Εν αμφιβόλω θέτει το deal εξαγοράς των εταιρειών του Ομίλου Μούχαλη - ήτοι των «ΑΛΦΑ ΔΙΑΝΟΜΕΣ Α.Ε.», «INKAT SA», «DELIVERY Ι.Κ.Ε.» και «E-TABLE Ι.Κ.Ε» από την μητρική της efood, Delivery Hero, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά από εισήγησή της για τη μη έγκριση της συναλλαγής λόγω ενδεχόμενων συσπειρωτικών επιπτώσεων που προκύπτουν.
Ειδικότερα, ενόψει της εξέτασης του deal στην Ολομέλεια την Πέμπτη 14 Απριλίου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέδωσε εισήγηση μη έγκρισης της εξαγοράς ώστε να μην αποκτήσει η συγχωνευθείσα επιχείρηση την ικανότητα και το κίνητρο να εφαρμόσει πολιτική δεσμευμένων ή ομαδικών πωλήσεων, διαταράσσοντας τις υγιείς συνθήκες ανταγωνισμού της αγοράς.
Παρότι η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική, αν η τελική απόφαση της Ολομέλειας συμβαδίσει με αυτή - βγει δηλαδή αρνητική για την ολοκλήρωση του deal - η Delivery Herο θα κληθεί να τροποποιήσει την συμφωνία, λαμβάνοντας μια δέσμη διορθωτικών μέτρων που θα άρουν τα πιθανολογούμενα προβλήματα ανταγωνισμού που προκύπτουν από τη συγκέντρωση. Τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν είτε να αφήνουν εκτός deal κάποια από τις εξαγορασθείσες εταιρείες είτε να αφορούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τον τρόπο δραστηριοποίησής της νέας εταιρείας.
Να θυμίσουμε ότι η Delivery Hero SE αποτελεί τη μητρική εταιρεία ομίλου που δραστηριοποιείται κυρίως στην παροχή υπηρεσιών διαδικτυακής παραγγελίας και διανομής φαγητού σε περισσότερες από 40 χώρες. Μεταξύ των θυγατρικών της στην Ελλάδα περιλαμβάνεται η εταιρεία «Online Delivery A.E.», η οποία λειτουργεί τη διαδικτυακή πλατφόρμα παραγγελιών «efood», μέσω της οποίας οι καταναλωτές συνδέονται με εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, καταστήματα ψιλικών και λοιπά τοπικά καταστήματα, καθώς και η εταιρεία «Delivery Hero Dmart Greece A.E.», η οποία λειτουργεί το διαδικτυακό κατάστημα ψιλικών «efood market».
Όσο για τις εξαγορασθείσες εταιρείες συμπεριλαμβάνουν την «Άλφα Διανομές Α.Ε.» η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά της χονδρικής διανομής αγαθών σούπερ μάρκετ, την Inkat SA που δραστηριοποιείται στη χονδρική και, κυρίως, τη λιανική πώληση ειδών παντοπωλείου μέσω των καταστημάτων ψιλικών «kiosky’s», την «Delivery.gr ΙΚΕ» που λειτουργεί την πλατφόρμα «delivery.gr», η οποία παρέχει υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για παραγγελίες από εστιατόρια, σούπερ μάρκετ, καταστήματα ψιλικών και λοιπά τοπικά καταστήματα και την «Ε-table Κρατήσεις Εστιατορίων μέσω Διαδικτύου Μονοπρόσωπη IKE» η οποία παρέχει υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πραγματοποίηση διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων σε εστιατόρια, μέσω της υπηρεσίας «e-table».
Τα «προβλήματα» που εντοπίζονται στην συγχώνευση
Σύμφωνα με το σκεπτικό της εισήγησης το πρόβλημα δεν προκύπτει από την συγχώνευση της efood.gr με την delivery.gr, αφού όπως επισημαίνεται το ισχυρό μερίδιο που θα κατέχει η Delivery Hero στην αγορά της επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την διάθεση προϊόντων σούπερ μάρκετ, δεν θα είναι σε θέση να μεταβάλει ουσιωδώς τις ανταγωνιστικές συνθήκες σε σύγκριση με την κρατούσα προ της συγκέντρωσης κατάσταση. Κι αυτό γιατί αφενός το μερίδιο της συγχωνευθείσας εταιρείας δεν αναμένεται να μεταβληθεί σημαντικά στο μέλλον δεδομένου της αποκλειστικής συνεργασίας της με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ κι αφετέρου χάρη στην διαπραγματευτική δύναμη των λοιπών σούπερ μάρκετ, των οποίων οι διαδικτυακές πωλήσεις επιτυγχάνονται κατά βάση μέσω ιδιόκτητων ιστοτόπων, έναντι των επιγραμμικών πλατφορμών.
Ωστόσο από το deal προκύπτουν «ενδεχόμενες συσπειρωτικές επιπτώσεις μη συντονισμένης συμπεριφοράς» από τον συνδυασμό του e-table και του efood, δηλαδή των σημαντικών δραστηριοτήτων της νέας οντότητας στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πραγματοποίηση διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων σε εστιατόρια και στην αγορά επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού. Για την ακρίβεια «εκτιμάται ότι η συγχωνευθείσα επιχείρηση θα έχει τόσο την ικανότητα όσο και το κίνητρο να εφαρμόσει πολιτική δεσμευμένων ή ομαδικών πωλήσεων, προσφέροντας τις υπηρεσίες επιγραμμικής διαμεσολάβησης για την πώληση έτοιμου φαγητού για τις οποίες ήδη κατέχει ισχυρή θέση στην αγορά, από κοινού με τις υπηρεσίες διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να μειωθεί η ικανότητα ή τα κίνητρα των ανταγωνιστών της στην αγορά υπηρεσιών διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια να ασκήσουν αποτελεσματικό ανταγωνισμό.