Εντυπωσιακό rebound κατέγραψε το 2021 η παγκόσμια αγορά αλκοολούχων ποτών, «τρέχοντας» με ανάπτυξη 12% και φτάνοντας σε αξία τα 1,17 τρισ. δολάρια, ένα χρόνο μετά τις απώλειες 4% που προκάλεσε στον κλάδο η έλευση της πανδημίας το 2020. Πέρυσι, ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3%, έναντι απωλειών 6% το 2020.
Παρακολουθώντας τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, η βρετανική εταιρεία ερευνών IWSR, που εξειδικεύεται στον κλάδο, προβλέπει ετήσια ανάπτυξη άνω του 1% για τους όγκους πωλήσεων την επόμενη πενταετία, καθώς οι περιορισμοί λόγω του κορονοϊού ολοένα και χαλαρώνουν.
«Τα τελευταία στοιχεία επιβεβαιώνουν μια συνεχιζόμενη ανάκαμψη της αγοράς αλκοολούχων ποτών», σχολιάζει ο CEO της βρετανικής εταιρείας ερευνών, Mark Meek, εξηγώντας πως τελικά «η αγορά ανέκαμψε πολύ γρηγορότερα από ότι αναμενόταν, ενώ σε όρους αξίας, το 2021 ξεπέρασε τα επίπεδα του 2019», του τελευταίου έτους κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η στροφή στα premium προϊόντα συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς, ενώ και το ηλεκτρονικό εμπόριο εξακολουθεί να ισχυροποιείται μεν, με ηπιότερους ρυθμούς δε. Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα με χαμηλή ή καθόλου περιεκτικότητα σε αλκοόλ συνεχίζουν να αναπτύσσονται, αν και ξεκινούν από σχετικά χαμηλή βάση. «Η αγορά αλκοολούχων ποτών βρίσκεται σε ισχυρή θέση παρά τις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει», σημειώνει ο Meek, αναφερόμενος στις συνεχιζόμενες αναταραχές που καταγράφονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, την έκρηξη του πληθωρισμού, τον πόλεμο στην Ουκρανία, την αργή επιστροφή του travel retail στα προ του 2019 επίπεδα, καθώς και στις πολιτικές που υιοθετεί η Κίνα με στόχο τη μηδενική διασπορά κορονοϊού.
Πόσο έχει ανακάμψει από την πανδημία η αγορά αλκοολούχων ποτών
Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων της βρετανικής IWSR, η παγκόσμια αγορά αλκοολούχων ποτών αναμένεται να ξεπεράσει τους όγκους πωλήσεων του 2019 μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Μπύρα, μηλίτης και διεθνή ποτά μπορεί να μην έχουν ακόμη φτάσει τους όγκους του 2019, έχουν ωστόσο προσεγγίσει ή ακόμη και ξεπεράσει σε αξία το 2019. Το κρασί έχει επίσης ξεπεράσει σε αξία τις επιδόσεις του 2019, ωστόσο οι όγκοι της αγοράς διεθνώς θα συνεχίσουν να κινούνται πτωτικά.
Πού έχει ανακάμψει η μπύρα
Η μπύρα ανέκαμψε σε μεγάλο βαθμό σε αρκετές αγορές αμέσως μόλις έληξαν οι περιορισμοί για τον κορονοϊό, ενώ εκτιμάται πως θα προσθέσει μεγάλη αξία στην παγκόσμια αγορά εντός των επόμενων πέντε ετών και κυρίως σε Ασία-Ειρηνικό και Αφρική, αγορές οι οποίες αν συνδυαστούν, θα προσθέσουν κοντά στα 20 δισ. δολάρια στην αγορά μπύρας έως το 2026. Η ανάπτυξη από πλευράς όγκων θα συνεχιστεί στη Βραζιλία, ανάκαμψη θα υπάρχει και στην Κίνα, ενώ η ισχυρή ανάπτυξη που ξεκίνησε σε Μεξικό και Κολομβία την περασμένη χρονιά, αναμένεται να συνεχιστεί.
Οι προοπτικές για τα οινοπνευματώδη ποτά
Η αγορά οινοπνευματωδών ποτών αυξήθηκε κατά 3% από πλευράς όγκου το 2021, ενώ η ανάπτυξη σε αξία έφτασε το 15%. Η ανάπτυξη τροφοδοτήθηκε από την ανάγκη των καταναλωτών να επιλέγουν προϊόντα καλύτερης ποιότητας, ενώ ταυτόχρονα έγινε πιο εύκολο να φτιάχνει κανείς κοκτέιλ στο σπίτι, στη διάρκεια των lockdowns. Για την πενταετία 2021-2026, αναμένεται αύξηση 5% σε όγκους πωλήσεων και ανάπτυξη κατά 15% σε αξία για την αγορά των οινοπνευματωδών ποτών.
Οι προοπτικές για την αγορά ουίσκι
Η παγκόσμια αγορά ουίσκι, η οποία αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο του συνόλου της παγκόσμιας αγοράς αλκοολούχων ποτών σε όγκους, αναμένεται να τρέξει με ανάπτυξη 23% σε όγκο και 25% σε αξία αντίστοιχα, εντός της επόμενης πενταετίας. Η ανάπτυξη θα συνεχιστεί στις μεγαλύτερες αγορές ουίσκι, την Ινδία και τις ΗΠΑ. Η ανάπτυξη στην Ινδία σε όγκους θα κινηθεί στο +23% για την περίοδο 2021-2026, ενώ σε ό,τι αφορά την αμερικανική αγορά, μέχρι το τέλος του έτους, το μερίδιο αγοράς για το ουίσκι θα είναι μεγαλύτερο έναντι της βότκας – από πλευράς όγκων – για πρώτη φορά μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες. Η ανάπτυξη από πλευράς όγκου πωλήσεων θα συνεχιστεί σχεδόν σε όλες τις υπό-κατηγορίες οινοπνευματωδών ποτών την επόμενη πενταετία και δη στο τζιν (+24%), το κονιάκ (+23%) και το ρούμι (+13%).
Πώς κινούνται τα οινοπνευματώδη ποτά που έχουν ως βάση την αγαύη
Την περασμένη χρονιά καταγράφηκε μεγαλύτερη του αναμενομένου ανάπτυξη στα οινοπνευματώδη ποτά που έχουν ως βάση την αγαύη, ενώ οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξησή τους έως και 67% σε όρους αξίας. Στις ΗΠΑ η εν λόγω αγορά αναμένεται να ξεπεράσει εκείνη του ουίσκι, σε όρους αξίας, μέχρι το τέλος του έτους, ενώ στη Βρετανία τα οινοπνευματώδη με βάση την αγαύη αναμένεται να τρέξουν με ανάπτυξη 88% σε όρους αξίας κατά την πενταετία 2021-2026, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι ξεκινούν από σχετικά χαμηλή βάση.
Πώς κινείται η αγορά κρασιού
Οι όγκοι πωλήσεων στον κλάδο του κρασιού μετρούν απώλειες 2% το 2021, ωστόσο σε αξία καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 5%. Σημαντικά κέρδη σημειώθηκαν στα αφρώδη, καθώς μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό, οι καταναλωτές επέστρεψαν στις εορταστικές εκδηλώσεις. Μόνο η σαμπάνια κατέγραψε αύξηση 24% σε όγκους πωλήσεων το 2021, ενώ τα υπόλοιπα αφρώδη μέτρησαν άνοδο 7,5%. Για την επόμενη πενταετία, η παγκόσμια αγορά κρασιού θα συνεχίσει να κινείται πτωτικά (-1% την περίοδο 2021-2026), ωστόσο σε αξία θα τρέξει με κέρδη 5%.
Η στροφή στα premium ποτά θα συνεχιστεί
Όλα τα στοιχεία συγκλίνουν στο ότι θα συνεχιστεί η προτίμηση των καταναλωτών στα premium προϊόντα. Σε ό,τι αφορά τα premium οινοπνευματώδη ποτά (όσα έχουν τιμή άνω των 22,50 δολαρίων) θα τρέξουν με αύξηση άνω του 50% (σε αξία) στις ΗΠΑ, άνω του 40% σε Αφρική και Μέση Ανατολή, άνω του 20% στην Ευρώπη και λίγο χαμηλότερα του 20% σε Ασία και Ειρηνικό.
Θα συνεχιστεί η ανάπτυξη των ready to drink ποτών
Τα έτοιμα προς κατανάλωση ποτά (ready to drink – RTD) ήταν μια κατηγορία που αναδύθηκε μέσα στην πανδημία, καταγράφοντας αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 14% το 2021, μετά από ανάπτυξη 26% το 2020. Βάσει όγκων, η συγκεκριμένη κατηγορία αντιστοιχεί πλέον στο ένα τρίτο του μεγέθους της παγκόσμιας αγοράς οινοπνευματωδών ποτών. Τα ready to drink ποτά αναμένεται να τρέξουν με ρυθμό 44% σε όγκο πωλήσεων και 51% σε αξία την επόμενη πενταετία. Οι μεγαλύτερες αγορές τους είναι στις ΗΠΑ και την Ασία.
Θα συνεχιστεί η ανάπτυξη στα ποτά με χαμηλή ή καθόλου περιεκτικότητα σε αλκοόλ
Η αγορά ποτών με χαμηλή ή καθόλου περιεκτικότητα σε αλκοόλ κατέγραψε άνοδο 10% το 2021, ενώ θα συνεχίσει να αναπτύσσεται την επόμενη πενταετία. Μεγάλο μέρος της ανάπτυξης πέρυσι προήλθε από τη Βρετανία, όπου οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 80%, έχοντας ήδη τριπλασιάσει τα μεγέθη τους από το 2020. Προβλέποντας το μέλλον, η μπύρα χωρίς αλκοόλ είναι εκείνη που θα αυξήσει τους όγκους πωλήσεων στην εν λόγω κατηγορία τα επόμενα πέντε χρόνια.