Αλλαγές δρομολογούνται το τελευταίο διάστημα στον ελληνικό χάρτη του online delivery. Πέρα από την «συρρίκνωση» που παρατηρείται, η οποία θα μπορούσε να απειλήσει την εδώ και καιρό, πρωτοκαθεδρία των Γερμανών, η Ελλάδα δείχνει να υιοθετεί την παγκόσμια στροφή στα groceries προϊόντα, γεγονός που θα φουντώσει τη μάχη μεταξύ των πρωταγωνιστών αλλά και θα αναδιαμορφώσει τα ισχύοντα μερίδια αγοράς.
Στις πρόσφατες βασικές ανακατατάξεις της αγοράς, συγκαταλέγεται η επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας συγχώνευσης του Box, του ομίλου ΟΤΕ με το Skroutz Food, μόλις την προηγούμενη Πέμπτη. Βάσει αυτής, η υπηρεσία food delivery της Skroutz.gr θα ενσωματωθεί πλήρως στην πλατφόρμα του BOX και αρχής γενομένης από τις 2 Νοεμβρίου, οι χρήστες του Skroutz Food, που είτε επισκέπτονται το site, είτε χρησιμοποιούν την εφαρμογή της υπηρεσίας, θα μεταφέρονται στην πλατφόρμα του BOX. Κατόπιν της συμφωνίας μάλιστα, το BOX αναμένεται να ενισχυθεί αφού θα ενταχθούν σε αυτό-εφόσον το επιθυμούν- νέα καταστήματα εστίασης, που σήμερα βρίσκονται μόνο στην πλατφόρμα του Skroutz αλλά και οι πελάτες της υπηρεσίας του Skroutz.
Να θυμίσουμε ότι το Skroutz Food, ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν η ομάδα του Skroutz.gr, αποφάσισε μετά από 15 χρόνια επιτυχημένης πορείας να εκμεταλλευτεί την εξαιρετικά διευρυμένη βάση χρηστών για έναν πολλά υποσχόμενο χώρο, αυτόν του delivery φαγητού.
Λίγο αργότερα την ίδια χρονιά, ανακοινώθηκε και η είσοδος του ΟΤΕ στον κλάδο, μέσω της εφαρμογής BOX. Η εφαρμογή πέρα από τις πολλές δυνατότητές της εγκαινίασε κι ένα άκρως ελκυστικό πρόγραμμα επιβράβευσης για τους καταναλωτές που είναι και συνδρομητές της Cosmote,γεγονός που της έδωσε μεγάλη δυναμική σύμφωνα με στελέχη του ομίλου. Να θυμίσουμε ωστόσο ότι η είσοδος του ΟΤΕ στο online delivery φαγητού δεν ξεκίνησε το 2019. Ήδη από την προηγούμενη χρονιά ο όμιλος προετοίμασε το έδαφος για το BOX Μέσω της υπηρεσίας «11888 giola». Με όχημα το κύρος του ονόματος του ΟΤΕ η υπηρεσία έκανε ντεμπούτο με 1.500 συνεργαζόμενα εστιατόρια. Με τον μετασχηματισμό της στην γνωστή πλατφόρμα βέβαια και τον εμπλουτισμό της με πολλά εργαλεία, τα συνεργαζόμενα καταστήματα από 33 πόλεις της Ελλάδας έχουν φτάσει πλέον τις 5.000 και αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω μετά και την συμφωνία με το Skroutz Food.
Οι προσθήκες νέων παικτών στη συρρικνωμένη, μέχρι τότε, αγορά δεν ξεκίνησε την χρονιά έναρξης του Skroutz Food και του BOX. Την γερμανική κυριαρχία της Delivery Hero, η οποία τα προηγούμενα χρόνια είχε εξαγοράσει την Online Delivery A.E., γνωστή και ως «e-Food.gr», το deliveras.gr αλλά και την τουρκική Yemek Sepeti η οποία κατείχε πλειοψηφικό μερίδιο στην πλατφόρμα clickdelivery.gr, θέλησαν να απειλήσουν οι deliver-άδες από την Φιλανδία που ακούν στο όνομα Wolt. Με το που ήρθε μάλιστα στην Ελλάδα, η ιδρυθείσα το 2014 στο Ελσίνκι Wolt, έφερε μια καινοτομία, τον δικό της στόλο οχημάτων, καινοτομία που μιμήθηκαν στη συνέχεια κάποιοι από τους ανταγωνιστές της, e-food.gr και δεν αποκλείεται να μιμηθούν κι άλλοι στο εγγύς μέλλον. Με τον τρόπο αυτό η Wolt κατάφερε να συνεργαστεί με μερίδα εστιατορίων που μέχρι τότε δεν μπορούσαν να αποστείλουν παραγγελίες, υιοθετώντας και λανσάροντας το μοντέλο του πιο «gourmet» online delivery.
Στους προαναφερθέντες παίκτες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά θα πρέπει να προσθέσουμε βέβαια και την πρώτη online πλατφόρμα για παραγγελία φαγητού που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα το 2006, με έδρα την Πάτρα, το delivery.gr. Η delivery.gr η οποία έκτοτε έχει δημιουργήσει και την έτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικής παραγγελίας ψιλικών eKiosky’s.gr, φαίνεται να ακολουθεί στάσιμη, αν όχι φθίνουσα πορεία, μετά και την ραγδαία αύξηση του ανταγωνισμού.
Οι προσθήκες και οι συγχωνεύσεις επισφραγίζουν σίγουρα το γεγονός ότι ο χάρτης της ηλεκτρονικής παραγγελίας φαγητού αναδιαμορφώνεται. Παράγοντες της αγοράς όμως επισημαίνουν ότι οι αλλαγές θα είναι ακόμα μεγαλύτερες στο άμεσο μέλλον, χάρη στην προσθήκη νέων κατηγοριών προϊόντων σε τέτοιου τύπου πλατφόρμες.
Να θυμίσουμε ότι μεσούσης της πανδημίας του κορονοϊού και της έκρηξης του ηλεκτρονικού εμπορίου που την ακολούθησε, η δημοφιλής πλατφόρμα του e-food.gr έσπευσε να ανακοινώσει την συνεργασία της με την μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτη» εντάσσοντας πλέον στην πλατφόρμα της νέες κατηγορίες προϊόντων. Ομοίως αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των επόμενων ημερών και η συνεργασία του ΒΟΧ με δύο μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, Μασούτη και Κρητικό.
Όπως όλα δείχνουν, το βάρος δεν περιορίζεται στο έτοιμο φαγητό αλλά μετατοπίζεται και στα groceries, κάτι που αποτελεί παγκόσμια κι όχι απλά ελληνική τάση, αν αναλογιστεί κανείς την εξαγορά και του ελληνικού Instashop από τον κολοσσό της Delivery Hero. Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε το BOX πέρα από την συνεργασία με τα δύο σούπερ μάρκετ, αναμένεται να συνάψει και άλλες συνεργασίες με μικρότερης εμβέλειας μαγαζιά από τον κλάδο των τροφίμων.
Το γεγονός ότι ο κλάδος είναι πολλά υποσχόμενος το αποδεικνύει το γεγονός ότι ο ενισχύεται ετησίως καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, ακόμα και μέσα στην κρίση. Να θυμίσουμε πως σύμφωνα με το ELTRUN, η ελληνική αγορά online παραγγελίας φαγητού φτάνει το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 500 εκατ. ευρώ, το ¼ δηλαδή από τον συνολικό τζίρο της αγοράς ψητοπωλείων στην Ελλάδα (2 δις. ευρώ). Έναν τζίρο που με τις προσθήκες νέων κατηγοριών θα μπορούσε να αυξηθεί ραγδαία, προοικονομώντας την αναζωπύρωση τη «μάχης» για την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών.