Η συστηματική επιδείνωση των διεθνών οικονομικών δεικτών καθιστά αναγκαία την έκτακτη αναθεώρηση του ρυθμιζόμενου εσόδου (WACC) του ΑΔΜΗΕ, με αύξηση τουλάχιστον στο 8,51% έως το 2025, ενώ εξίσου απαραίτητη είναι η επίσπευση των αναμενόμενων ρυθμιστικών αποφάσεων προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των ενεργειακών επενδύσεων του Διαχειριστή.
Την αύξηση του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου (WACC) από 6,1% σε 8,51% λόγω των συνεχών πληθωριστικών πιέσεων και της αύξησης των επιτοκίων δανεισμού, ζήτησε ο ΑΔΜΗΕ ήδη από τον Οκτώβριο του 2022, με νέο αίτημα που υπέβαλε προς τη ΡΑΕ, στο οποίο το ποσοστό αυτό προκύπτει από τις μετρήσιμες παραμέτρους της σχετικής μεθοδολογίας που επαληθεύονται από τις τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις.
Αξίζει ενδεικτικά να σημειωθεί ότι η πιο βασική παράμετρος υπολογισμού του WACC, δηλαδή η απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο (risk free), για την οποία λαμβάνεται ως σημείο αναφοράς το γερμανικό δεκαετές ομόλογο, είχε εκτιμηθεί από τη ΡΑΕ στο 0,5%, ενώ με βάση τα απολογιστικά στοιχεία για το σύνολο του 2022, υπερδιπλασιάστηκε και έκλεισε κατά μέσο όρο στο 1,1%. Η ανοδική πορεία αυτού του δείκτη προβλέπεται να συνεχιστεί φτάνοντας στο 2,03% σε βάθος τετραετίας. Αντίστοιχη θα πρέπει να είναι και η αύξηση του WACC για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με την ισχύουσα μεθοδολογία.
Εν αναμονή της αναθεώρησης του WACC από την Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής, ο Διαχειριστής επισημαίνει ότι αν και είναι κατανοητός ο ιδιαίτερα αυξημένος φόρτος εργασίας των αρμόδιων στελεχών του Ρυθμιστή, είναι άμεση ανάγκη να προτεραιοποιηθεί η επανεξέταση του σημαντικού αυτού ζητήματος, καθώς κάθε μέρα καθυστέρησης έχει τεράστιο κόστος για τον ΑΔΜΗΕ. Είναι ενδεικτικό ότι η απώλεια εσόδων του Διαχειριστή από τη μη αναθεώρηση του WACC στο 8,51% ανήλθε το 2022 σε 49 εκατ. Ευρώ.
H απαιτούμενη ρυθμιστική στήριξη, με έκτακτη αναθεώρηση του WACC τουλάχιστον στο 8,51%, θα επιτρέψει στον ΑΔΜΗΕ να συνεχίσει να υλοποιεί ομαλά το επενδυτικό του πρόγραμμα, με το οποίο η χώρα θωρακίζεται ενεργειακά μέσω των εγχώριων και διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων.
Παράλληλα, από το ύψος του ρυθμιζόμενου εσόδου θα εξαρτηθεί εάν ο ΑΔΜΗΕ θα είναι σε θέση να συμμετάσχει με επαρκή επενδυτικά κεφάλαια σε μεγάλα ενεργειακά έργα που ωριμάζουν αυτή την περίοδο, καθώς και να διαθέσει τους απαραίτητους λειτουργικούς πόρους για την περαιτέρω ανάπτυξη του ΕΣΜΗΕ.
Μία ακόμη κρίσιμη παράμετρο αποτελεί και o εν εξελίξει διαγωνισμός για τη διάθεση του 20% της θυγατρικής του Ομίλου Αριάδνη Interconnection. Δεδομένου ότι η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, η έγκαιρη αναθεώρηση του WACC θα επιτρέψει την ορθή αποτίμηση της συναλλαγής ώστε να μη χάσει έσοδα ο Διαχειριστής και κατ’ επέκταση το ελληνικό Δημόσιο.
Αναθεώρηση απαιτείται από τη ΡΑΕ και ως προς τις λειτουργικές δαπάνες του Διαχειριστή, καθώς σε μία περίοδο ταχείας ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ, και παρά τις τεκμηριωμένες ανάγκες της εταιρείας για αύξηση του τακτικού προσωπικού, εγκρίθηκε τελικώς μόνο το ένα πέμπτο των αιτούμενων προσλήψεων για την επόμενη τετραετία! Είναι σαφές ότι ο ΑΔΜΗΕ χρειάζεται περισσότερο τακτικό -κυρίως επιστημονικό- προσωπικό, για να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι νησιωτικές και διεθνείς διασυνδέσεις έως το τέλος της δεκαετίας, να στελεχωθούν άμεσα βάρδιες 24/7/365 σε νεοσύστατες και νευραλγικές υποδομές του Διαχειριστή (όπως το security operation center και το network operation center), να προχωρήσει με ταχύτητα η ενεργειακή μετάβαση και να επεκταθεί / συντηρηθεί σωστά το δίκτυο. Ειδικά ως προς τις εργασίες συντήρησης του Συστήματος, όπου απασχολείται σε μεγάλο βαθμό έκτακτο προσωπικό, τεχνικών κυρίως ειδικοτήτων, η Αρχή για πρώτη φορά δεν ενέκρινε καμία δαπάνη για νέες προσλήψεις!
Με βάση όλα τα παραπάνω, ο ΑΔΜΗΕ απευθύνει νέα έκκληση στη ΡΑΕ να αντιμετωπίσει ως επείγουσα προτεραιότητα την έκτακτη αναθεώρηση του WACC και των λειτουργικών του δαπανών, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις τεκμηριωμένες προτάσεις του Διαχειριστή, που είναι ήδη από το φθινόπωρο του 2022 στη διάθεσή της.
Με απόλυτο σεβασμό στο θεσμικό ρόλο και το κύρος της ΡΑΕ, ο ΑΔΜΗΕ διατηρεί την πεποίθηση ότι η τελική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής θα διευθετήσει οριστικά τα κρίσιμα αυτά ζητήματα, με τρόπο που να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων του Διαχειριστή και να εγγυάται, όπως κάνει πάντα, το συμφέρον των καταναλωτών.