Πωλητήρια, συμπράξεις, αλλά και «λουκέτα» έρχονται στον κλάδο των εταιρειών διαχείρισης, καθώς μέχρι τις 29 Μαρτίου οι 23 αδειοδοτημένες από την ΤτΕ εταιρείες καλούνται να υποβάλουν νέο φάκελο «προσόντων» που να ανταποκρίνονται στις αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη λειτουργία τους που έχει θέσει με Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής η ΤτΕ. Σε συνδυασμό με τις νέες υποχρεώσεις που θέτει για τους Servicers έναντι των δανειοληπτών, ο νόμος 5072/2023 που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, και ορίζει αυξημένες υποχρεώσεις έναντι των δανειοληπτών των οποίων τα δάνεια διαχειρίζονται, η αγορά των εταιρειών διαχείρισης βρίσκεται μπροστά σε ένα μεγάλο «ξεκαθάρισμα». Το «ξεκαθάρισμα» αυτό θα γίνει μέσα στον Μάρτιο, αφού αφενός η ΤτΕ δεν πρόκειται να δώσει παράταση στην ημερομηνία της 29ης Μαρτίου, αφετέρου ο νόμος 5072/2023 ορίζει προθεσμία μέχρι τις 31 Μαρτίου στους servicers για να έχουν έτοιμη ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας με τους δανειολήπτες – μία επένδυση εκατομμυρίων, στην οποία δεν θα μπορέσουν όλοι να ανταποκριθούν -.
Από την πλευρά της ΤτΕ, οι νέες άδειες στις εταιρείες διαχείρισης θα δοθούν στις 29 Ιουνίου και είναι δεδομένο ότι από τις 23 σήμερα εταιρείες, τουλάχιστον 5 – 7 δεν θα υποβάλουν καν αίτηση επαναδειοδότησης. Σημειώνεται ότι η ΠΕΕ της ΤτΕ ζητά από τους servicers:
- ελάχιστο κεφάλαιο ύψους 100.000 ευρώ για τους servicers που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στη διαχείριση απαιτήσεων και 4,5 εκατ. ευρώ για όσες εταιρείες επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους και στη χορήγηση πιστώσεων με σκοπό την αναδιάρθρωση οφειλών τις οποίες διαχειρίζονται είτε οι ίδιες είτε άλλες εταιρείες πιστώσεων
- στοιχεία ταυτότητας όλων των φυσικών ή νομικών προσώπων τα οποία συμμετέχουν στην εταιρεία διαχείρισης, είτε ως μέτοχοι είτε ως μέλη της διοίκησης
- business plan με πλήρη περιγραφή των δραστηριοτήτων και της στρατηγικής της εταιρείας σε βάθος τριετίας
- πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης
- πολιτική συμμόρφωσης με τους κανόνες για την προστασία των δανειοληπτών και την αντιμετώπισή τους με δίκαιο και επιμελή τρόπο
- πολιτική και εσωτερικές διαδικασίες για την παρακολούθηση της αποδοτικότητας του υπό διαχείριση χαρτοφυλακίου, με αναφορά σε συγκεκριμένους δείκτες (KPIs)
- πολιτική και εσωτερικές διαδικασίες που διασφαλίζουν την καταγραφή και τον χειρισμό των παραπόνων και καταγγελιών των δανειοληπτών.
Επιπλέον, η ΠΕΕ της ΤτΕ επιβάλλει στις εταιρείες διαχείρισης:
- καταγεγραμμένες και εγκεκριμένες πολιτικές για τη διαχείριση των χαρτοφυλακίων τους
- εκτίμηση των εγγυήσεων από τις εμπράγματες εξασφαλίσεις (ακίνητα) των υπό διαχείριση δανείων
- συγκεκριμένες απαιτήσεις για τις παρεχόμενες ρυθμίσεις και τη διαχείριση των παραπόνων και των καταγγελιών των πελατών
- αξιολόγηση της πραγματικής χρηματοοικονομικής κατάστασης των οφειλετών
- δέσμευση ότι εφόσον ο οφειλέτης είναι ευάλωτος, δεν θα προχωρούν σε πλειστηριασμό
Από την πλευρά του νομοθέτη (ν. 5072/23 του Υπουργείου Οικονομικών), οι εταιρείες διαχείρισης υποχρεώνονται σε μεγάλες επενδύσεις για υποδομές στην τεχνολογία προκειμένου να γίνεται η επικοινωνία με τους οφειλέτες των οποίων τα δάνεια διαχειρίζονται. Οι εταιρείες διαχείρισης καλούνται να φτιάξουν η καθεμία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα που θα παρέχει προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κλπ. Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει όλα τα στοιχεία εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως κάνει σήμερα με το web banking της τράπεζάς του. Tο νέο σύστημα «web servicing» προσωποποιημένης πληροφόρησης θα πρέπει να είναι έτοιμο το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024.
Επιπλέον, ο νόμος ορίζει στους servicers υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και σεβασμού των δικαιωμάτων των οφειλετών, παροχής διευρυμένης προστασίας στους πραγματικά ευάλωτους οφειλέτες και υποχρέωση εκσυγχρονισμού και βελτίωσης των ρυθμίσεων που θα παρέχουν μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.