δώρων και τα παιχνίδια, το 11% τα τρόφιμα και τα ποτά και το 9% τα καλλυντικά.
Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των αλυσίδων λιανικού εμπορίου ετοίμων ενδυμάτων ανέρχεται σε περίπου 1,2 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων ένδυσης στη χώρα μας αυξάνεται με ποσοστό που κυμαίνεται πάνω από 2% την τελευταία διετία σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος.
Στον εγχώριο ανταγωνισμό κυριαρχούν οι πολυεθνικοί όμιλοι, με brands που έχουν εδραιώσει τα μερίδιά τους και καθώς και νέους παίκτες που μπαίνουν στην αγορά. Ενδεικτικό είναι ότι με ναυαρχίδα την αλυσίδα Ζara ο ισπανικός κολοσσός Inditex ενισχύει σταθερά το μερίδιό του στη χώρα μας, με έναν κύκλο εργασιών 517 εκατ. ευρώ, το 2018. Συνολικά ο Όμιλος ελέγχει στην Ελλάδα, οκτώ κερδοφόρες εταιρείες με τα brands Ζara, Massimo Dutti, Oysho, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Uterque και Zara Home.
Αντίστοιχα, τα πιο πρόσφατα στοιχεία το ΣΕΠΕ για τις ελληνικές επιχειρήσεις ένδυσης έδειχναν ότι την τελευταία διετία, πάνω από τις μισές επιχειρήσεις εμφανίζουν αύξηση στις πωλήσεις τους, με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στην κατηγορία των γυναικείων ενδυμάτων.
Στα καλλυντικά, τέλος οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, δίνουν σκληρή μάχη για ένα μερίδιο από τα 861 εκατ. ευρώ του συνολικού τζίρου. Είτε πρόκειται για μεγάλες αλυσίδες καλλυντικών (Hondos Center, Sephora, Galerie de beaute ), είτε για πολυκαταστήματα (Attica, Notos) και για επώνυμα καταστήματα (Apivita, Korres κ.α). Σούπερ μάρκετ, με καλλυντικά ευρείας διανομής και φαρμακεία διεκδικούν επίσης ένα πολύ σημαντικό μερίδιο στην αγορά, όπως και τα ηλεκτρονικά καταστήματα που σημειώνουν ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με την Cosmetics Europe, οι αξίες λιανικής των καλλυντικών και των αρωμάτων στην Ελλάδα, από 849 εκατ. ευρώ το 2017 αυξήθηκαν σε 861 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ η κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη στη χώρα μας διαμορφώθηκε πέρυσι στα 80 ευρώ, έναντι 79 ευρώ το 2017 και το 2016.