Χαμόγελα αισιοδοξίας έφερε στον κατασκευαστικό Όμιλο της J&P Αβαξ, ένας από τους μεγαλύτερους της χώρα μας, η είδηση της ανάληψης των δύο εργολαβιών του αγωγού TAP.
Tους τελευταίους μήνες ο κατασκευαστικός Όμιλος αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, λόγω της ανοβρίας που επικρατεί στον τομέα των δημοσίων έργων.
H ίδια η διοίκηση του ομίλου J&P Αβαξ είχε περιγράψει με τα μελανότερα χρώματα την τραγική κατάσταση που επικρατεί στον τομέα των δημοσίων έργων καθώς όπως ανέφερε στην λογιστική της κατάσταση, «οι ελληνικές τράπεζες εδώ και μεγάλο διάστημα δεν παρέχουν επαρκή χρηματοδότηση για κεφάλαιο κίνησης έργων, συμμετοχή σε έργα με αυτοχρηματοδότηση, αλλά ούτε και νέες εγγυητικές επιστολές για συμμετοχή σε διαγωνισμούς έργων και την εκτέλεσή τους».
Επιπλέον, «οι πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο για τα εκτελούμενα δημόσια έργα και τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα βρίσκονται και πάλι σε μεγάλη καθυστέρηση, καθώς τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ τους τελευταίους μήνες δεσμεύθηκαν κατ' επιλογήν του κράτους προκειμένου να καλύπτει τις καθημερινές χρηματοδοτικές του ανάγκες».
Η μη απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για την ολοκλήρωση μεγάλων δημόσιων έργων, η μείωση των συνολικών πιστώσεων για δημιουργία νέων υποδομών, η συρρίκνωση των δαπανών για τα υφιστάμενα έργα και οι καθυστερήσεις στις πληρωμές πιστοποιήσεων από το δημόσιο, «ενδέχεται να έχουν ως επίπτωση στον όμιλο την περαιτέρω μείωση του κύκλου εργασιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων ρευστότητας».
Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών επισημαίνουν πως από την αρχή του χρόνου ο ρυθμός κατασκευής βαίνει μειούμενος καθώς το Ελληνικό Δημόσιο έχει πλέον σταματήσει τις πληρωμές για την εκτέλεση δημόσιων έργων, ενώ δεν καταβάλλει και τη χρηματοδοτική του συμβολή στο πλαίσιο των από τέλος 2014 αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης για τους οδικούς άξονες.
Επιπλέον, «το τραπεζικό σύστημα έχει ουσιαστικά σταματήσει την παροχή ρευστότητας και εγγυήσεων προς τις εταιρείες, με αποτέλεσμα να υπάρχει αδυναμία εκτέλεσης των έργων λόγω έλλειψης κεφαλαίου κίνησης.
Παράλληλα, έχει ανατραπεί ο προγραμματισμός δημοπρασιών νέων έργων και η προώθηση έργων παραχώρησης, όπως χαρακτηριστικά είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι, με τους περισσότερους διαγωνισμούς να οδηγούνται σε αναβολές».
Καθόλου ικανοποιητική και η εικόνα της J&P μέσα στο εννεάμηνο του 2015 αφού ο ρυθμός ανάληψης νέων έργων ήταν εξαιρετικά χαμηλός καθώς οι μόνες συμβάσεις που προστέθηκαν περιλαμβάνουν χαμηλής αξίας έργα, συμπληρωματικές συμβάσεις και συμφωνίες παροχής υπηρεσιών.
Την ίδια στιγμή οι μεγάλες ζημιές της κατασκευαστικής Αθηνά στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στοίχισαν ακριβά στον Όμιλο.
Έτσι, στο εννεάμηνο του 2015, η αύξηση τζίρου στα 369,2 εκατ. έναντι 336,3 εκατ. ευρώ, επισκιάστηκε από τις ζημιές ύψους 26,7 εκατ. ευρώ που κατέγραψε ο Όμιλος, ο δανεισμός παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα (500 εκατ. ευρώ) ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις έχουν αγγίξει τα 1,2 δισ. ευρώ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα υπήρξε και καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων.
Τον Ιανουάριο του 2015, ο Όμιλος προχώρησε σε αναδιάρθρωση του δανεισμού του, μετατρέποντας σε μακροπρόθεσμη ομολογιακή μορφή το μεγαλύτερο μέρος των δανείων του.
Ειδικότερα, αναχρηματοδότησε υφιστάμενο κοινοπρακτικό ομολογιακό δάνειο ύψους 238 εκατ. ευρώ και εξέδωσε νέο κοινοπρακτικό ομολογιακό δάνειο ύψους 187 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος J&P Άβαξ, με το τιμόνι να κρατάει πλέον ο Xρήστος Iωάννου, κατασσκευάζει μία σειρά έργων, όπως το Mετρό Aθήνας (Γραμμή 3) και την νέα δεξαμενή του ΔEΣΦA στη Pεβυθούσα. Στο χαρτοφυλάκιο του δε, συγκαταλέγονται και τρεις οδικές άξονες Μορέας, Aιγαίου και Oλυμπία.