Σε σύντομο χρονικό διάστημα εκτιμάται ότι μπορεί να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τις «Πρότυπες Προτάσεις», ή αλλιώς τις «Προτάσεις Καινοτομίας», ενός νέου μοντέλου υλοποίησης έργων που προωθεί το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω αυτής της πρωτοβουλίας φιλοδοξεί να φέρει και στην Ελλάδα ένα νέο μοντέλο για τα δημόσια έργα, καθαρής αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ, που παρουσιάζουν χαρακτηριστικά καινοτομίας και πολυπλοκότητας, προάγουν την περιφερειακή ανάπτυξη, συμβάλλουν στην εθνική οικονομία και υλοποιούνται μέσω κλασικών δημόσιων έργων, συμβάσεων παραχώρησης ή ΣΔΙΤ. Το μοντέλο θα αφορά έργα τα οποία ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει να προτείνει και να ωριμάσει για λογαριασμό του Δημοσίου. Ο ιδιωτικός φορέας που καταθέτει πρόταση έχει πλεονέκτημα στον διαγωνισμό που ακολουθεί.
Βέβαια, στελέχη κατασκευαστικών ομίλων θεωρούν ότι θα μπορούσε το πλαφόν να κατέβει σε χαμηλότερα επίπεδα από τον προϋπολογισμό των 200 εκατ. ευρώ, ώστε να συμπεριλαμβάνει και άλλα projects, ενώ το μοντέλο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για έργα του ΠΔΕ ή για projects προχωρημένα σε μελέτες κ.α. τα οποία όμως δεν έχουν «κλειδωμένη» χρηματοδότηση.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, σε παλιότερη συνέντευξή του αναφέρθηκε στο θέμα αυτό, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση πιστεύει στον ιδιωτικό τομέα και όταν ενώνονται οι δυνάμεις μαζί του επιτυγχάνονται σπουδαία αποτελέσματα προς όφελος των πολιτών. «Προωθούμε, λοιπόν, αυτό το νέο μοντέλο σύλληψης και ωρίμανσης νέων έργων, μέσω πρότυπων προτάσεων, που θα υποβάλλονται από τον ιδιωτικό τομέα. Έτσι δίνουμε κίνητρα στους ιδιώτες να βρουν, να προετοιμάσουν και να προτείνουν πρότυπες τεχνικές λύσεις για την κατασκευή των έργων. Το μοντέλο έχει ήδη παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο και σύντομα θα εισαχθεί ως νομοσχέδιο στη Βουλή», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Γενικότερα, το μοντέλο αυτό σχετίζεται με έργα που παρουσιάζουν χαρακτηριστικά καινοτομίας, προάγουν την περιφερειακή ανάπτυξη, συμβάλλουν στην εθνική οικονομία και πρόκειται να υλοποιηθούν μέσω συμβάσεων έργων, συμβάσεων παραχώρησης και ΣΔΙΤ, που εκμεταλλεύονται την ήδη ανεπτυγμένη τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα στη σύλληψη και κυρίως στην ωρίμανση νέων έργων με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα.
Μέσω των «Προτάσεων Καινοτομίας», ιδιωτικοί φορείς μπορούν να διαμορφώσουν και να υποβάλουν πρόταση για ένα έργο για το οποίο δεν υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία με σύστημα παραχώρησης (ολικής ή μερικής) ή συνδυαστικό σύστημα ανταποδοτικής αμοιβής και πληρωμών διαθεσιμότητας.
Η πρόταση που καταθέτει ο ιδιώτης πρέπει να είναι ώριμη, με πλήρη τεχνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά στοιχεία, τόσο για την περίοδο κατασκευής όσο και την περίοδο λειτουργίας, ώστε ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί άμεσα. Ο φάκελος του έργου θα πρέπει να περιλαμβάνει προϋπολογισμό, τεκμηρίωση της αξίας της προτεινόμενης επένδυσης, την κεφαλαιακή της δομή, τις εναλλακτικές πηγές δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης, τους βασικούς δείκτες απόδοσης της επένδυσης και το χρηματοοικονομικό μοντέλο, εφόσον πρόκειται για παραχώρηση ή σύμπραξη (ΣΔΙΤ). Ως προς τις μελέτες, ο ιδιώτης πρέπει να καταθέσει προμελέτη, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μελέτη κόστους – οφέλους και αναλυτικό πρόγραμμα εκπόνησης των υπολοίπων μελετών.
Η αναθέτουσα αρχή είναι υποχρεωμένη εντός τριμήνου να αξιολογεί την πρόταση και να την εγκρίνει ή να την απορρίπτει, μετά από γνώμη του εξειδικευμένου, κατά τομέα, οργάνου. Προκειμένου να μη δημιουργηθούν ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού, όλοι οι ενδιαφερόμενοι για το έργο θα έχουν πρόσβαση στον πλήρη φάκελο από την κατάθεση της πρότασης έως την έναρξη της διαδικασίας ανάθεσης και φυσικά θα μπορούν να καταθέσουν προτάσεις και σχόλια.