Η παράταση των χειμερινών εκπτώσεων έως το τέλος Μαρτίου που ζητούσαν οι έμποροι, δόθηκε χθες από το υπουργείο Ανάπτυξης, ωστόσο όσο η αγορά παραμένει κλειστή, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και κυρίως όσες δεν διαθέτουν e-shop, δεν μπορούν να επωφεληθούν από τις επιπλέον μέρες της εκπτωτικής περιόδου.
Άλλωστε σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ και κατά τη διάρκεια την κανονικής περιόδου των εκπτώσεων, με τα καταστήματα να λειτουργούν μόλις 12 μέρες, το 90% των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερο κύκλο εργασιών σε σχέση με το 2019, ενώ σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις παρουσίασαν μείωση του τζίρου η οποία ξεπερνά το 40%. 1 στις 4 επιχειρήσεις (23,1%) προσδιόρισαν την υποχώρηση του τζίρου μεταξύ 31% και 40%. Οι χειρότερες επιδόσεις καταγράφονται στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης όπου για το 95,6% των επιχειρήσεων οι επιδόσεις των είναι χειρότερες από τις αντίστοιχες του 2020.
«Εκείνο που έχει σημασία είναι να προλάβουμε μέσα στον Μάρτιο να ρευστοποιήσουμε τα αποθέματα των εμπορευμάτων της χειμερινής περιόδου που παραμένουν στα ράφια των καταστημάτων μας» τονίζουν στο insider.gr στελέχη της αγοράς. Με τον περσινό τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων να φτάνει περίπου τα 5 δισ. ευρώ, φέτος σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς τα έσοδα μέχρι τώρα δεν ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 3,5 δισ. ευρώ απώλεια λοιπόν που θα είχε το λιανεμπόριο εάν οι εκπτώσεις ολοκληρώνονταν κανονικά την Κυριακή, οι επαγγελματίες ελπίζουν να περισώσουν ότι είναι δυνατό μέχρι το τέλος Μαρτίου.
Η παράταση του lockdown για τουλάχιστον μία εβδομάδα, σημαίνει ουσιαστικά ότι η πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου αλλά και του επιπλέον χρόνου των εκπτώσεων, χάνεται. Η επόμενη ημερομηνία που βρίσκεται στο τραπέζι για να ανοίξουν τα καταστήματα είναι η 8η Μαρτίου, εφόσον φυσικά τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν και οι λοιμωξιολόγοι ανάψουν το «πράσινο» φως. Από εκεί και πέρα βέβαια, ερωτηματικό αποτελεί και ο τρόπος που θα λειτουργήσουν τα καταστήματα, με τους εμπόρους να επισημαίνουν ότι η μέθοδος click away δεν μπορεί να φέρει σημαντικά έσοδα στα ταμεία τους, ειδικά σε συγκεκριμένους κλάδους όπως η ένδυση και η υπόδηση.
Άλλωστε όπως αποτυπώνεται στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, το click away, μόνο για 1 από τις 10 επιχειρήσεις αποτέλεσε τον τρόπο που απέδωσε περισσότερo, βάσει και των μέτρων που ισχύουν σε κάθε περιοχή και κλάδο. Το click inside φαίνεται πως απέδωσε περισσότερο καθώς περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις σημειώνουν ότι αποτέλεσε την πιο αποδοτική μέθοδο εν μέσω των μέτρων υγειονομικής προστασίας.
Η «ελπίδα» επομένως για το λιανεμπόριο, είναι η αγορά να ανοίξει κανονικά, με είσοδο των καταναλωτών μέσα στα καταστήματα, για όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος του Μαρτίου που θα συνεχιστούν οι εκπτώσεις, ώστε να πάρουν μία μικρή «ανάσα». Το κρίσιμο βεβαίως, όπως επισημαίνει ο εμπορικός κόσμος είναι το άνοιγμα, όποτε κι αν είναι αυτό, να γίνει με ασφάλεια και να μην χρειαστεί να τα καταστήματα να κλείσουν ξανά και κυρίως μέσα στον Απρίλιο, λίγο πριν από το Πάσχα. «Δεν θα αντέξουμε να υπάρξει ένα δεύτερο χαμένο Πάσχα», όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, αποτυπώνοντας τη μεγαλύτερη αγωνία του κλάδου για το επόμενο διάστημα.
Διαβάστε επίσης:
ΕΣΕΕ: Μείωση τζίρου για το 90% των επιχειρήσεων στις χειμερινές εκπτώσεις