Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι ένας από τους μεγαλύτερους καταναλωτές ορυκτών καυσίμων και, ως εκ τούτου, φυσικός στόχος για όσους αναζητούν καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις. Το να καταστούν τα πλοία ηλεκτρικά αποτελεί εξίσου μεγάλη πρόκληση με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στους δρόμους. Το μόνο που απαιτείται είναι ... μεγαλύτερες μπαταρίες. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση της εταιρείας IDTechEx, τα ηλεκτρικά πλοία διαθέτουν τις μεγαλύτερες μπαταρίες και μάλιστα η χωρητικότητά τους αναμένεται να αυξηθεί και άλλο καθώς αυτό αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Για συγκριτικούς λόγους, η IDTechEx παραθέτει το μέσο μέγεθος μιας μπαταρίας EV, η οποία στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι 67 kWh, ένα ηλεκτρικό λεωφορείο στην Κίνα έχει μπαταρία 210 kWh ενώ ... το πλοίο Ellen στη Δανία τροφοδοτείται από μπαταρίες με συνολική χωρητικότητα 4.300 kWh. Το πλοίο Ellen χρειάστηκε πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί και κόστισε 25,2 εκατομμύρια δολάρια (21,3 εκατομμύρια ευρώ). Η τεράστια μπαταρία, ωστόσο, "πάει" μόνο με 21,4 μίλια, αν και διαθέτει ρυθμό φόρτισης 4 MW, σύμφωνα με την έκθεση .
Με την πρώτη ματιά, τα 4.300 kWh για αυτά τα μίλια 22 ακούγονται ίσως λίγο αστεία αλλά τα πλοία είναι ογκώδη και απαιτούν πολλή ηλεκτρική ενέργεια για να τα τροφοδοτήσει. Το πλοίο Ellen αποτελεί επίσης ένα ακριβό εγχείρημα, αν και μπορεί να εξαλείψει 2.000 τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μαζί με 41,5 τόνους νιτρώδους οξειδίου και 1,35 τόνους διοξειδίου του θείου ετησίως.
Πώς ανταποκρίνεται η αγορά
Οι ιαπωνικές εταιρείες, για παράδειγμα, εργάζονται στο πρώτο πλήρως ηλεκτρικό δεξαμενόπλοιο στον κόσμο. Το έργο e5 θα πρέπει να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2022 και, σύμφωνα με την IDTechEx, θα έχει μπαταρία 4.000 kWh και εύρος 80 μιλίων.
Υπάρχει επίσης ένα πλήρως ηλεκτρικό πλοίο εμπορευματοκιβωτίων που κινείται μεταξύ των κινεζικών λιμένων (αν και η ειρωνεία είναι ότι ο σκοπός του πλοίου είναι η μεταφορά άνθρακα). Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα, έχει μπαταρία 2.400 kWh και έχει εμβέλεια 50 μιλίων. Αυτό αρκεί για ένα πλοίο προκειμένου να ολοκληρώσει ένα ταξίδι από το ένα λιμάνι στο άλλο και στη συνέχεια να φορτίσει για την περίοδο που χρειάζεται για τη φόρτωση ή την εκφόρτωση του φορτίου του.
Και φυσικά υπάρχει και το Yara Birkeland στη Νορβηγία, το οποίο θα είναι όχι μόνο πλήρως ηλεκτρικό αλλά και αυτόνομο όταν ολοκληρωθεί, επειδή η κατασκευή σταμάτησε λόγω της πανδημίας και, σύμφωνα με την εταιρεία, οι οικονομικές προοπτικές έχουν αλλάξει.