Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: «Κλειδώνει» mega bonus σε ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Παίρνει σειρά η Ολυμπία Οδός

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: «Κλειδώνει» mega bonus σε ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Παίρνει σειρά η Ολυμπία Οδός
Θέμα χρόνου η απόφαση που ανοίγει τον δρόμο για άτυπη επιστροφή κεφαλαίου ύψους 250 εκατ. ευρώ σε ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Hochtief, Vinci. Πόσα «δικαιούνται» οι ελληνικές εταιρείες. Μέσα στο καλοκαίρι η πώληση μεριδίου της Hochtief στην Ολυμπία Οδό.

Στην τελική ευθεία φαίνεται να είναι, όπως τουλάχιστον εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, η ολοκλήρωση της αναχρηματοδότησης – αναδιάρθρωσης ομολογιακών δανείων του Έργου Παραχώρησης της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (οδική σύμβαση παραχώρησης Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί) ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την «άτυπη» επιστροφή κεφαλαίων στους μετόχους της, ύψους πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ίσως και άνω των 250 εκατ. ευρώ, όπως και προ μηνών είχαμε αναδείξει.

Το ποσό αυτό αφορά στην «κάλυψη», από πλευράς των 4 Μετόχων Hochtief - ΑΒΑΞ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Vinci Concessions, της έκδοσης (παλιότερα) ομολογιών μειωμένης εξασφάλισης από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», το οποίο πλέον θα «μπει» στην ευρύτερη αναχρηματοδότηση – αναδιάρθρωση δανεισμού την εταιρείας και θα αναληφθεί από τους δανειστές. Το οποίο, μέσω της αναχρηματοδότησης – αναδιάρθρωσης, θα «γυρίσει ατύπως ως επιστροφή» στα ταμεία των 4 μετόχων, αναλογικά βάσει ποσοστών τους. Κατά πληροφορίες, ενδέχεται η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί ακόμη και μέσα στον επόμενο μήνα. Επί της ουσίας, η κίνηση αυτή ουσιαστικά για τους παραχωρησιούχους σημαίνει ότι θα «έρθει» χρονικά κάποια χρόνια μπροστά η είσπραξη της απόδοσης.

Στην υπόθεση εμπλέκεται το Δημόσιο και η διασφάλιση των συμφερόντων του και απαιτούνταν το δικό του «πράσινο φως» που φαίνεται να έχει ήδη δοθεί. Πάντως, δεδομένου ότι έχουμε να κάνουμε με τροποποίηση όρων σύμβασης παραχώρησης, η αλλαγή θα πρέπει να «περάσει» και από τη Βουλή, κι ενώ μέσα στον Ιούνιο έχουμε και τις Ευρωεκλογές. Παράλληλα, προχωρούν και οι διεργασίες για την αποχώρηση της Hochtief από την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), που επίσης είχε αποκαλύψει πρόσφατα το insider.gr, αν και για το συγκεκριμένο θέμα χρειάζεται ακόμη σχετικό χρόνος ωρίμανσης, πλην όμως, και για αυτή την περίπτωση αναμένεται θετική κατάληξη αργότερα μέσα στο καλοκαίρι.

Οι μέτοχοι του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου»

Υπενθυμίζεται ότι στην εν λόγω σύμβαση παραχώρησης, που λήγει το 2038, συμμετέχουν η Hochtief με 38,89%, η ΑΒΑΞ με 23,61%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%. Οσον αφορά στις εγχώριες εταιρείες, θα λάβουν ποσά της τάξεως των 50 – 60 εκατ. ευρώ, αναλόγως ποσοστού τους, που θα κατευθυνθούν κατά βάση στη μείωση δανεισμού, με σαφή περαιτέρω βελτίωση της χρηματοοικονομικής εικόνας τους. Για παράδειγμα, στο τέλος 2023 η ΑΒΑΞ είχε καθαρό δανεισμό (δάνεια μείον ταμειακά διαθέσιμα αλλά και μείον leasing) περίπου 182 – 183 εκατ. ευρώ, ποσό που θα μειωθεί σημαντικά με τα κεφάλαια από την παραπάνω διαδικασία.

Πρόκειται για ένα θέμα που έχει εκκινήσει από τα τέλη του 2022, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr αλλά χρειάστηκε χρόνος ωρίμανσης με τον παραχωρησιούχο να αιτείται, και εν συνεχεία να αναμένει την έγκριση από το υπουργείο Υπδομών για Μεταφορών, αναχρηματοδότηση του δανεισμού, ενώ απαιτούνταν και η σύμφωνη γνώμη των δανειστριών (τράπεζες). Όσο ωριμάζει η παραχώρηση και βελτιώνεται η κεφαλαιακή της διάρθρωση λόγω της συσσώρευσης κερδών και της σταδιακής αποπληρωμής του κύριου τραπεζικού δανεισμού, ο παραχωρησιούχος μπορεί να αποπληρώσει το Δάνειο των Μετόχων και να στραφεί σε νέο τραπεζικό δανεισμό, κάνοντας ουσιαστικά αναχρηματοδότηση του δανεισμού του. Ετσι, οι μέτοχοι του παραχωρησιούχου παίρνουν πίσω μέρος των κεφαλαίων που έχουν επενδύσει, στο βαθμό που το επιτρέπουν οι τράπεζες που κρίνουν την βιωσιμότητα της παραχώρησης με τη νέα κεφαλαιακή δομή. Με το δημόσιο να έχει διασφαλίσει, και με τη συνδρομή εξιδεικευμένου χρηματοοικονομικού συμβούλου, ότι δεν θα υπάρξει κίνδυνος στη λειτουργία της παραχώρησης, από την οποία εισπράττει μέρος των εσόδων, και ότι η νέα κεφαλαιακή δομή δεν θίγει τα συμφέροντά του.

Θέμα χρόνου η αποχώρηση Hochtief

Οσον αφορά στη μεγάλη οδική σύμβαση παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού», της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, δηλαδή, που έχει κατασκευάσει και διαχειρίζεται / λειτουργεί / συντηρεί / εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα», και προσεχώς και το τμήμα «Πάτρα – Πύργος» που ως γνωστόν έχει «κουμπώσει» εκ νέου στην παραχώρηση, όπως έχουμε αναφέρει, η Hochtief ετοιμάζεται, να αποχωρήσει ρευστοποιώντας το μερίδιό της που ανέρχεται σε 17%. Μάλιστα, έχει ήδη ενημερώσει τους εταίρους της στην εταιρεία παραχώρησης για την πρόθεσή της να πουλήσει. Η Hochtief, εισηγμένη σε γερμανικό χρηματιστήριο, δραστηριοποιείται στη Ευρώπη, τη Βόρειο Αμερική και την Αυστραλία. Το 2007 στο μετοχικό της κεφάλαιο εισήλθε ο μεγάλος ισπανικός κατασκευαστικός όμιλος ACS ο οποίος σήμερα κατέχει το 75,7%. Οι άλλοι «εταίροι» της Hochtief, πάντα στην παραχώρηση, είναι η γαλλική VINCI CONCESSIONS με 29,9% και οι ελληνικές ΑΒΑΞ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με μερίδιο 19,1%, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με 17% και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 17%. Πρόσφατα ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Πριστέρης, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν ενδιαφέρεται να αγοράσει το ποσοστό που του αναλογεί, ωστόσο, αυτό θα φανεί προσεχώς όταν ολοκληρωθεί η συναλλαγή ανάμεσα στους εταίρους καθώς σύμφωνα με άλλες πηγές θα αγοράσουν όλοι μερίδια αναλογικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζες: «Κλειδί» η εξυγίανσή τους για την ανάπτυξη της οικονομίας - Τι συμβαίνει με τον δανεισμό των ΜμΕ

gazzetta
gazzetta reader insider insider