Την πρόβλεψη ότι ο διαγωνισμός για τη νέα, πολυετή, παραχώρηση του «χρυσοφόρου» αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, διαδικασία που ήδη «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ αλλά θα κορυφωθεί εντός του 2022, θα καταφέρει να «σπάσει το ρεκόρ της ΔΕΗ» με την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ στο αυστραλιανό fund Macquarie έναντι άνω των 2,1 δισ. ευρώ περίπου (άρα συνολική αποτίμηση, μαζί με το χρέος, στα 4,2 δισ. ευρώ και παραπάνω) εξέφρασε προ ολίγου ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου, κ. Δ. Πολίτης, στο πλαίσιο σχετικής ημερίδας στην 85η ΔΕΘ με τίτλο «Βιώσιμη Ανάπτυξη: Ο ρόλος των Δημοσίων Επιχειρήσεων και η στρατηγική κατεύθυνσης προς το μέλλον».
Όπως σημείωσε ο επικεφαλής του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων στη διάρκεια σχετικού πάνελ (Ευκαιρίες και Εργαλεία Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας) ο νέος διαγωνισμός αναμένεται να «σπάσει το ρεκόρ της ΔΕΗ για τον ΔΕΔΔΗΕ», ενώ χαριτολογώντας, αλλά και για να καταδείξει που έχει μπει ο πήχης των προσδοκιών, ανάφερε ότι το νέο οικονομικό τίμημα που θα επιτύχει το Ταμείο από τον προσεχή διαγωνισμό θα θυμίζει… «το ρεκόρ του Μπίμον στο μήκος». Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι ο Αμερικανός άλτης του μήκους είχε «πετάξει» το μακρινό 1968 (Ολυμπιακοί Αγώνες στο Μεξικό) προς το εντυπωσιακό, τότε, «8,90 μέτρα», επίδοση που χαρακτηρίστηκε ως «ρεκόρ του αιώνα» καθώς χρειάστηκε να περάσουν χρόνια μέχρι ο επίσης Αμερικανός, Μάικλ Πάουελ, το «σπάσει» το 1991 (με 8,95μ.).
Εάν η επόμενη παραχώρηση που «τρέξει» το ΤΑΙΠΕΔ χρειαστεί… ανάλογο χρονικό διάστημα για να «σπάσει» το ρεκόρ που το Ταμείο προσδοκά να «γράψει» για την Αττική Οδό, θα φανεί στην πορεία. Μια φορά πάντως, ο κ. Πολίτης επί της ουσίας ανέδειξε ότι το ΤΑΙΠΕΔ περιμένει περισσότερα έσοδα από όσα «πέτυχε» από την 35ετή παραχώρησης της Εγνατίας Οδού (εφάπαξ τίμημα 1,5 δις ευρώ συν άλλες επενδύσεις, εγγυημένα έσοδα κ.λπ.) αλλά και η ΔΕΗ για το «ήμισυ» του ΔΕΔΔΗΕ.
Αφήνοντας στην άκρη… τα ρεκόρ, όπως πρόσφατα μόλις ανέδειξε το Insider, οι προετοιμασίες για τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού βρίσκονται σε εξέλιξη, εν όψει βέβαια και της ολοκλήρωσης της υφιστάμενης σύμβασης το φθινόπωρο του 2024.
Βέβαια, παραμένουν πολλές λεπτομέρειες και πολλοί όροι για να διευκρινιστούν ώστε να «χτιστεί» η νέα σύμβαση, ωστόσο, τόσο από όσα πηγάζουν από κυβερνητικές πηγές όσο και από όσα ανέφερε ο κ. Πολίτης, το ΤΑΙΠΕΔ και το Δημόσιο επιθυμούν να «τινάξουν την μπάνκα» με οικονομικό τίμημα άνω των 2 δισ. ευρώ. Πάντως, κατά πόσο θα πετύχουν οι αρμόδιοι να «πιάσουν ή υπερβούν τον πήχη», θα φανεί προσεχώς. Όπως και προσεχώς θα οριστικοποιηθούν οι όροι του νέου διαγωνισμού για την πολυετή παραχώρησης της Αττικής Οδού (π.χ. 25 ή 30 έτη) με το δημόσιο να διεκδικεί περισσότερα ποσοστά στα ακαθάριστα κέρδη του αυτοκινητοδρόμου, αλλά ενδεχομένως και μοντέλο ώστε κάποιο μέρος από το τίμημα να μην καταλήξει, βάσει σχετικής υποχρέωσης, στην εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους. Για αυτό και προσεχώς στο «τραπέζι θα πέσουν» οι όροι της σύμβασης, οι επεκτάσεις του οδικού άξονα, αν θα «κουμπώσουν» τελικά στη νέα σύμβαση, αν θα γίνουν ως δημόσια έργα, αν θα κατασκευαστούν από ιδιώτες σαν κλασσικά έργα αλλά αργότερα «ενωθούν» με τη σύμβαση για την μετά το 2024 εποχή κ.α.
Το πρώτο τρίμηνο η κίνηση στην Αττική Οδό ήταν μειωμένη κατά 27,8% και τα έσοδά της ήταν μειωμένα κατά 25,6% (διαμορφώθηκαν σε 30,1 εκατ.,). Από το δεύτερο τρίμηνο του 2021, η κίνηση παρουσιάζει αύξηση σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020, καθώς τα μέτρα lockdown του 2021 έχουν πιο ήπια επίδραση στην κίνηση. Για παράδειγμα, τον Απρίλιο 2021 η κίνηση στην Αττική Οδό παρουσίασε αύξηση 175% σε σχέση με το 2020 και αντίστοιχη αύξηση παρουσιάζουν τα έσοδα του αυτοκινητοδρόμου.
Επίσης, όπως ανέφερε προ ημερών η διοίκηση της Ελλάκτωρ (ελέγχει το 65,6% της παραχώρησης) σε σχετική παρουσίαση σε αναλυτές αλλά και βάσει της εξαμηνιαίας οικονομικής κατάστασης (πρόσφατα η εισηγμένη ανακοίνωσε μεγέθη 6μήνου 2021), «στον κλάδο των Παραχωρήσεων ε τη σταδιακή άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας από την Ελληνική Κυβέρνηση για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας COVID-19, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό ήταν αυξημένη κατά 4,1% την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2021 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2020 και βελτιωμένη στο 2ο τρίμηνο 2021 στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020».
Μάλιστα, όπως ειπώθηκε στο conference call, κατά τους δύο αμέσως προηγούμενους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούλιο-Αύγουστο) η κίνηση στην Αττική Οδό επέστρεψε σε επίπεδα προ πανδημίας, δηλαδή σε «εποχές 2019».
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος κατασκευής της Αττικής Οδού ανήλθε συνολικά σε 1,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 65%, ήτοι πάνω από 820 εκατ., καλύφθηκαν από την παραχωρησιούχο εταιρεία Αττική Οδός Α.Ε. με ίδια κεφάλαια, αλλά και δάνεια. Το 35% της συνολικής δαπάνης καλύφθηκε από το Δημόσιο με τη συμμετοχή και ευρωπαϊκών πόρων. Τα τελευταία χρόνια η κοινοπραξία υπό τις ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ) που κατέχει ποσοστό 65,75%, ΑΒΑΞ που κατέχει ποσοστό 34,1%, και EGIS PROJECTS (0,04%) έχει εισπράξει συνολικά μερίσματα στα επίπεδα των 700 εκατ. ευρώ.