Πολλές παράμετροι μένουν ακόμη να εξετασθούν για το πρότζεκτ της πλωτής μονάδας «υποδοχής» LNG (FSRU) «Διώρυγα Gas», καθώς έχει αλλάξει το περιβάλλον, σημείωσε απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης, στο χθεσινό conference call με αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2022.
Όπως πρόσθεσε, από τη μια μεριά υπάρχουν θετικές εξελίξεις, όπως το ότι το έργο έχει ενταχθεί στις Στρατηγικές Επενδύσεις καθώς και ότι το Market Test ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Από την άλλη πλευρά, ανάμεσα στις αρνητικές εξελίξεις που έχουν αλλάξει τα δεδομένα, ανέφερε το γεγονός ότι τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν γίνει ακριβά και δυσεύρετα.
Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη, θα χρειαστεί απλώς περισσότερος χρόνος για να λάβει η Motor Oil τις τελικές της αποφάσεις για το έργο. Πάντως, «αν δεν εξασφαλίζονται οι προσδοκώμενες αποδόσεις, δεν θα προχωρήσουμε», όπως έσπευσε να συμπληρώσει.
Όπως έγραψε πρόσφατα το Insider.gr, σημαντική παράμετρος για την «τύχη» του έργου είναι επίσης η έγκαιρη αναβάθμιση έργων για την αναβάθμιση του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου, ώστε να μπορούν να διακινηθούν απρόσκοπτα από το δίκτυο οι ποσότητες LNG που θα εισάγονται μέσω του FSRU. Επίσης, κρίσιμη είναι η εξέλιξη του χρηματοδοτικού κόστους, αλλά και η πορεία της ενεργειακής κρίσης, δηλαδή η μεταβολή το επόμενο διάστημα των διεθνών τιμών αερίου.
Αβέβαιες οι προβλέψεις για τα περιθώρια διύλισης
Στο χθεσινό conference call και με αφετηρία τα πολύ ισχυρά αποτελέσματα του περασμένου έτους, ο Αναπληρωτής CEO της Motor Oil έδειξε συγκρατημένα αισιόδοξος για τις επιδόσεις του Ομίλου και το 2023, κατʼ αρχάς από το γεγονός ότι το ενεργειακό κόστος έχει υποχωρήσει, οι ανησυχίες για την ύφεση είναι πλέον λιγότερο έντονες, ενώ και ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται. Όσον αφορά μάλιστα τους μήνες που έχουν ήδη διανυθεί, ακόμη πιο σημαντικό είναι πως τα περιθώρια διύλισης έχουν παραμείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα, καθώς για την ομαλοποίησή τους φαίνεται πως χρειαστεί μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από όσο προβλεπόταν αρχικά.
Πάντως, απαντώντας σε ερώτηση για τις εκτιμήσεις του για το υπόλοιπο έτος, επισήμανε ότι είναι σχεδόν αδύνατο να προβλεφθεί πώς θα εξελιχθούν τα περιθώρια. Έτσι, όπως επισήμανε, αν και η διατήρησή τους έως τώρα σε υψηλά επίπεδα αποτελεί θετική συγκυρία για τη Motor Oil, το περιβάλλον ωστόσο είναι πολύ ευμετάβλητο για να μπορούν να υπάρξουν ασφαλείς προβλέψεις. Μάλιστα, επισήμανε ότι το «τοπίο» παραμένει αβέβαιο τόσο από την πλευρά της ζήτησης, όσο και από αυτήν της προσφοράς.
Την ίδια στιγμή, πάντως, ο κ. Τζαννετάκης απαρίθμησε χθες σημαντικές «παρακαταθήκες» που άφησε για τη Motor Oil το 2022 και οι οποίες υπόσχονται να αποτελέσουν αναπτυξιακό εφαλτήριο και για φέτος. Ενδεικτική περίπτωση η η νέα μονάδα κατεργασίας νάφθας, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί από το τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, έχοντας ήδη θετική επίδραση στα ετήσια αποτελέσματα του Ομίλου.
Νέες ΑΠΕ προς ανάπτυξη από το pipeline
Επίσης, έπειτα από την περσινή αύξηση του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ της MORE στα 772 MW, με την εξαγορά του 75% της «Άνεμος», έως το τέλος του 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί νέα έργα 60 MW από το portfolio ισχύος 84 ΜW που βρίσκονται υπό κατασκευή. Παράλληλα, πέρυσι ενισχύθηκε το μερίδιο του Ομίλου στην εγχώρια λιανική αγορά ρεύματος και αερίου, κάτι που συνεχίζεται και το 2023.
Όσον αφορά την περαιτέρω ενίσχυση των ΑΠΕ της Motor Oil μέσω της MORE, «πράσινου» βραχίονα του Ομίλου, ο κ. Τζαννετάκης επισήμανε ότι γνώμονας είναι η συνεχής διερεύνηση ευκαιριών για απόκτηση πρότζεκτ, αλλά και η ανάπτυξη του δικού της pipeline έργων. Μάλιστα, όπως πρόσθεσε, μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου, θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τον αριθμό των υποψήφιων μονάδων για τις οποίες θα εκδοθούν εγγυητικές επιστολές, και που θα προωθηθούν προς ανάπτυξη από τη «δεξαμενή» των υποψήφιων επενδύσεων.
Σύμφωνα με τον Αναπληρωτή CEO, το guidance για το CAPEX του 2023 τοποθετείται στα 270 εκατ., κυρίως για τη νέα μονάδα διάσπασης προπυλενίου, τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, καθώς και για έργα επέκτασης των λιμενικών εγκαταστάσεων. Όσον αφορά τον σταθμό στην Κομοτηνή, σημείωσε πως η κατασκευή του προχωρά με βάση το χρονοδιάγραμμα, ενώ μέσα στον Απρίλιο υπεγράφη και η συμφωνία για το project finance.