Ένα μεγάλο σχέδιο προώθησης νέων έργων υποδομής τόσο για την άρδευση και ύδρευση όσο και για την αντιπλημμυρική προστασία περιοχών σε όλη την χώρα προωθείται εδώ και καιρό από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το insider έχει αναδείξει τόσο την «αντιπλημμυρική» διάσταση του σχεδίου (τα έργα στους οδικούς άξονες, οι νέοι διαγωνισμοί κ.α.) όσο και σε σχέση με το κομμάτι «άρδευση» (διαγωνισμοί για φράγματα Ενιπέα Φαρσάλων, Ταυρινίτη Κρήτης κ.λπ.).
Φαίνεται λοιπόν, ότι στην κυβέρνηση έχουν βάλει «ψηλά στην ατζέντα» την προώθηση τέτοιου είδους υποδομών.
Προ ημερών μόλις, ο υπουργός Υποδομών, Κ. Καραμανλής, αναφέρθηκε για ακόμα μία φορά στο επενδυτικό αυτό πλάνο, σημειώνοντας ότι «για πρώτη φορά στο χώρο των υποδομών υλοποιούνται έργα κατασκευής φραγμάτων μέσω ΣΔΙΤ με πρώτο αυτό του Χαβρία που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία. Έπονται τα Φράγματα του Ενιπέα και του Ταυρωνίτη για τα οποία βρισκόμαστε στην επεξεργασία των προτάσεων υπαγωγής τους στον κατάλογο έργων ΣΔΙΤ που αναμένεται να υποβληθούν εντός του Φθινοπώρου και να δημοπρατηθούν μέσα στο 2021». Κατέληξε δε λέγοντας ότι «το Υπουργείο και πλάνο έργων έχει με ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση». Πάντως, δεν είναι τα μόνα projects που προωθεί το υπουργείο καθώς υπάρχουν στα «σκαριά» πολλά ανάλογα ανά την Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα (ήταν αρχές Ιουνίου) από τότε που ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στην Βουλή ξεδίπλωνε το σχέδιο αντιπλημμυρικής θωράκισης της χώρας, το οποίο, πέραν της ασφάλειας που δημιουργεί, «ακουμπάει» και ένα άλλα σημαντικό θέμα-πρόβλημα, αυτό της άρδευσης/ύδρευσης περιοχών. Όπως είχε σημείωσε ο υπουργός, συνολικά το αντιπλημμυρικό πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί ανέρχεται σε περίπου 1,5 δις. ευρώ, ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ειδικότερα, έχουν προταθεί αντιπλημμυρικά έργα ύψους 233 εκ ευρώ, μεταξύ των οποίων και έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και φράγματα.
Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία: Ευρωπαϊκά προγράμματα (ΠΔΕ και Ταμείο Ανάκαμψης), ιδιωτική χρηματοδότηση, δάνεια, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, για να συνθέσει το άθροισμα το σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ αντιπλημμυρικών έργων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.
Πριν από λίγες ημέρες η Διεύθυνση Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων (υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Υποδομών) προχώρησε ένα βήμα παρακάτω τις διαδικασίες για δύο διαγωνισμούς συνολικού ύψους σχεδόν 230 εκατ. ευρώ, αναζητώντας χρηματοοικονομικούς συμβούλους που θα «τρέξουν» και «ωριμάσουν» διαδικασίες διαγωνιστικές.
Ειδικότερα, «κάλεσε» για διαπραγμάτευση την Πέμπτη 29 Ιουλίου 2021, δηλαδή την επόμενη εβδομάδα, οικονομικούς φορείς που θα συνδράμουν τις αρμόδιες υπηρεσίες στις ενέργειες υποβολής πρότασης και διεξαγωγής διεθνούς διαγωνισμού ΣΔΙΤ για την υλοποίηση του έργου με τίτλο: «ΈΡΓΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΟΥ ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ ΠΟΤΑΜΟΥ Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ» αλλά και του αντίστοιχου έργου: «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΟΤΑΜΟΥ ΕΝΙΠΕΑ ΦΑΡΣΑΛΩΝ (ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΠΑΛΙΟΔΕΡΛΙ), ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΕΡΓΩΝ».
Για το πρώτο έργο στην Κρήτη, προϋπολογισμού άνω των 160.000.000 (με Φ.Π.Α), εκλήθησαν οι α) BDO ΟΡΚΩΤΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ Α.Ε. β) KSI GREECE – ΟΡΚΩΤΟΙ ΛΟΓΙΣΤΕΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ γ) ΔΩΡΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΑΡΜΟΝΙΑ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ. Η υλοποίηση του εν λόγω έργου, όπως έχει σχετικά αναφερθεί, θεωρείται ύψιστης προτεραιότητας και αναγκαία, καθώς: (α) θα επιλύσει ένα αίτημα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, όπως η υψηλή ζώνη Πλατανιά και περιοχές της Δυτικής Κισάμου Χανίων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων, (β) θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία των εκτάσεων της λεκάνης απορροής του Ταυρωνίτη ποταμού, στην οποία προκλήθηκαν πολύ μεγάλες καταστροφές και έντονα πλημμυρικά φαινόμενα από τις βροχοπτώσεις που έπληξαν την περιοχή πρόσφατα.
Για το άλλο έργο στη Θεσσαλία, προϋπολογισμού περίπου 70.000.000 ευρώ (με Φ.Π.Α), εκλήθησαν προς διαπραγμάτευση οι α) ΙΝΙΤΙΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ & ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ β) DIADIKASIA BUSINESS CONSULTING ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ 5 γ) EUROPEAN PROFILES ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. Η υλοποίηση του εν λόγω έργου έχει κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες ύψιστης προτεραιότητας και αναγκαία για την εξασφάλιση: (α) της αντιπλημμυρικής προστασίας των κατάντη του φράγματος περιοχών, β) της άρδευσης 110.000 στρεμμάτων περίπου, (γ) της ύδρευσης ελλειμματικών περιοχών, και (δ) της προστασίας του περιβάλλοντος μέσω του εμπλουτισμού των υπόγειων υδροφορέων και της διατήρησης οικολογικής παροχής.
Πέραν αυτών των projects, από το φθινόπωρο και μετά θα πρέπει να αναμένονται σοβαρότερες εξελίξεις όσον αφορά στον διαγωνισμό για την κατασκευή του Φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική, προϋπολογισμού περίπου 86 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με ΦΠΑ στα 106 εκατ.), που περιλαμβάνει και τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και των εξωτερικών δικτύων ύδρευσης. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της Α’ Φάσης της Διαγωνιστικής Διαδικασίας και αμέσως μετά, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ, θα δημοπρατηθεί η Β’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας. Κατά τους αρμόδιους φορείς, η σκοπιμότητα του Έργου αφορά στην ύδρευση των Δημοτικών Ενοτήτων Πολυγύρου και Ορμύλιας του Δήμου Πολυγύρου, Κασσάνδρας και Παλλήνης του Δήμου Κασσάνδρας, Σιθωνίας και Τορώνης του Δήμου Σιθωνίας, καθώς και στις Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες Αγ. Μάμαντα και Νέας Ποτίδαιας της Δημοτικής Ενότητας Μουδανιών του Δήμου Νέας Προποντίδας και την Τοπική Κοινότητα Πυργαδικίων της Δημοτικής Ενότητας Παναγιάς του Δήμου Αριστοτέλη. Με το έργο θα καλυφθούν οι υδρευτικές ανάγκες του 33% του συνόλου των υδατικών αναγκών της Χαλκιδικής, θα αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα της λειψυδρίας στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκιδικής και θα εξασφαλιστεί η άρδευση 24.000 στρεμμάτων. Η υλοποίηση του έργου θα συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση του χρονίζοντος προβλήματος της περιοχής της Χαλκιδικής σε πρόσβαση σε επαρκείς ποσότητες και καλής ποιοτικής κατάστασης πόσιμου νερού και στη βελτιστοποίηση των υφιστάμενων μεθόδων αποθήκευσης νερού και δημιουργία νέων. Υπενθυμίζεται ότι για το έργο είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τρεις κοινοπραξίες: α) ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΧΡ. Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, β) ΕΝΩΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ INTRAKAT – SUEZ ΕAU FRANCE S.A.S. – ΕΥΑΘ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α.Ε., γ) ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
Όπως αναφέραμε και στην αρχή, τα αντιπλημμυρικά και αρδευτικά έργα βρίσκονται ψηλά στη λίστα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Καραμανλής είχε σημειώσει μάλιστα ότι τους τελευταίους 22 μήνες έχουν ανατεθεί έργα αντιπλημμυρικής προστασίας ύψους 350 εκατ. ευρώ γύρω από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, ενώ έχουν ήδη εγκριθεί από την Διυπουργική Επιτροπή Μεγάλων Έργων και νέα έργα ύψους 250 εκατ. ευρώ, που θα ανατεθούν σύντομα.
Μάλιστα τόνισε ότι έχει ήδη ξεκινήσει το μεγάλο πρόγραμμα ύψους 430 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, την CEB (Αναπτυξιακή Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης), και το ΕΣΠΑ, και αφορά δράσεις αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Κόρινθο, περιοχές με έντονα πλημμυρικά φαινόμενα. Εξήγησε δε ότι στο εξής τα έργα υποδομής δεν θα αφορούν μόνο τους οδικούς άξονες, αλλά έργα νέας γενιάς, όπως τα αντιπλημμυρικά και σιδηροδρομικά, που έχουν και φιλο- περιβαλλοντικό πρόσημο.