Η σύμβασης ανάθεσης συμπληρωματικών εργασιών, ανάμεσα στην Αττικό Μετρό και την κοινοπραξία «Άκτωρ-Webuild-Ηitachi Rail STS-Hitachi Rail», ύψους 45,35 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης», την οποία αποκάλυψε στις 21 Σεπτεμβρίου το insider, ήταν, ως γνωστόν, ανάμεσα στα θέματα για τα οποία ενημέρωσε την Πέμπτη την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στην Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλής και ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης.
Πρόκειται για την τέταρτη κατά σειρά συμπληρωματική σύμβαση για το μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι στιγμής το γαϊτανάκι των αρχαιολογικών ανασκαφών έχουν στοιχίσει στο ελληνικό Δημόσιο 164 εκατ. ευρώ!
Όπως είχε αναφέρει το insider, σχετίζονταν με τις αλλαγές για τον σταθμό της Βενιζέλου με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων και τη συνέχιση των αρχαιολογικών ερευνών και ειδικότερα αφορούσε σε: α) στις υπολειπόμενες αρχαιολογικές απολογιστικές ανασκαφικές εργασίες του Σταθμού «Βενιζέλου», καθώς και τις εργασίες ανάδειξης των αρχαιοτήτων, αξίας 16.650.000,00€ πλέον Φ.Π.Α.,
β) στις διαφοροποιημένες μελέτες και εργασίες κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» (σε σχέση με τη συμβατική λύση), που επανασχεδιάζεται βάσει της ως άνω Απόφασης, αξίας 13.000.000,00€ πλέον Φ.Π.Α. και
γ) τη συνέχιση της φύλαξης και συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του συνόλου του Έργου, τις μελέτες και εργασίες ανάδειξης των αρχαιολογικών ευρημάτων του συνόλου του Έργου, πέραν του Σταθμού «Βενιζέλου», μέσω επανατοποθετήσεων στους Σταθμούς «Αγ. Σοφία» και «Διασταύρωση Σιντριβάνι» και όσες εργασίες προκύπτουν από το Πρακτικό της Ομάδας Εργασίας που συστάθηκε προς τούτο, κατόπιν εγκρίσεως του ΥΠΠΟΑ, καθώς και τις μελέτες εφαρμογής αναστήλωσης του Μνημείου Χαμζά Μπέη (Αλκαζάρ), που θα αποζημιωθούν απολογιστικά στο σύνολό τους, αξίας 15.700.000,00€ πλέον Φ.Π.Α.
Υπενθυμίζεται ότι ο ορίζοντας παράδοσης του έργου, με όσα έχουν προκύψει, έχει τεθεί για το τέλος του 2023, ενώ πρόσφατα υπήρξε και νέα προσφυγή κατά της απόσπασης των αρχαιοτήτων. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο έχει καθυστερήσει σημαντικά λόγω των συνεχών προσφυγών πολιτών και φορέων με πρόσχημα τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου.
Πλέον, τόσο με την απόφαση του ΚΑΣ όσο και με την έγκριση του ΣτΕ το έργο προχωράει και ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησής για τα τέλη του 2023 παραμένει εφικτός διατηρώντας τα αρχαία και συνεχίζοντας με τα απαραίτητα έργα.
Στο σχετικό έγγραφο αναφέρονταν σειρά λόγων που οδήγησαν στο να ληφθούν οι παραπάνω αποφάσεις, όπως για παράδειγμα η Απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, η οποία ενέκρινε τη μελέτη κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» με την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής και την επανατοποθέτηση κάθε μιας από αυτές στην αυτή θέση, κατά ποσοστό 92%, μετά τη λήξη των εργασιών, βάσει της οποίας προκύπτουν δαπάνες για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον Σταθμό «Βενιζέλου», υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη Βόρεια και στη Νότια Πρόσβαση, ή ότι προκειμένου να επανατοποθετηθούν/ αναδειχθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα ο Σταθμός «Βενιζέλου» επανασχεδιάζεται στο σύνολό του και δημιουργείται κατάλληλος χώρος για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο επίπεδο -1 του Σταθμού και το επίπεδο θέασης, επομένως απαιτούνται επιπλέον εργασίες για την κατασκευή του Σταθμού «Βενιζέλου», πέραν των συμβατικά προβλεπόμενων κ.λπ.
Η 4η συμπληρωματική σύμβαση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, αφορά:
· Στις υπολειπόμενες αρχαιολογικές ανασκαφικές εργασίες του Σταθμού «Βενιζέλου», καθώς και τις εργασίες ανάδειξης των αρχαιοτήτων,
· Στις μελέτες κι εργασίες για την ανάδειξη των υπό διατήρηση κατά χώραν αρχαιοτήτων στην περιοχή της Βόρειας Πρόσβασης του Σταθμού «Αγία Σοφία»,
· Στις επανατοποθετήσεις αρχαιολογικών ευρημάτων στον Σταθμό «Αγ. Σοφία», π.χ. την επανατοποθέτηση μεγάλου τμήματος του Κρηναίου, μιας «πλατείας», ενός ψηφιδωτού εντός του σταθμού, κ.λ.π.
· Στη διαμόρφωση νέου χώρου στη «Διασταύρωση Σιντριβάνι» και τις επανατοποθετήσεις αρχαιολογικών ευρημάτων στον νέο αυτό χώρο.
Ο χώρος αυτός, συνολικής επιφάνειας 5 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, θα αποτελείται από 3 υπόγεια επίπεδα, και θα βρίσκεται νότια της Βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και μεταξύ των οδών Εγνατίας – ΑΧΕΠΑ & της οδού Πανεπιστημίου.
· Και στην εκπόνηση των μελετών εφαρμογής αναστήλωσης του Μνημείου Χαμζά Μπέη (Αλκαζάρ), που αποτελεί ένα από τα πρώτα τζαμιά που χτίστηκαν μετά την Άλωση και θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της οθωμανικής αρχιτεκτονικής.