Στην μάχη για τις εργολαβίες του Διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου (TAP), ρίχνονται ελληνικοί κατασκευαστικοί Όμιλοι, συνολικού προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ.
Μετά και την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κατασκευή του αγωγού μήκους 870 χλμ, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, μπαίνει σε φάση υλοποίησης.
Ήδη οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας ετοιμάζονται να διεκδικήσουν μία από τις εργολαβίες του αγωγού, καθώς τα χρήματα είναι πολλά και το κυριότερα πρόκεται για κονδύλια εξασφαλισμένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στο διαγωνισμό για την κατασκευή του TAP επί ελληνικού εδάφους, συμμετέχουν μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι σε συνεργασία με ξένες εταιρίες.
Αν και αρχικώς στην διαγωνιστική διαδικασία έλαβαν μέρος επτά κοινοπραξίες (κατέθεσαν προσφορές μέσα στον περασμένο Σεπτέμβριο), εντούτοις φαίνεται ότι προκρίνονται δύο: Η J&P Αβαξ μαζί με την ιταλική Bonatti και ο Ελλάκτωρ με τη γαλλική Spiecapag, θυγατρική της Vinci.
Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία διαχείρισης του αγωγού έχει το δικαίωμα να καλέσει ακόμα και κάποιες από τις κοινοπραξίες που αποκλείστηκαν στην πρώτη φάση. Και αυτό μπορεί να γίνει στην περίπτωση που η διοίκηση του TAP κρίνει ότι δεν την ικανοποιούν οι προσφορές των δύο κοινοπραξιών που κατέθεσαν τις δεσμευτικές προσφορές. Ως εκ τούτου, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς όλοι βρίσκονταισε θέση ετοιμότητας.
Εκτός από τις δύο παραπάνω κοινοπραξίες, στον διαγωνισμό συμμετείχαν ο όμιλος ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με τη γερμανική Max Streicher GmbH και τη βελγική Denys, καθώς και η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου με τις ιταλικές Nuova Ghizzoni SpA και Sicilsaldo SpA.
Ο νέος αγωγός φυσικού αερίου θα έχει συνολικό μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ., Ιταλία 8 χλμ.). Το μεγαλύτερο υψόμετρο από το οποίο θα περάσει είναι τα 1.800 μέτρα στα αλβανικά όρη, ενώ το βαθύτερο σημείο που θα υποδεχθεί το υποθαλάσσιο τμήμα θα είναι τα 820 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Με αρχική ικανότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ II στο Αζερμπαϊτζάν στην αγορά της ΕΕ από το 2020.
Να σημειωθεί ότι η κατασκευή του χερσαίου τμήματος (σε Ελλάδα και Αλβανία) του TAP έχει χωριστεί σε επτά μεγάλες εργολαβίες: Οι πέντε (δύο για την Αλβανία και τρεις για την Ελλάδα) αφορούν την κατασκευή του αγωγού. Αλλες δύο μεγάλες εργολαβίες αφορούν στην κατασκευή των σταθμών συμπίεσης σε Ελλάδα (κοντά στους Κήπους Εβρου) και Αλβανία (κοντά στο Φιέρι), καθώς και έναν σταθμό ελέγχου ροής πάλι στην Αλβανία.
Για τη μελλοντική αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού στα 20 δισ. κυβικά μέτρα (από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως), θα χρειαστεί να κατασκευαστούν αργότερα δύο πρόσθετοι σταθμοί συμπίεσης, ένας στη Βίγλιστα της Αλβανίας και ένας στις Σέρρες. Με ξεχωριστή εργολαβία θα προχωρήσει το υποθαλάσσιο τμήμα των 105 χιλιομέτρων που θα συνδέει την Αλβανία με την Ιταλία.
Η εταιρεία διαχείρισης προβλέπει πως θα λειτουργούν ταυτόχρονα περίπου 15 εργοτάξια κατά μήκος της συνολικής διαδρομής του αγωγού, με 150 έως 200 εργαζόμενους έκαστο.
Πέραν όλων των παραπάνω, η εγκατάσταση και λειτουργία του αγωγού TAP αναμένεται να αποφέρει επιπλέον έσοδα 30 εκατομμύριων ευρώ συνολικά για τις 3 Περιφέρειες από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός. Αυτό λόγω των τελών εταιρικής ευθύνης που καλείται να πληρώσει η Κοινοπραξία που θα κατασκευάσει τον αγωγό.