Την αισιοδοξία του πως «η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία παραμένει ισχυρή και επεκτείνεται» εξέφρασε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας.
Ο Γιάννης Στουρνάρας ήταν το τιμώμενο πρόσωπο στη σημερινή εκδήλωση της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας για την «Ημέρα Ναυτιλιακής Χρηματοδότησης 2019», που πραγματοποιήθηκε στον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, στον Πειραιά.
Ξεκινώντας την ομιλία του για την ελληνική ναυτιλία, ο κ. Στουρνάρας ανέφερε πως «κανείς δεν μπορεί παρά να εντυπωσιασθεί από τον δυναμισμό της και την ικανότητά της να ξεπερνά τις όποιες δυσκολίες εμφανίζονται σε διεθνές επίπεδο. Σε μια περίοδο, κατά την οποία η ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου έχει μειωθεί σημαντικά, η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία (σύμφωνα με τους ορισμούς της Eurostat) παραμένει ισχυρή και επεκτείνεται».
«Ο ελληνικός εμπορικός στόλος συνέχισε να επεκτείνεται με ρυθμό που έφτασε περίπου το 2,5% το 2018 και ξεπέρασε για πρώτη φορά το όριο των 3.000 πλοίων στα τέλη του 2018. Αντίστοιχα, η δυναμικότητά του υπερέβη επίσης για πρώτη φορά εφέτος το όριο των 200 εκατ. τόνων. Το 2018 εμφανίζεται από πολλές πλευρές να είναι σημείο καμπής της ελληνικής ναυτιλίας, που πλέον επιτυγχάνει να σταθεροποιήσει τον ρυθμό ανάπτυξής της κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η αυξητική τάση των ναύλων, που εμφανίζεται από τα μέσα του 2019, εάν συνεχισθεί, θα εντείνει τον δυναμισμό της ελληνικής ναυτιλίας», πρόσθεσε ο κ. Στουρνάρας για να τονίσει πως είναι θετικό στοιχείο η «νεαρή ηλικία του στόλου, όπου πάνω από το ήμισυ του δυναμικού του αφορά σε πλοία με ηλικία κάτω των 10 ετών, ενώ όλη η αύξηση του στόλου προέρχεται από νέα ή νεότευκτα πλοία, γεγονός που δείχνει τον δυναμισμό της ναυτιλίας μας».
Η αυξανόμενη συμβολή της ναυτιλίας φαίνεται και από τα στοιχεία του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, συνέχισε ο κ. Στουρνάρας και συμπλήρωσε πως «παρά την, όπως αποδείχθηκε, προσωρινή αναστάτωση από την επιβολή των capital controls, που παρενέβαλε εμπόδια στις συναλλαγές, τα έσοδα από την ναυτιλία αυξήθηκαν κατά 20% από το 2014 μέχρι σήμερα».
«Ο δυναμισμός αυτός βασίζεται σε μεγάλο βαθμό και στην εμπιστοσύνη του ελληνικού και διεθνούς τραπεζικού συστήματος προς την ελληνική ναυτιλία, που επιτρέπει τη χρηματοδότηση της επέκτασης και ανανέωσης του στόλου. Σε μια περίοδο κατά την οποία ο τραπεζικός τομέας ακολουθεί μια πολιτική απομόχλευσης, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί προνομιούχο πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση και δεν χρειάστηκε να επιδιώξει εναλλακτικές, αλλά ακριβότερες, μορφές χρηματοδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι και διεθνείς τράπεζες που, για τον ένα ή τον άλλο λόγο, αποχώρησαν από την Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης, επέλεξαν να διατηρήσουν το χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων», σημείωσε.
Σύμφωνα με τον διοικητή της ΤτΕ, ακόμη και σήμερα, μετά τις αποχωρήσεις, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα στηρίζει την ελληνική ναυτιλία, συμμετέχοντας κατά το ένα έκτο περίπου στη συνολική χρηματοδότησή της. «Από τα τέλη του 2018 παρατηρούμε μια σταθερή αύξηση της χρηματοδότησης της ναυτιλίας από ελληνικές τράπεζες. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης της ναυτιλίας από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα διαμορφώθηκε σε 2,1% σε ετήσια βάση, το Σεπτέμβριο του 2019, και η ροή της χρηματοδότησης της ναυτιλίας σε δωδεκάμηνη βάση ανήλθε σε 163 εκατ. ευρώ. Το σύνολο της έκθεσης των ελληνικών τραπεζών στη ναυτιλία σήμερα ξεπερνά τα 8 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είναι δάνεια σε ξένο νόμισμα (δολάριο)», κατέληξε ο κ. Στουρνάρας.