Με απώλεια 37.000 νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων έκλεισε η ΔΕΗ το προηγούμενο έτος, τη στιγμή που οι ιδιώτες πάροχοι στο σύνολό τους ενίσχυσαν κατά 53.000 τους καταναλωτές που προμηθεύουν ηλεκτρική ενέργεια στο διασυνδεδεμένο δίκτυο.
Αυτό δείχνουν τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα ο ΔΕΔΔΗΕ για τον αριθμό των μετρητών που εκπροσωπούσε κάθε εταιρεία στο τέταρτο τρίμηνο του 2021 στο διασυνδεδεμένο δίκτυο (δηλαδή εξαιρώντας τα μη διασυνδεδεμένα νησιά). Έτσι, τα νούμερα του Διαχειριστή καταδεικνύουν ότι δεν έχουν «παγώσει» οι μετακινήσεις πελατών από πάροχο σε πάροχο, αν και σε διαρκώς μειούμενο βαθμό ανά τετράμηνο μέσα στο 2021, καθώς η ενεργειακή κρίση περιόρισε τις αλλαγές προμηθευτή.
Είναι ενδεικτικό ότι στη λήξη του 2021 το χαρτοφυλάκιο της ΔΕΗ στη χαμηλή τάση ανερχόταν σε 5,02 εκατ. μετρητές, όταν στο τέλος του τρίτου τριμήνου άγγιζε τους 5,06 εκατομμύρια. Αντίστοιχα, όλοι οι ιδιώτες πάροχοι στο τέλος του προηγούμενου έτους εκπροσωπούσαν 1,66 εκατ. «ρολόγια», έναντι 1,61 εκατ. το τρίτο τρίμηνο.
Όσον αφορά τον αριθμό πελατών που εκπροσωπεί κάθε ιδιώτης προμηθευτής, η μεταξύ τους κατάταξη έμεινε ίδια στις τρεις πρώτες θέσεις, τις οποίες συνέχισαν να καταλαμβάνουν οι καθετοποιημένοι ενεργειακοί Όμιλοι. Μικρές ανακατατάξεις υπήρξαν μεταξύ των μη καθετοποιημένων εταιρειών, με την Αέριο Αττικής Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας να ξεπερνά τη Volton, καταλαμβάνοντας έτσι την 7η θέση.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Αναλυτικά, την πρώτη θέση κατέλαβε η Mytilineos (Protergia) με μερίδιο 4,19% και 286.000 πελάτες στο τέλος του 2021, ενώ ακολούθησε η Elpedison με ποσοστό 3,86% και 267.000 «ρολόγια», με την ΉΡΩΝ να βρίσκεται στην τρίτη θέση με 3,51% και 240.000 πελάτες στη χαμηλή τάση.
Η ZeniΘ φαίνεται πως εδραιώνεται στην τέταρτη θέση, την οποία κατέλαβε για πρώτη φορά στο τρίτο τρίμηνο του 2021, αποσπώντας στο τέλος του περασμένου έτους ποσοστό 2,96%, το οποίο αντιστοιχεί σε 202.000 πελάτες. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Watt & Volt (2,61%) εκπροσωπώντας 178.000 καταναλωτές, ενώ ακολούθησε η NRG με μερίδιο 2,41% και 165.000 νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις.
Όπως προαναφέρθηκε, την έβδομη θέση πλέον κατέλαβε η Αέριο Αττικής (1,73%) με 118.000 πελάτες, υποσκελίζοντας τη Volton (1,72%) η οποία στο τέλος του 2021 εκπροσωπούσε 117.000 «ρολόγια». Η πρώτη δεκάδα συμπληρώνονται από τις Volterra (0,56% και 38.000 καταναλωτές) και την ΚΕΝ (0,46% και 31.000 καταναλωτές).
Την ίδια στιγμή, σε τριμηνιαία βάση μεγαλύτερη ενίσχυση του πελατολογίου τους είχαν η ZeniΘ και η NRG, οι οποίες κέρδισαν στο τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους με 16.500 και 14.500 πελάτες, συγκριτικά με την περίοδο Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2021.
Το χαρτοφυλάκιό τους στη χαμηλή τάση ενίσχυσαν επίσης η Protergia (κατά 8.700 πελάτες), η Αέριο Αττ. (8.400 «ρολόγια»), η Elpedison (8.000 μετρητές) και η ΗΡΩΝ (7.200 καταναλωτές). Αντίθετα, επτά μη καθετοποιημένοι πάροχοι κατέγραψαν απώλειες σε τριμηνιαία βάση.
Λιγότερες αλλαγές παρόχου
Αξίζει να σημειωθεί ότι το κέρδος ή η απώλεια πελατών αποτελεί το καθαρό ισοζύγιο των μετακινήσεων από και προς έναν πάροχο, λαμβάνοντας δηλαδή υπόψη τόσο τους καταναλωτές που υπέγραψαν σύμβαση μαζί του μέσα στο τετράμηνο, όσο και εκείνους που μετακινήθηκαν σε άλλη εταιρεία. Έτσι, για παράδειγμα, η απώλεια 37.000 «ρολογιών» για τη ΔΕΗ σημαίνει ότι 37.000 περισσότεροι πελάτες εγκατέλειψαν την επιχείρηση, από εκείνους που «επέστρεψαν» σε εκείνη.
Σε κάθε περίπτωση, τα νούμερα και του τέταρτου τριμήνου επιβεβαιώνουν τη γενικότερη τάση που παρατηρείται όλο το προηγούμενο έτος, για «φρένο» στη μείωση του μεριδίου του δεσπόζοντος προμηθευτή. Είναι ενδεικτικό ότι στο τρίτο τρίμηνο του 2021 η ΔΕΗ είχε απολέσει 47.000 καταναλωτές, στο δεύτερο 70.000 «ρολόγια» και στο πρώτο (έναντι του τελευταίου τριμήνου του 2020) 100.000 μετρητές.
Το γεγονός αυτό θα πρέπει να αποδοθεί στην τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης, και πιο συγκεκριμένα στην προσφορά τιμολογίων με σταθερή χρέωση. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, και μέσα στο 2022 συνεχίστηκε η περιορισμένη διαρροή πελατών της, φτάνοντας τον Μάρτιο σχεδόν να μηδενισθεί.
Όπως είναι φυσικό, όσο μειώνονται οι απώλειες της ΔΕΗ περιορίζεται και η ενίσχυση του πελατολογίου των ιδιωτών προμηθευτών. Επομένως, έναντι του «κέρδους» των 53.000 καταναλωτών το τέταρτο δίμηνο, οι ιδιώτες στο σύνολό τους είχαν ενισχύσει την καταναλωτική τους βάση κατά 67.500 το τρίτο τρίμηνο, κατά 85.000 το δεύτερο τρίμηνο, και κατά 103.000 το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους.