Οι χώρες που «περιμένουν» την τουριστική κίνηση φέτος ζητούν μεθ’ επιτάσεως το αντι-covid διαβατήριο, αλλά οι χώρες από όπου ξεκινούν τα τουριστικά ρεύματα στην Ε.Ε. αρνούνται …. διακριτικά.
Η συζήτηση για την πανδημία και ειδικά σε ό,τι αφορά την επανεκκίνηση του τουρισμού φέτος, έληξε πριν καν αρχίσει σήμερα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Ισπανία και Ελλάδα, αλλά όχι με ιδιαίτερη έμφαση η Ιταλία, είχαν αυξήσει τις πιέσεις τους για την δρομολόγηση διαδικασιών που μέσω του anti-covid διαβατηρίου, θα μπορούσαν να απελευθερώσουν την τουριστική κίνηση για το 2021.
Είχαν όμως απέναντί τους την διακριτικά αλλά σταθερά επιφυλακτική «συμμαχία» Γερμανίας – Γαλλίας (αλλά και άλλων κεντροευρωπαϊκών χωρών). Δύο χώρες από τις οποίες αφ’ ενός προέρχεται το βασικό κύμα τουριστικής κίνησης και αφ’ εταίρου καθορίζουν τις ισορροπίες στο Συμβούλιο.
Αυτές θεωρούν ανεπαρκές, μη νόμιμο και σχετικά επικίνδυνο το «εργαλείο» του διαβατηρίου υγείας.
Η Κομισιόν θα συνεχίσει τις διεργασίες για το πως αυτό θα μπορούσε να προχωρήσει, αλλά αυτή είναι η τακτική που συνήθως υιοθετείται όταν ένα θέμα δεν πρέπει να απορριφθεί αλλά να αναβάλλεται επ’ άπειρον.
Την θέση των δύο μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρωζώνης έρχεται πάντως να υποστηρίξει και το τελευταίο report της S&P Global Ratings, σύμφωνα με το οποίο η αεροπορική κίνηση στην Ευρώπη για τουριστικούς λόγους δεν πρόκειται να ανακάμψει πριν από το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτές το 2021 η αεροπορική κίνηση θα είναι στο 30 – 50% που ήταν το 2019, με σημαντική αύξηση να σημειώνεται μόνο στο Δ΄ Τρίμηνο αλλά με την προϋπόθεση της βελτίωσης της καμπάνιας των εμβολιασμών και την «έξοδο» από τα αλλεπάλληλα lockdown στα οποία βρίσκονται οι χώρες προέλευσης του τουριστικού κύματος.
Σε αυτή την καθυστέρηση των εμβολιασμών έχει έρθει να προστεθεί και η ταχύτατη εξάπλωση των νέων μεταλλαγμένων μολυσματικών στελεχών του covid. Ειδικά ο παράγοντας αυτός φέρεται να έχει επιδεινώσει την κατάσταση καθώς έχει οδηγήσει σε κατάρρευση την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών.
Σε αυτό έχει συμβάλει και το γεγονός ότι δεν υπάρχει μία γενικώς παραδεκτή και επίσημα αποδεκτή από τον ΠΟΥ εκτίμηση για το κατά πόσο οι εμβολιασμένοι μπορούν να μεταφέρουν ή να μεταδώσουν τον υιό παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι δεν θα νοσούν, όπως επίσης και η διάρκεια της ανοσίας.
Όλα αυτά αναβάλλουν την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών και σύμφωνα με την S&P μόνο μετά το καλοκαίρι αναμένεται να αυξηθεί κάπως η αεροπορική κίνηση.
Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι το 2022 η κυκλοφορία θα επανέλθει στο 70 – 80%, αλλά στα επίπεδα της προ πανδημίας κατάστασης η διακίνηση μέσω των αεροπορικών εταιρειών δεν πρόκειται να επανέλθει πριν από το 2024.
Σε αυτό φαίνεται πως έχει συμβάλει σε κάποιο βαθμό και η αλλαγή στις συνθήκες εργασίας με την εκτεταμένη εισαγωγή της τηλε-εργασίας. Αλλά αυτός είναι ένας παράγοντας που μόνο επιμέρους επηρεάζει τις προβλέψεις.
Διαβάστε επίσης:
Συνεδριάζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στο επίκεντρο τα πιστοποιητικά εμβολιασμού
Υπέρ του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού εμβολιασμού ο καγκελάριος της Αυστρίας