Σούπερ μάρκετ: Με νέα στόχευση οι εξαγορές της επόμενης ημέρας – Η περίπτωση της αλυσίδας Γέγος

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Με νέα στόχευση οι εξαγορές της επόμενης ημέρας – Η περίπτωση της αλυσίδας Γέγος
Σε εξαγορές μεμονωμένων καταστημάτων και όχι του συνόλου μιας αλυσίδας θα επιδίδονται στο μέλλον τα σούπερ μάρκετ, επανακαθορίζοντας τη φυσική τους παρουσία. Ο ρόλος της τρέχουσας κρίσης και η στρατηγική του μέλλοντος. Τι δείχνει η εξαγορά καταστημάτων της Γέγος από Σκλαβενίτη και Μασούτη.

«Τα σούπερ μάρκετ πλέον προσθέτουν στο δίκτυο καταστημάτων τους ό,τι τους λείπει. Εξαγοράζουν καταστήματα σε περιοχές που δεν έχουν παρουσία. Πρακτικά, παίρνουν ό,τι δεν έχουν…», σχολίαζε στο insider.gr παράγοντας της αγοράς, εξηγώντας πως η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην ελληνική αγορά, απαιτεί και νέα προσέγγιση ως προς τη στρατηγική που ακολουθούν οι μεγάλοι «παίκτες» του οργανωμένου λιανεμπορίου στο μέτωπο των εξαγορών.

Σύμφωνα με τους καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς, η επόμενη μέρα θα βρει τους βασικούς πρωταγωνιστές της οργανωμένης λιανικής να επαναπροσδιορίζουν τη φυσική τους παρουσία, μέσω του δικτύου καταστημάτων τους, αποφασίζοντας να προχωρήσουν σε επιλεκτικές εξαγορές, ακόμη και μέρους μιας μικρότερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, αντί της απόκτησης του συνόλου της.

Το τελευταίο διάστημα άλλωστε είναι γεγονός πως οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ βολιδοσκοπούν τις μικρότερες, προκειμένου να ενισχύσουν έτι περαιτέρω τα μερίδια αγοράς τους σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον κι ενώ οι μικρές/τοπικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναζητούν «σανίδα σωτηρίας» απέναντι σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία στη σκιά των πληθωριστικών πιέσεων και της ενεργειακής κρίσης.

«Το παιχνίδι παίζεται ανάμεσα στις μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, οι οποίες με τζίρους που ξεπερνούν το 1 δισ. και φτάνοντας ακόμη και τα 4 δισ. ευρώ, απορροφούν ένα μέρος των καταστημάτων μιας μικρότερης αλυσίδας - και όχι το σύνολο αυτής - προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους σε όρους τοπικότητας αλλά και να αυξήσουν ταυτόχρονα τα μερίδια αγοράς τους σε περιοχές που μέχρι πρότινος υστερούσαν», σημείωνε ο ίδιος παράγοντας.

Όπως εξηγούσε, καθώς το χρήμα έχει ακριβύνει, στη σκιά της συνεχιζόμενης πληθωριστικής κρίσης, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναζητούν deals που δεν απαιτούν πρόσθετη χρηματοδότηση, συμβάλλουν ωστόσο στην ανάπτυξή τους, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα το «συμμάζεμα» των οικονομικών τους.

Το παράδειγμα της αλυσίδας Γέγος

Ενδεικτικό παράδειγμα της νέας στρατηγικής που ακολουθούν τα σούπερ μάρκετ είναι η αλυσίδα Γέγος.

Μέσα σε διάστημα περίπου 40 ημερών έγινε γνωστό ότι από τα έξι καταστήματά της, τα τέσσερα πέρασαν στη Σκλαβενίτης και τα υπόλοιπα δύο στη Μασούτης. Η Σκλαβενίτης εξαγόρασε τα καταστήματα της Γέγος σε Μαρκόπουλο, Λούτσα και Πόρτο Ράφτη (σ.σ. δύο καταστήματα στο Πόρτο Ράφτη) και η Μασούτης απέκτησε τα καταστήματα σε Αργυρούπολη και Κερατέα.

Η αλυσίδα Γέγος δημιουργήθηκε το 1971, με τον τζίρο της το 2022 να εκτιμάται κοντά στα 19 εκατ. ευρώ.

Συνεχίζεται ο χορός των deals στα σούπερ μάρκετ

Ο χορός των deals στον κλάδο των σούπερ μάρκετ συνεχίζεται, άλλωστε, με αμείωτο ενδιαφέρον.

Τελευταίες πληροφορίες θέλουν την Σκλαβενίτης να βρίσκεται σε διερευνητικές συζητήσεις με την αλυσίδα AS Αγορά που εδρεύει στη Λάρισα, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει ακόμη συμφωνία. Ο όμιλος Σκλαβενίτης προχώρησε σε δύο εξαγορές μέσα στο 2022. Πέραν της απόκτησης των τεσσάρων καταστημάτων της Γέγος τον περασμένο Δεκέμβριο, το περασμένο Πάσχα ανακοινώθηκε η συμφωνία της Σκλαβενίτης με την τοπική αλυσίδα SEP Markets Παπαδόπουλος που δραστηριοποιείται στα Ιωάννινα. Με την εν λόγω συμφωνία η αλυσίδα Σκλαβενίτης επέκτεινε το δίκτυο καταστημάτων στην αγορά των Ιωαννίνων, όπου διατηρούσε μόλις δύο καταστήματα. Η συμφωνία αφορούσε αποκλειστικά στην ένταξη εννέα σημείων στο δίκτυο καταστημάτων της Σκλαβενίτης στην ηπειρωτική πόλη, τα οποία αύξησαν σε 11 συνολικά τα καταστήματα της αλυσίδας Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα.

Και μπορεί η Μασούτης να έβαλε τα θεμέλια για το πρώτο deal του 2023 στα σούπερ μάρκετ – με την απόκτηση των δύο καταστημάτων Γέγος – ωστόσο προχώρησε και σε τρεις συνολικά εξαγορές μέσα στο 2022. Μέσα στον Δεκέμβριο έγινε γνωστό ότι η Μασούτης συμφώνησε να αποκτήσει 10 καταστήματα της αλυσίδας Family Super Market που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κατερίνη, Γιαννιτσά, Βέροια, Πτολεμαΐδα και Κομοτηνή, ενώ λίγο νωρίτερα είχε γνωστοποιήσει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού την απόκτηση του ελέγχου καταστημάτων χονδρικής και λιανικής πώλησης της Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ, τα οποία βρίσκονται σε Σαντορίνη, Μύκονο και Αττική. Το πρώτο deal ωστόσο της Μασούτης ήρθε στις αρχές του 2022. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα ήταν εκείνη που άνοιξε τον χορό των εξαγορών στα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας για τη χρονιά που πέρασε, ανακοινώνοντας τον περασμένο Φεβρουάριο πως προχωρά σε στρατηγική συνεργασία με τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ, με παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα. Μέσω της εν λόγω εξαγοράς, η Μασούτης εξασφάλισε ένα σημαντικό «εισιτήριο» εισόδου στην κρητική αγορά, καθώς και σε αρκετά νησιά της χώρας.

Το 2022 και μέσα σε διάστημα μικρότερο των 40 ημερών, σε δύο εξαγορές προχώρησε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Ήταν στις αρχές Οκτωβρίου 2022 όταν ανακοίνωσε την εξαγορά της κρητικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μαθιουδάκης, αποκτώντας 17 καταστήματα σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο και ενισχύοντας σημαντικά την παρουσία της στην Κρήτη. Μόλις 36 ημέρες νωρίτερα, στα τέλη Αυγούστου η Κρητικός ανακοίνωνε ότι εξαγοράζει τον όμιλο σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, ενισχύοντας σημαντικά την παρουσία της σε Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη και εντάσσοντας στο δυναμικό της, τα 52 εταιρικά καταστήματα του ομίλου, αλλά και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα, μαζί με το ευρύτατο δίκτυο των 300 καταστημάτων τους.

Στο χορό των εξαγορών μπήκαν όμως το 2022 και οι μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς μόνο μέσα από τον δρόμο των συνεργειών μπορούν να διαχειριστούν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία της ενεργειακής κρίσης και της ξέφρενης ανόδου των τιμών των πρώτων υλών. Όπως έγινε γνωστό τον περασμένο Απρίλιο, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας, με έδρα την Πιερία, απέκτησε τρία καταστήματα της Μαζί Markets, προκειμένου να ισχυροποιήσει την παρουσία της σε σημεία όπου μέχρι πρότινος δεν είχε «πατήσει πόδι». Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και ακόμη δύο στη Βέροια, τα οποία άλλαξαν επωνυμία – αποκτώντας το brand της Πίτσιας – πριν την έναρξη του καλοκαιριού. Η αλυσίδα Πίτσιας ξεκίνησε το 1973 από το μικρό μπακάλικο των Φωτεινών για να φτάσει να θεωρείται σήμερα μια σύγχρονη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider