Roland Garros, ένα από τα τέσσερα μεγάλα τουρνουά Grand Slam. Δύο εβδομάδες αφιερωμένες στο τένις στο χώμα, στους κορυφαίους του αθλήματος και, φυσικά, στο φιλοθεάμον κοινό. Κάπως έτσι θα περιγράφαμε μέχρι πρότινος σε κάποιον που μας ζητούσε να του περιγράψουμε συνοπτικά το Γαλλικό Όπεν.
Φέτος, όμως, βρεθήκαμε στο Παρίσι και μέσα στα μεγάλα courts, όπου βιώσαμε από κοντά την αίγλη του σπουδαίου, γοητευτικού παιχνιδιού, μερικά μέτρα μακριά από τους παίκτες που φιγουράρουν αυτήν τη στιγμή στις πρώτες θέσεις του ATP Tour. Μία μοναδική εμπειρία που νιώσαμε χάρη στη Lavazza, η οποία τα τελευταία χρόνια συνοδεύει με την ποιότητά της τις μεγαλύτερες διοργανώσεις στον χώρο του τένις.
Η αλήθεια είναι πως δε βρίσκεσαι κάθε μέρα στα courts του Roland Garros. Από τα πιο μικρά μέχρι το main, το κάθε ένα έχει τη δική του ιστορία να αφηγηθεί, τόσο ξεχωριστή όσο και ο κάθε κόκκος καφέ που βρίσκεται κάθε πρωί στο φλιτζάνι μας. Η Lavazza ειδικά, γεννημένη στο Torino στην Ιταλία, έχει γράψει, από το 1895 μέχρι σήμερα με την τέταρτη γενιά, ένα μεγάλο «βιβλίο» ιστορίας που περιστρέφεται γύρω από ένα πράγμα: την αγάπη για τον καφέ.
Το Lavazza Lounge, λοιπόν, έγινε το σημείο που όχι μόνο ξεκουραζόμασταν και απολαμβάναμε το εξαιρετικό φαγητό που ετοίμαζαν για εμάς οι σεφ της Lavazza, αλλά και ο χώρος στον οποίο ο νέος Chairman του Lavazza Group, Giuseppe Lavazza, έδωσε τη Συνέντευξη Τύπου ενημερώνοντάς μας για όλες τις εξελίξεις του ομίλου Lavazza αλλά και για τους μεγάλους στόχους των αμέσως επόμενων ετών. Εκεί, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και προσωπικά με τον ο κ. Lavazza.
Ο Όμιλος Lavazza έχει μία ξεχωριστή σχέση με το τένις
Η Lavazza μοιράζεται βαθιά σύνδεση με τη Γαλλία, γι’ αυτό και η χώρα αποτελεί προτεραιότητα για το ιταλικό brand καφέ. Η συνεργασία της με το τένις, όμως, μετράει πλέον πάνω από 10 επιτυχημένα χρόνια.
«Η σχέση της Lavazza με το τένις άρχισε το 2011, όταν αποφασίσαμε να συνεργαστούμε με το Wimbledon. Ήταν ένα στοίχημα γιατί μέχρι τότε ο καφές δεν ήταν γνώριμος στον κύκλο του τένις. Δεν υπήρχε κανένα brand καφέ στους σπόνσορες του τένις, σε κανένα σημείο του πλανήτη. Εμάς, όμως, μας αρέσει να είμαστε λίγο τολμηροί και λίγο πρωτοπόροι. Πήγα για πρώτη φορά στο Wimbledon το 2010 για την προοπτική να σπονσοράρουμε το τουρνουά. Ήταν ένας ξεχωριστός χώρος με 40-50.000 ανθρώπους κάθε μέρα, αλλά δεν υπήρχε καθόλου καφές. Και είπα ‘Γιατί σε ένα τόσο όμορφο μέρος δεν υπάρχει λίγος καλός καφές;’ Πήρα και μερικές πληροφορίες από το κοινό και κατέληξα στο ότι είναι μία ‘κενή’ αγορά. Οπότε, σκεφτήκαμε πώς θα ολοκληρώσουμε αυτήν την τόσο όμορφη εμπειρία προσθέτοντας τον καφέ μας. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, το 2011 από το Wimbledon και ήταν κατευθείαν τεράστια επιτυχία. Την πρώτη χρονιά, πουλήσαμε 100.000 κούπες καφέ και κάναμε μία πολύ όμορφη δουλειά να εκπαιδεύσουμε πολύ κόσμο και να τοποθετήσουμε μηχανές καφέ παντού. Μετατρέψαμε το Wimbledon στο μεγαλύτερο κατάστημα καφέ στον κόσμο. Μόνο για 15 μέρες γιατί τόσο διαρκεί το Wimbledon, αλλά αυτές οι 15 μέρες ήταν ένα μεγάλο πάρτι και ο κόσμος ήταν ενθουσιασμένος για αυτό, κι εμείς το ίδιο. Το επόμενο βήμα έγινε το 2013 με το Roland Garros και πέρσι γιορτάσαμε τα 10 χρόνια συνεργασίας με το τουρνουά. Έπειτα, προσθέσαμε το US Open και το Australian Open. Παντού ήταν επιτυχία λόγω του ενθουσιασμού των παρευρισκομένων που υπήρχε καφές», μας είπε ο κ. Lavazza.
Παρά τις περίπλοκες γεωπολιτικές συνθήκες των τελευταίων ετών σε κάθε τομέα, με την πανδημία, τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών γενικά στο εμπόριο, τα αποτελέσματα του Ομίλου Lavazza για το 2022 είναι αξιοσημείωτα καλά. O Όμιλος έκλεισε το 2022 με 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια κέρδος, κάτι που σημαίνει +17,6% σε σύγκριση με το 2021, το 70% εκ των οποίων στις διεθνείς αγορές και το 30% στην Ιταλία. Κι αυτό γιατί οι επενδύσεις συνεχίστηκαν και δόθηκε βάρος στη στρατηγική, στο να συνεχίσει ο Όμιλος να είναι ανταγωνιστικός αλλά και στο να εισχωρεί σε νέες αγορές. Με βάση αυτά, ο στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι τα κέρδη να φτάσουν στα 4 δισεκατομμύρια.
Η βιωσιμότητα σε πρώτο πλάνο
Το θέμα της βιωσιμότητας κατέχει ξεχωριστή θέση στον «πυρήνα» της Lavazza. Ο Όμιλος μελετάει αδιάκοπα νέους τρόπους συνεισφοράς, παρακολουθώντας στενά την αλυσίδα της παραγωγής και, φυσικά, τον τρόπο καλλιέργειας των κόκκων καφέ στις χώρες παραγωγής. Λαμβάνει μέτρα για να μειωθούν οι εκπομπές και η σπατάλη, θέτοντας καίρια κριτήρια και ακολουθώντας πάγιες αξίες, με τα αποτελέσματα να είναι ήδη ορατά.
Το 98% του καφέ παράγεται αυτήν τη στιγμή από ανανεώσιμες πηγές. Από το 2015 έως το 2020, μάλιστα, η Lavazza έχει φυτέψει 15 εκατομμύρια δέντρα καφέ. Με αυτόν τον τρόπο, ο Όμιλος δεν εφαρμόζει απλά βιώσιμες πρακτικές αλλά έχει η ίδια μετατραπεί σε ένα βιώσιμο σύστημα.
«Οι αξίες της Lavazza παραμένουν ίδιες από τη γέννησή της μέχρι σήμερα. Σεβασμός για τα ενδιαφερόμενα μέλη, σεβασμός για την εταιρεία, σεβασμός για την κοινότητα. Αίσθηση της ευθύνης. Μεγάλη προσοχή στις λεπτομέρειες. Θέληση για ανάπτυξη και μελέτη ώστε να δώσουμε στην εταιρεία κάθε ευκαιρία για να μεγαλώσει και να απευθύνεται όλο και περισσότερο στις παγκόσμιες αγορές. Επενδύσεις. Είναι οι αξίες της πρώτης γενιάς που περνάνε από γενιά σε γενιά μέχρι σήμερα. Πάνω σε αυτήν την πολύ σταθερή βάση, απλά προσθέτουμε νέα συστατικά για την εταιρική μας στρατηγική, όπως βιωσιμότητα, συμπεριληψιμότητα, σεβασμός προς όλες τις μειονότητες, εκπροσώπηση του κόσμου, αναγνώριση του ταλέντου κάθε ανθρώπου που δουλεύει με εμάς. Προσπαθούμε ώστε κάθε συνεργάτης να γνωρίζει ότι δεν είμαστε απλά μία εταιρεία με οικονομικά στοιχεία, αλλά ότι προσπαθούμε να αφήσουμε το στίγμα μας στις κοινότητες, είτε είναι τοπικές είτε παγκόσμιες. Πιστεύω πως αυτή η λογική είναι πολύ σημαντική ιδίως για τους νεότερους συνεργάτες μας που βλέπουν τη δουλειά, όχι μόνο ως έναν τρόπο για να βελτιώσουν τη ζωή τους, αλλά και για να αναπτυχθούν πνευματικά. Κάτι που να μην είναι ασαφές, αλλά πολύ προσιτό. Να ξέρεις ότι κάνεις κάτι πολύ καλό για το περιβάλλον, για τους ανθρώπους που δουλεύουν για σένα, για την κοινότητά σου. Η αίσθηση του ότι νοιάζεσαι κάνει τη διαφορά», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Lavazza.
Όσο για τις αξίες των προηγούμενων γενιών που έχει κρατήσει εκείνος προσωπικά: «Το να μαθαίνω από το παρελθόν, το να είμαι πιο σοφός και το να έχω ένα καλό όραμα για το μέλλον. Η ιστορία μπορεί να σου δώσει όλα τα στοιχεία για να δημιουργήσεις ένα πολύ ισχυρό υπόβαθρο και να μην επαναλάβεις ίδια λάθη. Είναι θεμελιώδες το να έχεις τεράστιο σεβασμό για την ιστορία και ειδικά για τους ανθρώπους που πάλεψαν πολύ σκληρά για κάτι που βρίσκεται τώρα στα χέρια σου. Έτσι, γίνεσαι σοφός στο παρόν, δημιουργείς ένα μεγάλο όραμα για το μέλλον και περνάς τις αξίες στην επόμενη γενιά, η οποία μπορεί να είναι η επόμενη γενιά της οικογένειάς σου ή των συνεργατών σου ή άνθρωποι που φτιάχνουν το μέλλον της εταιρείας».
Meet the… «La Reserva de ¡Tierra! Cuba»
Η σχέση του coffee drinker με τον καφέ του είναι πολύ προσωπική, μία εμπειρία που συνδυάζεται με συναισθήματα, ακόμα και με καταστάσεις. Η Lavazza κατανοεί αυτήν την ιδιαίτερη σχέση, γι’ αυτό και ενσωματώνει τη δική της αγάπη σε ό,τι κι αν κάνει, πάντα, όμως, συνδυάζοντάς τη με τη θέληση για κοινωνική και περιβαλλοντική προσφορά. Το λανσάρισμα του «La Reserva de ¡Tierra! Cuba» ανήκει ακριβώς σε αυτήν την κατηγορία.
Το «La Reserva de ¡Tierra! Cuba» εντυπωσιάζει, από τη μία, με την έντονη, πλούσια γεύση του, με τους κόκκους να ζυμώνονται για 72 ώρες, και, από την άλλη, με τη διαδικασία παραγωγής που ακολουθεί μέχρι το τελικό προϊόν να φτάσει στο φλιτζάνι μας. Το πρότζεκτ προστατεύει και ενισχύει την παραγωγή και την ποιότητα του καφέ, χάρη στην υποστήριξη της κυβέρνησης και των παραγωγών. Παράλληλα, ενισχύεται η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ειδικά για τις γυναίκες και τους νέους ανθρώπους.
Η ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων, άλλωστε, είναι καίριο ζήτημα για τη Lavazza και το Ίδρυμα Lavazza, από το 2004 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα, έχει οργανώσει 33 έργα σε 21 χώρες σε 3 ηπείρους, με οφέλη για περισσότερους από 180.000 καλλιεργητές καφέ. Όμως και για το περιβάλλον, αφού συνεχώς αναζητά τεχνολογικά εργαλεία για να αναστρέψει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Η συμπερίληψη και η ισότητα
Η Lavazza είναι χτισμένη στους πυλώνες που δημιουργούν οι άνθρωποί της, σε όποια θέση κι αν βρίσκονται, από όσους δουλεύουν μέσα στα γραφεία μέχρι τους 180.000 παραγωγούς καφέ. Αξίζει να αναφερθεί πως, το 2020, ο Όμιλος Lavazza ξεκίνησε το «Gap Free», το πρόγραμμα Πολυπολιτισμικότητας και Συμπερίληψης που προωθεί την ισότητα και εξαφανίζει τα στερεότυπα και την αδικία, αγκαλιάζοντας όλους.
«Το να δημιουργείς ένα περιβάλλον πιο συμπεριληπτικό, πιο δίκαιο, προσφέροντας σε όλους την ίδια δυνατότητα να αναπτυχθεί επαγγελματικά και ατομικά είναι πολύ σημαντικό. Ακόμα βρισκόμαστε καθ’οδόν για να φτάσουμε στα καλύτερο αποτέλεσμα και δουλεύουμε σκληρά ώστε να κλείσουμε τα ‘κενά’ και να φτάσουμε σε μία εταιρεία που είναι ένα καλό μέρος για να δουλεύεις και να αλληλεπιδράς με άλλους ανθρώπους», επισήμανε ο κ. Lavazza.
Η Lavazza στην Ελλάδα
Η Lavazza συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων παικτών στην αγορά κατανάλωσης Espresso στην Ελλάδα, σημειώνοντας συνεχή αύξηση +14% σε ετήσια βάση στην αξία των πωλήσεων για την αγορά του συνολικού καφέ Lavazza. Αυτό ισχύει τόσο στην κατανάλωση εκτός σπιτιού όσο και στην κατανάλωση στο σπίτι, όπου η Lavazza δεσμεύεται να προσφέρει όλο και περισσότερες premium εμπειρίες στους καταναλωτές της. Ο τομέας των συμβατών καψουλών Nespresso* και ο τομέας των Beans είναι οι δύο πιο ταχύτερα αναπτυσσόμενοι τομείς της στην Ελλάδα. Ο μεν φτάνει σε ποσοστό +61% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, επιτρέποντας στη Lavazza να φτάσει το 9% του Μεριδίου Αγοράς κυρίως χάρη στις καλές επιδόσεις της σειράς Αλουμινίου. Ο δε στο +27%, φτάνοντας το 22% του Μεριδίου Αγοράς. Όσο για τους κύριους δείκτες KPIs, δηλαδή την αναγνωρισιμότητα, τη φήμη, την εκτίμηση και την εξοικείωση, αυτοί αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια φτάνοντας την αναγνωρισιμότητα της μάρκας στο 92%.
Σύμφωνα με τον Όμιλο Lavazza και τον νέο chairman του, η επόμενη χρονιά θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον, γιατί σε αυτήν είναι που θα φανεί η δουλειά που έχει γίνει. Θα είναι η «χρονιά της αλήθειας», όπως τη χαρακτήρισε. Ο επόμενος στόχος είναι να εξαλειφθούν από την παραγωγή των προϊόντων όλα όσα είναι περιττά, βοηθώντας το περιβάλλον και παράλληλα προσφέροντας ένα προϊόν με μικρότερο κόστος. Όσο για τους μεγαλύτερους στόχους που έχει πετύχει η Lavazza ανά τα χρόνια, ο κ. Lavazza μάς είπε:
«Ο σεβασμός όλων των ανθρώπων, των ανθρώπων που αποφάσισαν να περάσουν τον χρόνο τους μαζί μας, να δουλέψουν μαζί μας και η ευγνωμοσύνη και η υπερηφάνεια για τους ανθρώπους που δουλεύουν για εμάς είναι το μεγαλύτερο επίτευγμά μας»