ΑΔΜΗΕ: Νέο ιστορικό υψηλό στις επενδύσεις το 2024 – Έργα 6,1 δισ. έως το 2031

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΔΜΗΕ: Νέο ιστορικό υψηλό στις επενδύσεις το 2024 – Έργα 6,1 δισ. έως το 2031
Στα 790-800 εκατ. εκτιμάται το CAPEX για φέτος, παίρνοντας τη σκυτάλη από το ρεκόρ των 644 εκατ. το 2023, όπως σημείωσε στο χθεσινό conference call η διοίκηση της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. Το 2025 η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ θα ανέλθει στα 2,68 δισ. ευρώ και το ρυθμιζόμενο έσοδο στα 484 εκατ. ευρώ.

Με αλλεπάλληλα ρεκόρ στο ύψος των επενδύσεων προχωρά ο ΑΔΜΗΕ την υλοποίηση του πλάνου ανάπτυξης που έχει καταρτίσει, καθώς το ιστορικό υψηλό στο CAPEX το 2023 θα καταρριφθεί ήδη από φέτος.

Πιο συγκεκριμένα, όπως επισήμαναν τα στελέχη της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών και του ΑΔΜΗΕ στο χθεσινό conference call, για το 2024 εκτιμάται πως οι επενδύσεις θα ανέλθουν στα 790-800 εκατ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα, η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση το 2024 θα διαμορφωθεί στα 2,6 δισ. περίπου. Το 2023 οι κεφαλαιουχικές δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 644 εκατ., ένα νούμερο που αποτελεί την κορυφαία «επίδοση» στην ιστορία του Διαχειριστή.

Στο χθεσινό conference call για τα οικονομικά αποτελέσματα της περσινής χρήσης, από την πλευρά της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών έλαβαν μέρος η πρόεδρος της εταιρείας, Γεωργία – Χριστίνα Γιοβάνη, καθώς και ο Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Καράμπελας. Επίσης, το παρών έδωσε ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Οικονομικών και Λογιστικών Υπηρεσιών του ΑΔΜΗΕ, Προκόπης Μαυρωνάς.

Αύξηση 92% το 2023

Το ύψος των κεφαλαιουχικών δαπανών του προηγούμενου έτους είναι αυξημένο κατά 92% σε ετήσια βάση. Όπως επισημάνθηκε, από τα 644 εκατ. ευρώ, τα 242 εκατ. δαπανήθηκαν για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, ενώ τα 149 εκατ. για την 4η φάση (και τελική) διασύνδεσης των Κυκλάδων. Επίσης, περίπου 111 εκατ. ευρώ ήταν οι δαπάνες για το «Great Sea Interconnector».

Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω πρότζεκτ αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη – Κύπρος σε πρώτη φάση, με σκοπό σε επόμενο στάδιο να υλοποιηθεί και το Κύπρος – Ισραήλ. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, σήμερα πρόκειται να οριστεί και επίσημα ο ΑΔΜΗΕ project promoter του έργου, από τις Ρυθμιστικές Αρχές τόσο της Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ), όσο και της Κύπρου (ΡΑΕΚ).

Στο conference call έγινε επίσης αναφορά στην απόφαση που έλαβε η ΡΑΑΕΥ τον περασμένο Ιούλιο, για την αναθεώρηση του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ για τα έτη 2023-2025 της Ρυθμιστικής Περιόδου 2022-2025. Με την απόφαση, το WACC καθορίστηκε στο 7,57% το 2023, στο 7,51% το 2024 και στο 7,45% το 2025.

Παράλληλα, προβλέπεται premium 1% για τα Έργα Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMI). Το 2025, η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση θα ανέλθει στα 2,68 δισ. ευρώ και το ρυθμιζόμενο έσοδο στα 484 εκατ. ευρώ.

Το επενδυτικό πλάνο των 6,1 δισ. ευρώ

Όπως επισημάνθηκε επίσης, το επενδυτικό πλάνο του Διαχειριστή περιλαμβάνει την υλοποίηση έως το 2031 έργων συνολικού προϋπολογισμού 6,1 δισ. ευρώ. Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνεται και η διασύνδεση Κρήτη – Αττική, η οποία πρόκειται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2025.

Όπως επισημαίνεται στα οικονομικά αποτελέσματα, η υλοποίηση του έργου προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, καθώς μετά την πόντιση του συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών και οπτικών καλωδίων, βρίσκονται στην τελική ευθεία οι σχετικές εργασίες μελέτης – κατασκευής από τους αναδόχους του χερσαίου τμήματος του έργου.

Το επόμενο έτος πρόκειται να ολοκληρωθεί και η 4η φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την οποία θα αρθεί η ηλεκτρική απομόνωση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Σύμφωνα με την έκθεση οικονομικών αποτελεσμάτων, η Σαντορίνη αναμένεται να «μπει στην πρίζα» εντός του 2024. Επίσης, τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος).

Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας

Παράλληλα, τον Σεπτέμβριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής Τάσης που θα κατασκευαστούν στα τρία νησιά, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Τον Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο-Σέριφος.

Κομβική θέση στο επενδυτικό πλάνο έχει επίσης ο Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου, όπως και η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2031. Ένα χρόνο νωρίτερα, προγραμματίζεται να διασυνδεθούν και τα τελευταία ηλεκτρικά αυτόνομα νησιά, με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου, που θα ολοκληρωθούν το 2029 και το 2030.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις διασυνδέσεις Κόρινθος – Κως, Κως – Ρόδος για τα Δωδεκάνησα με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2024. Για το ΒΑ Αιγαίο έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος - Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Αύγουστο του 2024. Οι μελέτες αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ωρίμανση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που δρομολογεί ο Διαχειριστής μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πιο στενή συνεργασία Alpha και Unicredit – Τα νέα για το γήπεδο του ΠΑΟ – Το τίμημα για το Πόρτο Καρράς

Απόβλητα: ΤΕΡΝΑ vs ΗΛΕΚΤΩΡ – Μεσόγειος για τη μονάδα 242 εκατ. ευρώ στην Κ. Μακεδονία

gazzetta
gazzetta reader insider insider