Τι έρχεται στον «χάρτη» των επεκτάσεων της Αττικό Μετρό – Στις «ράγες» η Γραμμή 4 της Αθήνας

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τι έρχεται στον «χάρτη» των επεκτάσεων της Αττικό Μετρό – Στις «ράγες» η Γραμμή 4 της Αθήνας
Με τις πρώτες εργασίες για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας σε εξέλιξη, την ολοκλήρωση της επέκτασης του μέσου προς τον Πειραιά το καλοκαίρι αλλά και με σχέδια για νέες δημοπρατήσεις ακόμα και εντός του 2022 «ξετυλίγεται το κουβάρι» των διεργασιών στο «μέτωπο» της πρωτεύουσας.

Με τις πρώτες εργασίες για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας σε εξέλιξη, την ολοκλήρωση της επέκτασης του μέσου προς τον Πειραιά το καλοκαίρι (οι 3 σταθμοί που απομένουν) αλλά και με σχέδια για νέες δημοπρατήσεις ακόμα και εντός του 2022 «ξετυλίγεται το κουβάρι» των διεργασιών στο «μέτωπο» του Μετρό της πρωτεύουσας.

Όπως σημείωναν πρόσφατα μόλις στελέχη της Αττικό Μετρό στο insider.gr, είναι στα «σκαριά» νέες επεκτάσεις του μέσου με ωριμότερη την προέκταση της Γραμμής 2 προς Ιλιον με 3 νέους σταθμούς και σε επόμενο στάδιο της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Βέβαια, στις «ράγες» είναι και άλλες επεκτάσεις, όπως αυτή προς Γλυφάδα και Κηφισιά, από το Αλσος Βεϊκου προς Πετρούπολη και από Ευαγγελισμό προς Υμηττό αλλά προφανώς αυτές οι τελευταίες έπονται και απαιτούν χρόνο. Πάντως, και ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, σε πρόσφατη συνέντευξή του, αναφέρθηκε σε αυτές τις επεκτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι υπ. Υποδομών και Αττικό Μετρό έχουν στα σχέδιά τους ένα πλάνο επέκτασης του Μετρό που, συνδυαστικά με άλλα οδικά έργα (επεκτάσεις Αττικής Οδού) θα αποφορτίσουν συγκοινωνιακά το Λεκανοπέδιο.

Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το «μεγάλο μέτωπο», το μεγάλο project, είναι το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», ένα project ύψους 1,5 δισ. ευρώ (μήκους 13 χιλιομέτρων, με 15 νέους σταθμούς) που θα κατασκευάσει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Alstom. Σε αυτό το μέτωπο ήδη έχουμε από αρχές του χρόνου εξελίξεις όσον αφορά την προώθηση εργασιών. Η κυρίως σήραγγα θα διανοιχθεί, ως γνωστόν, με 2 μετροπόντικες, οι οποίοι θα ξεκινήσουν από τα δύο άκρα του Έργου, δηλαδή από το Φρέαρ Κατεχάκη και από το Φρέαρ Βεΐκου. Να σημειωθεί ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή των δυο μηχανημάτων ΤΒΜ (Μετροπόντικες) στο εργοστάσιο της Κατασκευάστριας εταιρείας στη Γερμανία. Οι δύο μετροπόντικες αναμένονται προσεχώς, ώστε να «στηθούν» και στη συνέχεια να ξεκινήσουν τη διάνοιξη από τα δύο άκρα μέσα στον επόμενο χρόνο. Η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως είναι τα Εξάρχεια ή το Κολωνάκι. Πρακτικά, σε 8 χρόνια, όταν πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο, αυτό θα σημαίνει ότι: θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο,1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας, 318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Η εκτέλεση των εργασιών πεδίου του Έργου της Γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ στο Τμήμα Α «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» ξεκίνησε από το εργοτάξιο του Φρέατος ΤΒΜ Κατεχάκη. Μετά την έγκριση των αντιστοίχων μελετών ξεκίνησε η κινητοποίηση των συνεργείων κατασκευής στο εργοτάξιο Κατεχάκη, η παράδοση όλων των απαραίτητων υλικών και η ενεργοποίηση τοπογραφικών συνεργείων και συνεργείων Γεωδομητικής παρακολούθησης. Προ διμήνου περίπου άρχισε η κατασκευή των περιμετρικών πασσάλων του κυρίως Φρέατος ΤΒΜ. Εντός του Φρέατος Κατεχάκη θα συναρμολογηθεί και θα ξεκινήσει τη λειτουργία του ενός από τα δυο ΤΒΜ (Μετροπόντικες) του έργου. Ηδη έχουν «στηθεί» εργοτάξια σε διάφορα σημεία της Αθήνας (ακόμα καις το Κολωνάκι), έχει γίνει ήδη παράδοση των εργοταξιακών χώρων από την Αττικό Μετρό στην Ανάδοχο Κοινοπραξία (π.χ. ο χώρος του εργοταξίου του ΓΝΑ, ο εργοταξιακός χώρος του Αμαξοστασίου Σεπολίων), έχει ολοκληρωθεί η Συμπληρωματική Γεωτεχνική Έρευνα και Αξιολόγηση Υπεδάφους, καθώς και οι εργασίες πεδίου των Τοπογραφικών Δικτύων. Μάλιστα, και λόγω της χρήσης της πλατφόρμας BIM, καταγράφεται σημαντική πρόοδος στην εκπόνηση των οριστικών μελετών των Σταθμών, της σήραγγας κ.α.

Όμως, το 2022 φαίνεται να «κρύβει» εξελίξεις, διεργασίες και διαγωνισμούς αναφορικά με την επέκταση του Μετρό αλλά και του «συγγενικού» Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου (του γνωστού μας ΗΣΑΠ). Και αυτό καθώς μέσα στο 2022 φαίνεται να δημοπρατείται η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ ενώ δρομολογούνται διεργασίες (σε επίπεδο μελετών κ.α.) και για την δημιουργία μιας νέας γραμμής του ΗΣΑΠ που θα ενώνει το Θησείο με το Φάληρο και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ειδικότερα, εντός του 2022 αναμένεται, εκτός απροόπτου, η δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, με συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές εργασίες και διερευνήσεις και συντάσσεται η προμελέτη ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός εντός του νέου έτους. Προβλέπεται πως με την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες, ενώ μελλοντικά η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης προς περιοχές όπως το Καματερό, τα Νέα Λιόσια, το Μενίδι – Αχαρνές. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας και ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών. Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού.

Για την επέκταση της Γραμμής 1 προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπως είχε αναφέρει το insider το καλοκαίρι του 2021, η Αττικό Μετρό μελετά την επέκταση της Γραμμής 1 με τέσσερις σταθμούς, συνολικού ύψους 450 εκατομμυρίων. Για τον κλάδο προς Καλλιθέα, σημείωνε ο κ. Κουρέτας σε σχετικό συνέδριο, έχουν γίνει κάποιες πρώτες μελέτες χάραξης ενώ, όπως ανέφερε, «ξεκινάνε οι τοπογραφικές, γεωλογικές μελέτες». Ο νέος κλάδο της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) θα καλύψει τις περιοχές των Πετραλώνων, της Καλλιθέας και θα τερματίζει στο Κέντρο Πολιτισμού στο Φάληρο. Προβλέπεται η δημιουργία 4 σταθμών σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, ΚΠΙΣΝ, η γραμμή θα έχει μήκος περίπου 5 χλμ. ενώ θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες την ημέρα.

Για την επέκταση προς Γλυφάδα ολοκληρώθηκε η χάραξη και η Αττικό Μετρό προχωρά στις επόμενες μελέτες. Σύμφωνα με τα όσα προέβλεπε η συγκοινωνιακή μελέτη για την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της βέλτιστης λύσης για τη χάραξη της επέκτασης της γραμμής 2 του Μετρό στα νότια προάστια της Αττικής, στην περιοχή της Γλυφάδας, θα χωροθετηθούν συνολικά τρεις σταθμοί. Ο πρώτος σταθμός θα βρίσκεται κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος σταθμός θα γίνει στη διασταύρωση της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος σταθμός θα γίνει στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα, όπου θα συναντήσει το τραμ, όπως και τον βασικό κόμβο αστικών συγκοινωνιών. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα 250 με 300 εκατ. ευρώ.

Προ ημερών, ο Κ. Καραμανλής σε συνέντευξή του ανέφερε ότι «ως προς τις νέες επεκτάσεις, σε πολύ προχωρημένο στάδιο μελέτης βρίσκεται η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ιλιον με 3 νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ιλιον και Αγιος Νικόλαος). Επίσης, από την Αττικό Μετρό προγραμματίζονται και ωριμάζουν σταδιακά επεκτάσεις όπως: Στη Γραμμή 1, υπόγειες επεκτάσεις μετά τον σταθμό Θησείο προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αλλά και μετά τον σταθμό ΚΑΤ προς Κηφισιά, Ν. Ερυθραία και κόμβο Βαρυμπόμπης για να συνδεθεί το δίκτυο του μετρό με την Εθνική Οδό. Στη Γραμμή 2, από Ιλιον προς Αχαρνές, αλλά και από Ελληνικό προς Γλυφάδα. Και στη Γραμμή 4, κατά μήκος της Λεωφόρου Κηφισίας προς τα βόρεια προάστια και το ΟΑΚΑ, από Αλσος Βεϊκου προς Πετρούπολη και από Ευαγγελισμό προς Υμηττό».

Σχετικά πρόσφατα, ο κ. Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, είχε αναφέρει ότι ωριμάζουν και οι περαιτέρω επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, που προβλέπεται για ανάπλαση), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφ. Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση. Όπως έχει αναφέρει από καιρό το insider, έχουν ήδη ξεκινήσει οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη με προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ (θα διαθέτει έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία – Πευκάκια – Νέα Φιλαδέλφεια – Πάρκο Τρίτση – Ίλιον – Πετρούπολη) και Γουδή – Μαρούσι – Εθνική Οδός (ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, με 8 σταθμούς και μήκος σχεδόν 14 χλμ., ωστόσο απαιτούνται κεφάλαια και χρόνος ωρίμανσης) και Ευαγγελισμός – Υμηττός. Αναφορικά με την τελευταία, η σημασία της αναδεικνύεται εν όψει και της ανάπλασης του χώρου της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ ώστε να μεταφερθούν εκεί υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες. Η επέκταση από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό εκτιμάται, βάσει σχεδίων, ότι θα έχει τρεις νέους σταθμούς και συνολικό μήκος 4,5 χιλιόμετρα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το καλοκαίρι του 2022 αναμένεται η κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ να παραδώσει τους υπόλοιπους 3 Σταθμούς της Γραμμής 3 προς Πειραιά, συνδέοντας έτσι το λιμάνι του Πειραιά με το Αεροδρόμιο της Αθήνας. Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη λειτουργούν οι τρεις πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) και βρίσκονται σε τελικό στάδιο οι τρεις άλλοι (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο). Με την πλήρη λειτουργία της συγκεκριμένης επέκτασης θα εξυπηρετούνται πάνω από 130.000 επιβάτες ημερησίως. Να σημειωθεί ότι με αυτή τη γραμμή ο Πειραιάς και το λιμάνι του ενώνονται άμεσα με το κέντρο της Αθήνας και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, με την πόλη να μετατρέπεται σε συγκοινωνιακό κόμβο αν συνδυάσουμε και συνυπολογίσουμε τις Γραμμές 1 και 3, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το Τραμ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider