Στην αντεπίθεση περνούν οι Έλληνες κτηνοτρόφοι, οι οποίοι από παραγωγοί γίνονται πλέον και λιανοπωλητές.
Ο ένας μετά τον άλλο συνεταιρισμοί και ομάδες παραγωγών από όλη την Ελλάδα μπαίνουν στη λιανική αγορά γάλακτος αξιοποιώντας τη δυνατότητα που προσφέρουν οι αυτόματοι πωλητές γάλακτος, ενώ δεν αποκλείεται σύντομα εκτός από γαλακτοκομικά όπως είναι το γάλα το τυρί και το γιαούρτι, εφόσον υπάρξει η ανάλογη νομοθεσία να δούμε και αυτόματους πωλητές κρέατος, αρτοσκευασμάτων και λαχανικών ή παραδοσιακών προϊόντων, όπως σε άλλες χώρες.
Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν σε λειτουργία 3,4 εκατομμύρια αυτόματοι πωλητές εκ των οποίων περίπου το 58% των Ευρωπαίων καταναλωτών χρησιμοποιούν ένα αυτόματο πωλητή τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ξοδεύοντας κατά μέσο όρο 3,98 ευρώ.
Σύμφωνα μάλιστα με όλες τις προβλέψεις ο ρυθμός ανάπτυξης των αυτόματων πωλητών όλων των κατηγοριών στην ευρωπαϊκή αγορά αναμένεται ότι θα είναι της τάξης του 12,5% σε ετήσια βάση έως το 2026. Σήμερα στην Ευρώπη 6 στους 10 αυτόματους πωλητές «προσφέρουν» ζεστά ροφήματα.
Αυτόματοι πωλητές γάλακτος υπάρχουν εδώ και δεκαετίες σε αρκετές χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης αλλά και στην Αυστραλία, τις ΗΠΑ, την Ασία, ενώ μεμονωμένοι αγελαδοτρόφοι εδώ και δεκαετίες διέθεταν το προϊόν τους μέσω ενός αυτόματου πωλητή στην πλατεία του χωριού.
Ωστόσο τα νέα δεδομένα της αγοράς έβαλαν τους αυτόματους πωλητές στη διάθεση και άλλων νωπών προϊόντων, όπως για παράδειγμα στη Γαλλία ή τη Γερμανία, όπου υπάρχουν ήδη αυτόματοι πωλητές για κρέας και για ψωμί ή στις Βρυξέλλες όπου υπάρχουν αυτόματοι πωλητές για τηγανητές πατάτες αλλά και στην Ιαπωνία που οι αυτόματοι πωλητές διαθέτουν στους καταναλωτές ακόμα και αυγά. Είναι ενδεικτικό ότι στη Γερμανία το 30% των φρέσκων σάντουιτς και το 10% των φρέσκων σαλατών πωλείται από αυτόματους πωλητές.
Ξεφυτρώνουν συνεχώς νέοι πωλητές γάλακτος
Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα τέσσερις συνεταιρισμοί έχουν μπει το τελευταίο διάστημα στη συγκεκριμένη αγορά διοχετεύοντας έτσι τα προϊόντα που παράγουν στην αγορά τυροκομικών, γιαουρτιού αλλά και του παγωτού. Αν και οι αυτόματοι πωλητές σαν φιλοσοφία υπάρχουν δεκαετίες στην παγκόσμια αγορά, στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα δεν αξιοποιούνταν στην αγορά τροφίμων παρά μόνο για την πώληση τυποποιημένων σνακ, καφέ και αναψυκτικών.
Η ιδέα για την αξιοποίηση τους στην πώληση και φρέσκων προϊόντων και συγκεκριμένα γάλακτος ήρθε προ διετίας και το ξεκίνημα έκανε η Θεσσαλική ΘΕΣγάλα για να βρει στη συνέχεια μιμητές και από άλλες περιοχές της χώρας από τα Γιάννενα έως την Πελοπόννησο και την Θράκη.
Η ΘΕΣγάλα αριθμεί πλέον 53 σημεία ενώ 10 νέοι αυτόματοι πωλητές αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία σύντομα στην Αττική και θα πωλούν εκτός του γάλακτος και των τυροκομικών θα πουλά πλέον από τα μηχανήματα της και στραγγιστό γιαούρτι. Ο Συνεταιρισμός εγκατέστησε αυτόματους πωλητές το 2013, σε πρώτη φάση στη Λάρισα και κατάφερε να διαθέτει καθημερινά, απευθείας στους καταναλωτές, το φρέσκο γάλα που παράγεται στις φάρμες του, σε λιγότερο από 24 ώρες από την παραγωγή του.
Σήμερα ενδεικτικό της ανταπόκρισης του εγχειρήματος είναι το γεγονός ότι μόλις δυο μήνες από την εγκατάσταση των αυτόματων πωλητών φρέσκου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων στην Αθήνα, η συνολική κατανάλωση στην πρωτεύουσα ξεπέρασε τους 700 τόνους, ενώ με την προσθήκη των νέων καταστημάτων, υπολογίζεται ότι, μόνο στην Αθήνα, θα καταναλώνονται καθημερινά πάνω από 20.000 μπουκάλια φρέσκου γάλακτος ΘΕΣγάλα.
Ένας ακόμη Συνεταιρισμός αυτός των Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου έχει ήδη εγκαταστήσει στην Αθήνα ένα αυτόματο πωλητής για το γάλα του σε συνεργασία με ιδιώτη που διαχειρίζεται τον αυτόματο πωλητή.Στην ίδια κατεύθυνση και οι αιγοπροβατοτρόφοι του εβρίτικου συνεταιρισμού «Θρακών Αμνός», οι οποίοι έκαναν την αρχή από την Αλεξανδρούπολη και την Ξάνθη με τη διάθεση, μέσα από αυτόματους πωλητές, φρέσκου παστεριωμένου γίδινου γάλακτος και παγωτού από γίδινο γάλα.
Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσουν και την λειτουργία τους δύο αυτόματοι πωλητές γάλακτος «ATM» της νεοσύστατης Ομάδας Παραγωγών της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης.