Ένα 24ωρο πριν από τη Black Friday, ολόκληρη η αγορά κινείται σε… ρυθμούς προσφορών.
Αν και πολλές μεγάλες αλυσίδες έχουν ξεκινήσει τις εκπτώσεις από τις προηγούμενες μέρες, την Παρασκευή σχεδόν όλες οι μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις θα προχωρήσουν σε προσφορές που αναμένεται να φτάσουν έως και το 70%.
Aπό την πλευρά τους οι καταναλωτές περιμένουν όπως δείχνουν τα στοιχεία των τελευταίων χρόνων τη συγκεκριμένη μέρα για να αγοράσουν πράγματα που έχουν ανάγκη. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με έρευνα της picodi, το 2018 οι συνολικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια της Black Friday αυξήθηκαν κατά 1141% σε σύγκριση με μια συνηθισμένη ημέρα.
Αυξάνονται οι απόπειρες απάτης τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο
Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο οι απόπειρες απάτης αυξάνονται κατά 18% σε σύγκριση με άλλες περιόδους του έτους ενώ όσο μεγαλώνει η δημοτικότητα των Black Friday και Cyber Monday, αντίστοιχη ανοδική τάση παρατηρείται και στις «απειλές», σύμφωνα με την PayPal.
Παράλληλα το 1,36% όλων των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στη Black Friday και το 1% των συναλλαγών στη Cyber Monday ενδέχεται, σύμφωνα με αναλύσεις, να αποτελεί απόπειρα δόλιας ενέργειας. Εάν για παράδειγμα, όπως επισημαίνει η PayPal, σε παγκόσμιο επίπεδο η μέση αξία μιας διεκπεραιωμένης πληρωμής κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής είναι 243 δολάρια (περίπου 220 ευρώ), οι απώλειες από την πλευρά των αγοραστών μπορεί να είναι αρκετές χιλιάδες δολάρια.
Από την πλευρά της Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, συμβουλεύει τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κυρίως ως προς τις διαδικτυακές τους συναλλαγές.
Αναλυτικά:
• Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
• Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
• Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
• Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, η οποία λειτουργεί τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα έως Παρασκευή) και ώρες από 09.00 έως 15.00.
Επίσης, οι καταγγελίες μπορούν να υποβάλλονται μέσω της φόρμας καταγγελιών του ιστοτόπου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση [email protected].
Συμβουλές προς τους καταναλωτές για τα ψώνια τους
Πολλές επιχειρήσεις μέσα από τη διαδικτυακές τους σελίδες, δίνουν χρήσιμες συμβουλές στους καταναλωτές για τα ψώνια τους κατά τη διάρκεια της Black Friday, όπως:
- Nα κάνουν έρευνα αγοράς
Η έρευνα αγοράς μάλιστα πρέπει να ξεκινήσει αρκετές μέρες πριν ώστε να γνωρίζουν τις αρχικές τιμές των προϊόντων και πως διαμορφώνονται οι τιμές τη μέρα των μεγάλων εκπτώσεων. Και κατά τη διάρκεια της Black Friday ωστόσο, καλό είναι να συγκρίνουν τις τιμές και μεταξύ των φυσικών καταστημάτων αλλά και των online.
- Να καθορίσουν το μπάτζετ τους
Οι μεγάλες προσφορές της συγκεκριμένης μέρας μπορεί να αποπροσανατολίσουν τους καταναλωτές από τις πραγματικές τους ανάγκες, όποτε καλό είναι έχουν καθορίσει νωρίτερα το ποσό που μπορούν να ξοδέψουν.
- Να φτιάξουν λίστα
Η λίστα θα τους βοηθήσει ώστε να μην «ξεφύγουν» από τις πραγματικές τους ανάγκες, να μην παρασυρθούν από τις προσφορές αγοράζοντας κάτι που δεν έχουν ανάγκη και να «ξεχάσουν» κάτι που χρειάζονται. Παράλληλα επειδή πλησιάζουν και οι γιορτές των Χριστουγέννων, αρκετοί είναι εκείνοι που θα επιλέξουν τη συγκεκριμένη ημέρα για να ψωνίσουν δώρα. Μία λίστα με τα δώρα που θέλουν να κάνουν θα διευκολύνει τις αγορές τους.
Σημειώνεται ότι κάποιες μεγάλες αλυσίδες κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εβδομάδας, ανοίγουν τα καταστήματα τους νωρίτερα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους. Στην Ελλάδα πάντως οι πιο δημοφιλείς ώρες για τις αγορές της Black Friday είναι τα μεσάνυχτα (για τις διαδικτυακές αγορές), και το μεσημέρι μεταξύ 2 - 3 μ.μ. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές που θα προτιμήσουν τα φυσικά καταστήματα θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για τις ουρές κατά τις ώρες αιχμής.