«Πλώρη» για την ανάκαμψη έχει βάλει η ελληνική κρουαζιέρα με την χώρα μας να τοποθετείται στρατηγικά στον χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου, διεκδικώντας μερίδιο από μια πίτα με υψηλή μέση δαπάνη και επαναλαμβανόμενες κρατήσεις.
Ήδη από φέτος, εννέα μεγάλοι παίκτες του κλάδου έχουν επενδύσει σε λιμάνια της χώρας επιλέγοντάς τα ως προορισμούς έναρξης των ταξιδιών τους (Home porting) και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ανάκαμψη των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων της τάξης του 80% σε σχέση με το 2019 η οποία θα μπορούσε να συνοδευτεί και με ανάκτηση του 60% των εσόδων εκείνης της χρονιάς ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό.
Ειδικότερα, Celebrity Cruises, Norwegian Cruises, Silversea Cruises, Seabourn Cruise Line, Holland America Line, θυγατρική της Carnival Corporation, Windstar Cruises, TUI Cruises και Aida Cruises θα πλεύσουν φέτος από Πειραιά, Λαύριο, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κατάκολο και Ηράκλειο Κρήτης ως λιμάνια εκκίνησης για τα ταξίδια τους.
Οι ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης μάλιστα δεν περιορίζονται μόνο στο 2021, αλλά επεκτείνονται και στην επόμενη διετία όπως επεσήμαναν τα στελέχη της Silversea Cruises τα οποία πραγματοποίησαν χθες την ονοματοδοσία του νεότευκτου υπερπολυτελούς κρουαζιερόπλοιου Silver Moon στο λιμάνι του Πειραιά, από όπου και ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι.
Ειδικότερα όπως επισημάνθηκε, μόνο το Silver Moon έχει προγραμματίσει 70 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια με πολλές από αυτές σε «ανεξερεύνητους» νησιωτικούς προορισμούς για το κοινό της κρουαζιέρας, όπως η Αμοργός, η Σύρος και η Πάτμος. Ο αριθμός αυτός, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της Silver Sea αναμένεται να διπλασιαστεί του χρόνου.
Σύμφωνα δε με παράγοντες που μίλησαν στο insider.gr, τα άμεσα αλλά και τα έμμεσα έσοδα από τις φετινές κρουαζιέρες (όπως οι προμήθειες ελληνικών προϊόντων ή η διαφήμιση της χώρας μας από τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων σε κοινό με «υψηλά πορτοφόλια»), μπορεί να φτάσουν σωρευτικά τα 500 εκατ. ευρώ.
Στις προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού αλλά και στην υποστήριξη που προσέφερε η χώρα στις εταιρείες κρουαζιέρας για την επανεκκίνηση του κλάδου, αναφέρθηκε από πλευράς του και ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, ο οποίος παραβρέθηκε στην τελετή της ονοματοδοσίας του νεότευκτου πλοίου. «Κάναμε ότι είναι δυνατό, συνεργαστήκαμε με τους ειδικούς για να φτιάξουμε τα πρωτόκολλα και καταφέραμε να έχουμε φέτος περισσότερες Home Porting σε σχέση με το παρελθόν. Θέλουμε οι επιβάτες και οι επισκέπτες να βιώσουν την εμπειρία των ελληνικών νησιών ανέφερε χαρακτηριστικά αφού με τον τρόπο αυτό θα αποτελέσουν την καλύτερη ζωντανή διαφήμιση για τις επόμενες χρονιές. Ερωτηθείς δε στο πέρας της εκδήλωσης για την πορεία του ελληνικού τουρισμού φέτος, ο κ. Θεοχάρης σημείωσε ότι «πάμε καλά και οι προοπτικές είναι να πάμε καλύτερα το προσεχές διάστημα».
Μεγάλες προοπτικές της κρουαζιέρας στην Ελλάδα - Ανάγκη ενός «ασφαλούς διαδρόμου»
Την στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στον κλάδο επιβεβαίωσε μιλώντας στο insider.gr και ο Richard D. Fain, Πρόεδρος και CEO της Royal Caribbean Cruises, του κολοσσού της κρουαζιέρας που εξαγόρασε προ διετίας την Silversea Cruises έναντι 3 δισ. ευρώ. «Η κυβέρνηση ήταν υποστηρικτική και μας γνωστοποίησε το πλάνο της επανεκκίνησης ήδη από τον Φεβρουάριο ώστε να μπορέσει να υπάρξει σωστός προγραμματισμός» ανέφερε χαρακτηριστικά. Ερωτηθείς για την ζήτηση, διευκρίνισε ότι είναι πολύ ισχυρή για το 2022-2023 αλλά και για την επόμενη χρονιά και σε αυτό συμβάλλει του γεγονός ότι και οι εταιρείες κρουαζιέρας προσαρμόστηκαν εγκαίρως, υιοθετώντας όλα τα απαραίτητα πρωτόκολλα για να διασφαλίσουν όσο γίνεται την υγειονομική προστασία των ταξιδιωτών τους. Φανταστείτε ότι εμείς αναγκαστήκαμε να συνεργαστούμε με την Norwegian Cruises για να βγάλουμε όσο το δυνατόν ασφαλέστερα υγειονομικά πρωτόκολλα, κάτι ασυνήθιστο για τον κλάδο μας» συμπλήρωσε αστιευόμενος.
Ωστόσο δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει την σημασία της δημιουργίας ενός διαδρόμου ασφαλείας μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας. «Η γεωπολιτική κατάσταση θα κρίνει την εξέλιξη του home porting στην Ανατολική Μεσόγειο» τόνισε.
Στην δημιουργία ενός «safe corridor» στάθηκε και ο κ. Roberto Martinoli, Διευθύνων Σύμβουλος της Silversea Cruises, τονίζοντας ότι «είμαστε έτοιμοι να επιστρέψουμε στο home porting όταν το επιτρέψουν οι γεωπολιτικές συνθήκες. Επιπλέον ο κ. Μαρτινόλι αναφέρθηκε και στις προοπτικές της ελληνικής κρουζιέρας τονίζοντας ότι η χώρα μας σε συνδυασμό με την Ιταλία αποτελεί πόλο έλξης για τους επιβάτες κρουαζιέρας και η ζήτηση που καταγράφεται είναι μεγάλη.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Silver Sea προτίθεται να αυξήσει την παρουσία της στην Ελλάδα, Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη από τον Αύγουστο αναμένεται ένα ακόμα νεότευκτο πλοίο της εταιρείας να προσεγγίσει τα λιμάνια της χώρας μας.
Ενθαρρυντικό για τη συνεισφορά του κλάδου στην ανάκαμψη είναι και το γεγονός ότι στα κρουαζιερόπλοια που προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια έχουν προστεθεί και μικρότερα, όπως το Silver Moon που εγκαινιάστηκε χθες, τα οποία προσεγγίζουν πλέον και μικρότερα νησιά, όπως Αμοργός, Πάρος, Μήλος και Ύδρα, βοηθώντας τα να αποσπάσουν το δικό τους μερίδιο από την πίτα της κρουαζιέρας και τοποθετώντας τα για πρώτη φορά στον παγκόσμιο χάρτη. Στην περίπτωση του Silver Moon μάλιστα ακολουθείται το μοντέλο free flow, όπου οι τουρίστες αποβιβάζονται χωρίς να είναι αναγκασμένοι να επισκεφτούν αποκλειστικά συνεργαζόμενα με την εταιρεία καταστήματα των νησιών, αλλά όποιο επιθυμούν οι ίδιοι, γεγονός που ενισχύει μεγαλύτερο μέρος της τοπικής κοινωνίας.
Όσο για τις αγορές που επιλέγουν την κρουαζιέρα για τις διακοπές τους, μεγάλη κινητικότητα καταγράφεται φέτος από την αμερικανική αγορά, ενώ ισχυρή ζήτηση παρατηρείται από τους Γερμανούς, τους Ισπανούς, τους Γάλλους, καθώς κι από βαλκάνιους, όπως Ρουμάνους και Βούλγαρους.
Να υπενθυμίσουμε ότι το 2020 η υγειονομική κρίση έπληξε σημαντικά την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, με την πτώση στην περίπτωση της χώρας μας να ξεπερνά το 95% σε σχέση με το 2019, τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων όσο και σε επίπεδο αφίξεων τουριστών, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ). Ειδικότερα, το 2020 στα ελληνικά λιμάνια καταγράφηκαν 204 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, τα οποία μετέφεραν 66.874 επιβάτες, όταν το 2019 σημειώθηκαν 3.899 προσεγγίσεις πλοίων στα ελληνικά λιμάνια και 5,5 εκατ. αφίξεις επιβατών.
Ένα νεότευκτο πλωτό «παλάτι» κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά
Όσο για το νεότευκτο υπερπολυτελές πλοίο κρουαζιέρας υψηλών ποιοτικών στάνταρντ το οποίο πήρε επίσημα το όνομά του στον Πειραιά χθες, θα πλέει στις Ελληνικές θάλασσες ενισχύοντας τη δυναμική του κλάδου στη χώρα. Το Silver Moon, το νεόκτιστο πλοίο της εταιρείας Silversea Cruises, εξειδικεύεται στα ταξίδια υψηλών απαιτήσεων, η κρουαζιέρα κοστίζει από 9.000 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 23.000 ευρώ για την προεδρική σουίτα εντός του πλοίου, η οποία είναι ήδη κλεισμένη για τις φετινές διαδρομές του.
Το πλοίο ναυπηγήθηκε τον Αύγουστο του 2020 και ξεκίνησε φέτος για πρώτη φορά κρουαζιέρες από Πειραιά με σταθμούς νησιά του Αιγαίου και την Κύπρο.
Ο σχεδιασμός φέτος της Silversea Cruises, που εξειδικεύεται στις luxury κρουαζιέρες, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της εταιρείας στην Ελλάδα, Σπύρος Αλμπέρτης, αποτελεί έκφραση εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό και ειδικότερα την ελληνική κρουαζιέρα. «Η εταιρεία δείχνει έμπρακτα την προτίμησή της στη χώρα, που μπορεί να αναπτύξει μεγάλη δυναμική τα επόμενα χρόνια στις υψηλής ποιότητας κρουαζιέρες» ανέφερε στο insider.gr ο κ. Αλμπέρτης προσθέτοντας ότι η ζήτηση από τους πελάτες της από μεγάλες αγορές είναι υψηλή. «Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις άνοιξε το πρώτο πλάνο ταξιδιού ουσιαστικά έκλεισε με κρατήσεις».
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία λαμβάνοντας υπόψη τις επιθυμίες των επιβατών για μη συνωστισμό εντός του πλοίου, επιβιβάζει φέτος μόνο 300 με 320 άτομα σε κάθε κρουαζιέρα, παρότι το πρωτόκολλο επιτρέπει να καλυφθεί το 75% της δυναμικότητας του πλοίου που φτάνει τα 680 άτομα.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Γελασάκη, ναυτικό πράκτορα της Silver Sea Cruises «η παρουσία του Silver Moon στα Ελληνικά νερά δημιουργεί ισχυρή βάση για ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού σε μια δύσκολη περίοδο αλλά και τόνωσης της κίνησης σε λιμάνια της χώρας, που δεν είναι και συνήθεις προορισμοί της κρουαζιέρας».
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει συμπεριλάβει πάνω από 20 νέους προορισμούς στην Ελλάδα όπως π.χ. τη Σύρο, εκτός από τα συνηθισμένα λιμάνια που είναι η Σαντορίνη,. Μύκονος, Ρόδος, Κέρκυρα κ.λ.π.
Επιπλέον, όπως εξήγησε ο κ. Αλμπέρτης, η Silversea Cruises προσφέρει μοναδικές εμπειρίες ταξιδιού με έντονα τοπικά χαρακτηριστικά και αναφορές στις κουλτούρες των χωρών όπου βρίσκεται, προβάλλοντας τους προορισμούς αλλά και δίνοντας υπεραξία σε όλη τη συνδεόμενη αλυσίδα αξίας. Βάσει στοιχείων της εταιρείας κάθε επισκέπτης της ξοδεύει περίπου 300 έως 400 δολ ανά λιμάνι, εξαιρουμένων των δαπανών για τυχόν εκδρομές που θα πραγματοποιήσει.
Επίσης, η Silver Seas Cruises, η οποία με τα 10 της κρουαζιερόπλοια εξειδικεύεται στις Ultra Luxury κρουαζιέρες και ανήκει στον Όμιλο της Royal Caribbean , εφαρμόζει πολύ αυστηρά πρωτόκολλα προστασίας από το κορονοϊό ακολουθώντας τόσο τα ευρωπαϊκά όσο και τα αμερικάνικα πρωτόκολλα ενώ θα διαθέτει και «πλοίο καραντίνας» για το προσωπικό της εταιρείας το οποίο βρίσκεται στη Σούδα.