Το ενδιαφέρον 7 ομίλων και κοινοπραξιών συγκέντρωσε η πρώτη φάση του σημαντικού κτιριακού διαγωνισμού για την «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΓΑΡΩΝ ΕΔΕΣΣΑΣ, ΣΕΡΡΩΝ, ΚΙΛΚΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΥΤΩΝ», μέσω του μοντέλου ΣΔΙΤ, εκτιμώμενης αξίας ύψους 120 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Στην α’ φάση, δηλαδή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, έδωσαν το «παρών» η ΑΒΑΞ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ, το κοινό σχήμα INTRAKAT-REDEX, η Μηχανική και η ένωση εταιρειών ΤΕΚΑΛ-JCC (η λιβανέζικη ALJIHAD for Commerce and Contracting S.A.L.- JCC). Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος έληξε προχτές Δευτέρα 15/11/2021.
Βλέπουμε λοιπόν για άλλη μια φορά να δίνουν το παρών οι ισχυροί του χώρου, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Μυτιληναίος, που έχει «μπει δυνατά» και στα ΣΔΙΤ, να «κλειδώνει» άλλη μια συμμετοχή με την ΑΤΕΣΕ (π.χ. σε φοιτητικές εστίες ή και σε διαδικασίες για τα Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας), όπως και η Intrakat με τη Redex του ομίλου Κοπελούζου (συμμετείχαν μαζί και στον διαγωνισμό για το νέο σύγχρονο και «πράσινο» κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών).
Η Μηχανική συμμετέχει σε έναν ακόμα διαγωνισμό ΣΔΙΤ (κτιριακό) όπου μπορεί να δώσει παρών (δεν χρειάζεται πτυχίο υψηλής τάξης κ.α.), ενώ ενδιαφέρον έχει η σύμπραξη της ΤΕΚΑΛ (γνωστή για τα έργα στον ΟΛΠ αλλά και για την παρουσία της τελευταία σε διάφορους διαγωνισμούς, π.χ. σε οδικούς, κέρδισε τη διαδικασία για την περιφερειακή οδό Αλεξανδρούπολης) με τον όμιλο JCC με έδρα τη Βηρυτό στον Λίβανο. Μάλιστα, ΤΕΚΑΛ και Al-JCC είχαν από κοινού «δώσει το παρών» στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το νέο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (113 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ).
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή ή ανακατασκευή, ασφάλιση, διαχείριση και συντήρηση για διάστημα τριάντα (30) ετών τριών (3) νέων Δικαστικών Μεγάρων στο Κιλκίς, στην Έδεσσα και στις Σέρρες και του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. Ο κύριος του έργου είναι το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ.
Ειδικότερα, στο αντικείμενο της Σύμβασης Σύμπραξης (ΣΔΙΤ) περιλαμβάνεται η λειτουργική ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης και η ανέγερση τριών (3) μεγάρων στο Κιλκίς, την Έδεσσα και τις Σέρρες, που περιλαμβάνει τα νέα κτίρια με τον απαραίτητο εξοπλισμό τους καθώς και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου τριών νέων κτιριακών εγκαταστάσεων.
Βάσει της προκήρυξης, η ηλεκτρονική αποσφράγιση των Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος θα γίνει την πέμπτη (5η) κατά σειρά εργάσιμη ημέρα που ακολουθεί την Ημερομηνία Υποβολής.
Η χρονική διάρκεια της σύμβασης του έργου, που αναμένεται να υπογραφεί εντός του 2022, προβλέπει τριετή κατασκευαστική περίοδο και για 27 χρόνια τη λειτουργία και συντήρηση των Δικαστικών Μεγάρων από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης.
Ο γενικός σχεδιασμός του έργου βασίζεται πρωτίστως στη λειτουργική οργάνωση των υπηρεσιών λαμβάνοντας υπόψη τις παρεχόμενες δικαστικές υπηρεσίες και την επίλυση ουσιωδών ζητημάτων που αντιμετωπίζονται και δυσχεραίνουν το έργο των δικαστικών λειτουργών στις εν λόγω πόλεις. Επιπρόσθετα, ο σχεδιασμός των νέων κτιρίων έχει γίνει με γνώμονα την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο εγκαταστάσεων και υποδομών λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες και μελλοντικές ανάγκες για την έκβαση των δικαστικών υποθέσεων των πόλεων.
Με την υλοποίηση του έργου επιτυγχάνεται:
- η κάλυψη των αναγκών σε χώρους που στη υφιστάμενη κατάσταση απουσιάζουν,
- ο εκσυγχρονισμός για την ορθότερη, ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των δικαστικών υπηρεσιών,
- η αποκατάσταση στέγασης δικαστικών λειτουργιών που βρίσκονται σε παλαιωμένα κτήρια, τα οποία παρουσιάζουν σοβαρά τεχνικά και λειτουργικά προβλήματα, καθώς και κινδύνους για την υγεία των εργαζομένων,
- η αναβάθμιση της εικόνας των δικαστικών μεγάρων που θα αποκαταστήσει το κύρος και την αξιοπιστία των προσφερόμενων υπηρεσιών της δικαιοσύνης προς τους πολίτες,
- η συγκέντρωση των υπηρεσιών που σήμερα είναι κατακερματισμένη σε ακατάλληλα ακίνητα στο Κιλκίς.
Πρόκειται πάντως για ένα από τα 3 συνολικά τέτοια «πακέτα» κτηριακών έργων που θα προχωρήσουν μέσω ΣΔΙΤ, ενώ για τα άλλα δύο αναμένονται εξελίξεις στο προσεχές διάστημα, σε συνεννόηση με συναρμόδια υπουργεία (π.χ. Δικαιοσύνης) και άλλους φορείς. Τα υπόλοιπα δύο «πακέτα» αφορούν σε:
- «Ανέγερση Δικαστικών Μεγάρων Ηρακλείου και Χανίων και Ανακατασκευή Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου και Συντήρηση και Διαχείριση Αυτών μέσω ΣΔΙΤ». Το έργο αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, ασφάλιση και συντήρηση δύο νέων Δικαστικών Μεγάρων σε Ηράκλειο και Χανιά και στην ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου, καθώς και στην ασφάλιση, συντήρηση και διαχείριση αυτών. Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 121,38 εκατομμύρια ευρώ.
- «Ανέγερση Δικαστικών Μεγάρων Λαμίας και Βόλου και Ανακατασκευή Δικαστικών Μεγάρων Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Συντήρηση και Διαχείριση Αυτών μέσω ΣΔΙΤ». Το έργο αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, ασφάλιση και συντήρηση δύο νέων Δικαστικών Μεγάρων σε Βόλο και Λαμία και στην ανακατασκευή τριών Δικαστικών Μεγάρων στην Καρδίτσα, τη Λάρισα και τα Τρίκαλα, καθώς και στην ασφάλιση, συντήρηση και διαχείριση αυτών. Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 68,9 εκατομμύρια ευρώ.
Από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημειώνουν ότι το νέο έργο που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, επιτυγχάνεται η κατασκευή τριών νέων σύγχρονων Δικαστικών Μεγάρων, που θα βασίζονται στις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού καθώς και της λειτουργικής και ενεργειακής αναβάθμισης του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. Τα Δικαστικά Μέγαρα θα είναι εξοπλισμένα με τον απαραίτητο και πλέον σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, για την ταχύτερη, ευχερέστερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση της δικαστηριακής ύλης, αλλά ταυτόχρονα θα τοποθετηθεί και γραφειακός εξοπλισμός, που θα αναβαθμίσει το περιβάλλον εργασίας των υπαλλήλων και των πολιτών που καθημερινά τα επισκέπτονται.