Σε περίπου 625 χιλιάδες άτομα ημερησίως εκτιμάται η επιβατική κίνηση, με ορίζοντα το 2030 και μετά, στο Μετρό της Αθήνας και ειδικότερα στο σύνολο της Γραμμής 4, όταν και εάν αυτή προχωρήσει και ολοκληρωθεί, και όχι μόνο στο τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή (α’ τμήμα) που βρίσκεται υπό κατασκευή από τις ΑΒΑΞ, Alstom, Ghella. Το σύνολο της Γραμμής 4, τουλάχιστον βάσει αρχικών σχεδίων και μελετών, περιλαμβάνει και άλλες επεκτάσεις του Μετρό προς Μαρούσι, Λυκόβρυση, Εθνική Οδό ή Περισσό ή π.χ. και το τμήμα Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη, θα έχει συνολικό μήκος 31,2 χιλιόμετρα και 31 σταθμούς.
Η Γραμμή 4, στο θεωρητικό σύνολό της με τις επεκτάσεις, θα εξυπηρετεί πληθυσμό 421 χιλιάδων ατόμων αλλά και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας με επιβατική κίνηση της τάξης των 50 χιλιάδων στις πρωινές ώρες αιχμής και με κατάλληλους συντελεστές αναγωγής να ξεπερνά, όπως αναφέραμε, τις 600 χιλιάδες και να προσεγγίζει τις 625 χιλιάδες.
Τι θα φέρει (μελλοντικά) η Γραμμή 4
Αυτά αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, από την κα Άννα Αναστασάκη, Προϊσταμένη Τμήματος Σχεδιασμού Μεταφορών Διεύθυνσης Μελετών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., στο πλαίσιο της προχτεσινής ημερίδας για τις Αστικές Μεταφορές στην Αττική και ειδικότερα όσον αφορά στην Ανάπτυξη Δικτύου του Μετρό Αθήνας. Βάσει σχετικής παρουσίασης του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, που στο πρώτο τμήμα της Άλσος Βεΐκου – Γουδή θα αριθμεί 15 σταθμούς, στο σύνολό της και εφόσον προχωρήσουν τα σχέδια επεκτάσεων του μέσου θα περιλαμβάνει συνολικά 31 σταθμούς.
Το τμήμα Άλσος Βεΐκου - Γουδή (υπό κατασκευή) θα έχει μήκος 10,2 χλμ. και θα αφορά σε πληθυσμό 245.744 ατόμων και σε 118.166 θέσεις εργασίας, με επιβατική κίνηση της τάξης των 29.178 ατόμων στις πρωινές ώρες αιχμής.
Το τμήμα Γουδή - Μαρούσι θα έχει μήκος 9,8 χλμ., 8 σταθμούς, θα εξυπηρετεί 48.677 πληθυσμού και 53.548 εργαζόμενους, με επιβατική κίνηση της τάξης των 8.828 ατόμων στις πρωινές ώρες αιχμής. Το τμήμα Μαρούσι – Λυκόβρυση θα έχει μήκος 3 χλμ., θα περιλαμβάνει 2 σταθμούς, θα εξυπηρετεί πληθυσμό 18.941 και 4.059 εργαζόμενους.
Το τμήμα Μαρούσι - Λυκόβρυση θα έχει μήκος 3 χλμ., θα περιλαμβάνει 2 σταθμούς, θα εξυπηρετεί πληθυσμό 18.941 και 4.059 εργαζόμενους.
Το τμήμα Μαρούσι - Εθνική Οδός θα έχει μήκος 4,6 χλμ., θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς, θα εξυπηρετεί πληθυσμό 19.164 και 5.402 εργαζόμενους, με επιβατική κίνηση της τάξης των 2.092 επιβατών στις πρωινές ώρες αιχμής.
Το τμήμα Άλσος Βεΐκου - Πευκάκια θα έχει μήκος 2,9 χλμ., 2 σταθμούς, θα αφορά σε πληθυσμό 29.326 ατόμων και σε 3.234 θέσεις εργασίας. Το τμήμα Άλσος Βεΐκου - Περισσός θα έχει μήκος 3 χλμ., θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς, θα εξυπηρετεί πληθυσμό 26.643 ατόμων και 3.253 εργαζόμενους, με επιβατική κίνηση της τάξης των 3.743 επιβατών στις πρωινές ώρες αιχμής.
Τέλος, το τμήμα Ευαγγελισμός - Άνω Ηλιούπολη, με μήκος 3,6 χλμ. και 3 σταθμούς, θα εξυπηρετεί πληθυσμό 80.684 ατόμων και 9.160 θέσεις εργασίας, με επιβατική κίνηση της τάξης των 6.169 ατόμων στις πρωινές ώρες αιχμής.
Ποιες είναι οι άλλες επεκτάσεις
Αντίστοιχα, αναφορά έγινε σε άλλες πιθανές και σχεδιαζόμενες επεκτάσεις, όπως το τμήμα Πευκάκια – Πετρούπολη, μήκους 5,6 χλμ., με 4 σταθμούς, εξυπηρετούμενο πληθυσμό 45.716 και θέσεις εργασίας 7.270.
Αναφορικά με την επέκταση της Γραμμής 2, προβλέπονται 2+1 βασικά σχέδια. Το πρώτο, ως γνωστόν, είναι το τμήμα Ανθούπολη - Αγ. Νικόλαος, μήκους 3,7 χλμ. και 3 σταθμούς, που προορίζεται να εξυπηρετεί πληθυσμό 40.858 ατόμων και 4.788 θέσεις εργασίας, με εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση περίπου 61.000 συμπολιτών μας. Πρόκειται για το περίφημο έργο άνω των 500 εκατ. ευρώ που όμως, δύο έτη μετά την δημοπράτησή του, έχει σημειώσει καθυστερήσεις.
Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς: «Παλατιανή», «Ίλιον», «Άγιος Νικόλαος». Επίσης, προβλέπεται και… επέκταση της επέκτασης, το τμήμα Αγ. Νικόλαος - Αχαρνές, με μήκος 3 χλμ., 3 σταθμούς, που θα εξυπηρετεί πληθυσμό 23.977 και 3.956 θέσεις εργασίας.
Να θυμίσουμε ότι στα σχέδια είναι η επέκταση της γραμμής και προς τα νότια, το τμήμα Ελληνικό - Γλυφάδα (4,8 χλμ. και 3 σταθμοί) που αναμένεται να εξυπηρετεί 25.177 άτομα και 7.843 θέσεις εργασίας, με εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση περίπου 56.000 συμπολιτών μας.
Στην παρουσίαση γίνεται αναφορά και για τη γραμμή 1 του Μετρό (πρώην Ηλεκτρικός), με επεκτάσεις όπως το τμήμα Κηφισιά –-Κόμβος Βαρυμπόμπης (3,5 χλμ., 2 σταθμοί), που θα εξυπηρετεί πληθυσμό 10.797 ατόμων και 4.210 θέσεις εργασίας, αλλά και το τμήμα Θησείο – Κ.Π.Ι.Σ.Ν., η γνωστή επέκταση προς το Ίδρυμα Στ. Νιάρχος μέσω Καλλιθέας, με μήκος 5,5 χλμ., 4 σταθμούς, που θα αφορά σε 85.835 πληθυσμό και 5.655 εργασίας, με εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση περίπου 65.000 ατόμων.
Ζητείται χρηματοδότηση
Το insider.gr συχνά έχει αναφερθεί στα σχέδια επέκτασης του Μετρό της Αθήνας αλλά και στις μεγάλες χρηματοδοτικές ανάγκες καθώς όλα τα πλάνα ξεπερνούν σε προϋπολογισμό συνολικά τα 4-5 δις ευρώ, ενώ πάντα αυτού του είδους τα έργα έχουν πιο αργούς χρόνους ωρίμανσης (μελέτες κ.α.). Σε κάθε περίπτωση, αναζητούνται κονδύλια για τα σχέδια που υπάρχουν.
Για την ιστορία, ανάμεσα στις λεγόμενες και ως σχεδιαζόμενες επεκτάσεις «επόμενης γενιάς» (άλλες σαφώς ωριμότερες και άλλες μακρινές στον ορίζοντα) ξεχωρίζουν έργα όπως η επέκταση προς Γλυφάδα (σχεδόν 350 εκατ. ευρώ, με τρεις σταθμούς σε Άνω Γλυφάδα, Γρ. Λαμπράκη και Γλυφάδα στο ύψος της εκκλησίας του Αγίου Κωνσταντίνου) που θα φέρει το Μετρό προς την Αθηναϊκή Ριβιέρα, ο νέος υπόγειος κλάδο της γραμμής 1 Θησείο - ΚΠΙΣΝ, ήτοι η περίφημη επέκταση προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (σχεδόν 350 με 400 εκατ., με σταθμούς σε Χαμοστέρνας, Πλ. Δαβάκη κ.α. και θα καταλήγει στο ΚΠΙΣΝ), η τελική επέκταση της γραμμής 2 προς Μενίδι (ήτοι η προέκταση από Ίλιον προς Καματερό, Ζεφύρι, Αχαρνές).
Αναμφίβολα, στα σχέδια ξεχωρίζουν η περαιτέρω επέκταση της γραμμής 4 από το Γουδή προς Μαρούσι και Λυκόβρυση που θα δώσει ανάσες στην «ταλαιπωρημένη» Λ. Κηφισίας και όχι μόνο (άνω του 1,2 δις ευρώ κόστος με αρχικά σχέδια για 10 σταθμούς π.χ. σε Κατεχάκη, Φάρο, Φιλοθέη, Σίδερα Χαλανδρίου, ΟΑΚΑ, Παράδεισο, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση) ή και η επέκταση της γραμμής 1 από Κηφισιά προς Ν. Ερυθραία και Βαρυμπόμπη.
Να σημειωθεί επίσης ότι για τα δυτικά προάστια στο «τραπέζι» είχε πέσει και η γραμμή Άλσος Βεΐκου προς Πετρούπολη που θα «διατρέχει» Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Νέα Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους κ.α., ενώ πάντα στα υπόψη είναι και η επέκταση από το κέντρο της πόλης προς Ανω Ηλιούπολη, Βύρωνα με στόχευση και τη σύνδεση με το σχεδιαζόμενο κυβερνητικό πάρκο της Πυρκάλ. Μένει να φανεί αν μπορεί να συνδράμει ο ιδιωτικός τομέας με κάποιο μοντέλο. Επιπρόσθετα, ακόμα και αν... αύριο δημοπρατούνταν τα έργα, η εμπειρία και η ιστορία έχει δείξει ότι χρειάζονται πολλά χρόνια για να υλοποιηθούν αυτά τα τεχνικά δύσκολα projects.
Η ανάδειξη του Πειραιά και τα σχέδια για την Αττική
Πέραν όμως των σεναρίων, όπως σημείωσε η κα Αναστασάκη, τα τελευταία χρόνια, σε δύο διαδοχικές φάσεις, ενισχύθηκε το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς της Αθήνας, με την παράδοση των τριών πρώτων σταθμών της Γραμμή 3 προς Πειραιά το 2020 και των υπολοίπων τριών το 2022, ενώ στο τέλος του 2021 μπήκε σε εμπορική λειτουργία η επέκταση του τραμ στον Πειραιά. Μετατρέποντας το μεγάλο λιμάνι σε σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, που συνδέει το λιμάνι, το αεροδρόμιο και σε απευθείας σύνδεση εντός 55 λεπτών. Μελλοντικά, εφόσον υλοποιηθεί το ΚΣΥΛ στον Ελαιώνα, μέσα από τη Γραμμή θα συνδέονται τρεις τερματικοί σταθμοί (Πειραιάς, ΚΣΥΛ, αεροδρόμιο).
Κατά την ίδια, για τη Γραμμή 1, έχουμε μία επέκταση προς τα βόρεια μετά την Κηφισιά με δύο σταθμούς με υπογειοποίηση του σημερινού σταθμού (Νέα Ερυθραία και Κόμβο Βαρυμπόμπης). Επίσης, έχει μελετηθεί και η σύνδεση του ΚΠΙΣΝ, με δύο δυνατότητες, είτε μέσω της υφιστάμενης γραμμής του ΗΣΑΠ είτε μέσω μιας νέας γραμμής η οποία θα αξιοποιούσε τη Γραμμή 4 και θα συνέχιζε προς το ΚΠΙΣΝ (με πιο πολλούς, 6 σταθμούς, θα περνούσε μέσω κέντρου κ.α.), ενώ τελικά έγινε επιλογή της γνωστής διαδρομής (και πιο οικονομικής, σχεδόν 350 εκατ.) από το Θησείο με 4 σταθμούς.
Η Προϊσταμένη Τμήματος Σχεδιασμού Μεταφορών Διεύθυνσης Μελετών της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. υπενθύμισε ότι, στη Γραμμή 2 είναι σε εξέλιξη διαγωνισμός για την επέκταση προς Ίλιον, με τρεις σταθμούς, με προοπτική επέκτασης ως τις Αχαρνές, αλλά και η επέκτασή της προς Νότο, με τη γραμμή Ελληνικό – Γλυφάδα. Στη δεύτερη, επελέγη «διαδρομή» από Άνω Γλυφάδα γιατί στην εναλλακτική (χωρίς να περάσει από την Άνω Γλυφάδα), διαπιστώθηκαν χαμηλότερα μεγέθη.
Στη Γραμμή 4, που η α’ φάση είναι υπό κατασκευή, μελλοντικά θα επεκταθεί δυτικά, μετά το Άλσος Βεΐκου, με προοπτική να εξυπηρετήσει περιοχές όπως η Νέα Φιλαδέλφεια, ή η Πετρούπολη, που τελικά ως περιοχή «δεν κούμπωσε» με το δίκτυο μέσω της Γραμμής 2 λόγω τεχνικών δυσχερειών (γεωλογικού και γεωτεχνικού περιεχομένου).
Σύμφωνα με την ίδια, «προς δυσμάς, ερχόμαστε στην περιοχή των Πευκακίων να βρούμε τη Γραμμή 1, και υπάρχει δικτύωση με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 2 στο Ίλιον. Μετά το Γουδή, έχουμε επέκταση επί της Κηφισίας πηγαίνοντας ως το Μαρούσι και από εκεί βορειοδυτικά ως τη Λυκόβρυση».
Όπως επίσης ειπώθηκε, η Γραμμή 4 με λίγο διαφοροποιημένες τις παραπάνω επεκτάσεις έχει ποσοτικοποιηθεί ως προς την επιβατική κίνηση. Στην αρχική διερεύνηση είχε ενταχθεί και ένας κλάδος προς την περιοχή Παγκρατίου, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολης, που είχε μεν μελετηθεί ως κλάδος, αλλά σε κάθε περίπτωση θα αποτελούσε μέρος μίας νέας γραμμής η οποία μέσω τριών κοινών σταθμών με τη Γραμμή 4 (Ευαγγελισμό, Κολωνάκι, Ακαδημίας) θα ερχόταν δυτικότερα.