Στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία για την ανάδειξη του επενδυτή που θα αναλάβει να «στήσει στα πόδια» της την άλλοτε κραταιά ΛΑΡΚΟ, με την αποσφράγιση σήμερα των δεσμευτικών προσφορών στους δύο διαγωνισμούς, οι οποίοι «τρέχουν» παράλληλα για την παραχώρηση των περιουσιακών στοιχείων της διαδικασίας.
Υπενθυμίζεται ότι στον πρώτο διαγωνισμό, που διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ, έχει καταθέσει δεσμευτική προσφορά μόνο η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings. Μέσω του συγκεκριμένου διαγωνισμού, εκχωρούνται τα assets που ανήκουν στο Δημόσιο, με βασικότερο το μεταλλευτικό εργοστάσιο στη Λάρυμνα.
Στη δεύτερη διαδικασία, που διενεργεί η Ειδική Διαχείριση, εκτός από το σχήμα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings, έχει υποβάλει δεσμευτική προσφορά και η ιρλανδική Commodity & Mining Insight. Μέσω αυτού του διαγωνισμού, παραχωρούνται τα μεταλλεία και τα δικαιώματα εξόρυξης που βρίσκονται υπό την κυριότητα της ΛΑΡΚΟ.
Απαραίτητο το «ΟΚ» των συναρμόδιων υπουργείων
Η αποσφράγιση των προσφορών δεν πρόκειται ωστόσο να οδηγήσουν εντός της ίδια ημέρας στην ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή. Πρώτος λόγος είναι το γεγονός ότι, καθώς ο διαγωνισμός που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ διενεργείται για τον λογαριασμό του Δημοσίου, μετά το άνοιγμα της προσφοράς της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings, το Ταμείο θα πρέπει να ενημερώσει εγγράφως για το αποτέλεσμα της διαδικασίας τα υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
Επομένως, το επόμενο βήμα θα είναι να λάβει το «πράσινο φως» από τα δύο συναρμόδια υπουργεία. Σε αυτή την περίπτωση, θα μπορεί να προχωρήσει στην ανακήρυξη της κοινοπραξίας ως προσωρινού προτιμητέου επενδυτή.
Παράλληλα, ούτε ο διαγωνισμός της Ειδικής Διαχείρισης θα «ρίξει αυλαία» σήμερα, με το άνοιγμα των δύο (σε αυτή την περίπτωση) δεσμευτικών προσφορών. Κι αυτό γιατί υπάρχει η δυνατότητα να ζητηθεί βελτιωτική προσφορά από το σχήμα το οποίο θα έχει καταθέσει το μικρότερο τίμημα.
Περίπλοκη η διαδικασία λόγω της «εκατέρωθεν πλειοδοσίας»
Τα παραπάνω βήματα θα οδηγήσουν στην ανακήρυξη οριστικού προτιμητέου επενδυτή μόνο στην περίπτωση που η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings επικρατήσει και στον διαγωνισμό της Ειδικής Διαχείρισης. Σε αντίθετη περίπτωση, θα ενεργοποιηθεί η ρήτρα της «εκατέρωθεν πλειοδοσίας» (shoot-out clause), δίνοντας τη δυνατότητα στην Commodity & Mining Insight να καταθέσει δεσμευτική πρόταση και στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, παρόλο που δεν «κατέβηκε» εξαρχής σε αυτόν.
Η ενσωμάτωση της ρήτρας στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της νικελοβιομηχανίας έγινε για να ευνοείται η κατάληξη στον ίδιο επενδυτή του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων της, γεγονός που θα ενίσχυε τις προοπτικές συνέχισης της λειτουργίας της. Σε αυτό το πλαίσιο, o προτιμητέος επενδυτής σε κάθε έναν από τους δύο διαγωνισμούς έχει το δικαίωμα, αλλά όχι την υποχρέωση, να πλειοδοτήσει και στον άλλο διαγωνισμό, υπό την προϋπόθεση ότι ικανοποιεί τα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια επιλογής που έχουν καθοριστεί.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι αν η Commodity & Mining Insight επικρατήσει στον διαγωνισμό της Ειδικής Διαχείρισης, θα ενεργοποιηθεί το δικαίωμά της να υποβάλει δεσμευτική προσφορά και στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Σε αυτό το ενδεχόμενο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα υπάρξει ένας ακόμη «γύρος» προσφορών στη διαδικασία του Ταμείου, στο πλαίσιο του οποίου η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings θα μπορεί να διατηρήσει την υφιστάμενη δεσμευτική της προσφορά ή να τη βελτιώσει.
Βιώσιμες λύσεις για τη ΛΑΡΚΟ
Σε αυτό το πλαίσιο, πηγές που παρακολουθούν από κοντά την ιδιωτικοποίηση τοποθετούν την ανακήρυξη του οριστικού προτιμητέου επενδυτή (ή επενδυτών) στους δύο διαγωνισμούς το νωρίτερο προς τα τέλη της επόμενης εβδομάδας.
Στην περίπτωση που όντως το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων καταλήξει στον ίδιο διεκδικητή, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε αυτός να εκπονήσει και να εφαρμόσει βιώσιμες λύσεις, οι οποίες σε μία σειρά από σημαντικά βαρίδια που κουβαλά η νικελοβιομηχανία έπειτα από κακοδιαχείριση ετών. Μάλιστα, σε αυτά τα βαρίδια έχει πλέον προστεθεί και στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο έχει κυριολεκτικά με την ενεργειακή κρίση.
Παράλληλα, η αύξηση του κόστους χρήματος και του εξοπλισμού δυσχεραίνει το πρόγραμμα επενδύσεων που θα πρέπει να μπει άμεσα στις ράγες, ώστε η βιομηχανία να συμμορφωθεί στην περιβαλλοντική νομοθεσία. Ο «οδικός χάρτης» αυτών των παρεμβάσεων περιγράφεται στην τροποποίηση της υφιστάμενης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), για τη λειτουργία της μεταλλουργικής μονάδας της βιομηχανίας, καθώς και για την απόθεση των χερσαίων αποβλήτων (σκωρία) από το εν λόγω συγκρότημα.