Ωριμάζουν σταδιακά οι διεργασίες για να εισέλθουμε στην τελική ευθεία του διαγωνισμού για την υποθαλάσσια οδική Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος που «σέρνεται» εδώ και πολλά χρόνια. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν «ανεβάσει στροφές» και περιμένουν, σύμφωνα με πληροφορίες, την έγκριση της περιβαλλοντικής άδειας, που αποτέλεσε και πεδίο διαβούλευσης και ζυμώσεων με τοπικούς φορείς που ζητούσαν προσαρμογές και αλλαγές, εκτιμώντας ότι θα δοθεί «πράσινο φως» στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το ΥΠΕΝ (υπουργείο Περιβάλλοντος) μέσα στο προσεχές δίμηνο, ενδεχομένως τον Μάρτιο.
Εφόσον επιβεβαιωθούν αυτές οι εκτιμήσεις, τότε «ανοίγει ο δρόμος» ώστε το καλοκαίρι του 2022, όπως προβλέπει ο μέχρι τώρα σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να προχωρήσει σε μια ακόμα δημοπράτηση εμβληματικού και «ξεχασμένου στα συρτάρια» έργου, ύψους 400 εκατ. ευρώ.
Να σημειώσουμε ότι τις προηγούμενες ημέρες το υπουργείο προκάλεσε δύο εταιρείες συμβούλων, τη Marnet και τη η Salfo, εκ των οποίων θα προκύψει ο τεχνικός σύμβουλος που θα βοηθήσει τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης του υπουργείου Υποδομών σε θέματα λιμενικών έργων για την ωρίμανση της δημοπράτησης, καθώς και για τη διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Υπενθυμίζεται ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει υποβληθεί στη Δ/νση Περιβάλλοντος και Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης και εστάλη για διαβούλευση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής. Η διαβούλευση ολοκληρώθηκε προ μηνών, ωστόσο, μέχρι πρότινος αναμένονταν η έγκριση του ΥΠΕΝ, με στελέχη του υπουργείο Υποδομών να «βλέπουν» εξελίξεις στο θέμα αυτό έως τον Μάρτιο.
Ο χρησμός που θα δώσει το ΥΠΕΝ είναι αυτό που θα καθορίσει, σε έναν βαθμό, την υλοποίηση του μεγάλου πλάνου σύνδεσης των δύο περιοχών. Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά στην παραχώρηση για 35 χρόνια, εκ των οποίων 4-5 έτη σχετίζονται με την κατασκευαστική περίοδο. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 400 εκατ. ευρώ.
Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος που πραγματοποιήθηκε το 2016 προσήλθαν τρία σχήματα, ειδικότερα οι Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και Vinci Concessions - Vinci Highways - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν ότι το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Όπως είχε αναφέρει και παλιότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, από τη μία πλευρά θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση σε μεγάλο βαθμό του Περάματος και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν. Προ μηνός περίπου, και όσον αφορά στα έργα της Δυτικής Αττικής, ο κ. Καραγιάννης επεσήμανε ότι προχωρά το έργο της Υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος και αναμένεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Η περιβαλλοντική μελέτη του έργου περιλαμβάνει το οδικό τμήμα σύνδεσης του ανισόπεδου κόμβου του Περάματος με τη λεωφόρο Σχιστού, συνολικού μήκους 4,5 χλμ., ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος Επίσης, περιλαμβάνει ν υποθαλάσσια ζεύξη, με οδική σήραγγα μήκους 1 χλμ. από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου και τo οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη.
Να αναφέρουμε ότι το υπ. Υποδομών σημειώνει ότι «απαιτήθηκε η επικούρηση από τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος πρότεινε περαιτέρω τροποποίηση και βελτιστοποίηση της προκύπτουσας (με αυτόν τον τρόπο) χάραξης, προκειμένου να εξασφαλιστεί καλύτερη στάθμη εξυπηρέτησης και βελτιωμένη οδική ασφάλεια στο προς μελέτη και κατασκευή οδικό έργο. Στο αντικείμενο της υπόψη σύμβασης περιλήφθηκε επίσης και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των αναλύσεων των δειγματοληψιών ιζημάτων που διενεργήθηκαν από το Πανεπιστήμιο Πατρών στην περιοχή της υποθαλάσσιας ζεύξης Περάματος Σαλαμίνας (για την εκτίμηση των χαρακτηριστικών και της σύστασης των ιζημάτων πυθμένα), αλλά και η εκπόνηση της μελέτης διαχείρισης των προϊόντων εκσκαφών για το ίδιο έργο».
Βάσει ερευνών, η πορθμειακή σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος (δρομολόγια ferry-boat ανά 15 λεπτά, 24 ώρες/μέρα, 12 μήνες/έτος) είναι η δεύτερη πιο πολυσύχναστη μετά το Dover-Calais που ενώνει τη Βρετανία με τη Γαλλία. Σήμερα η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας διαρκεί 15 με 20 λεπτά. Όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 4-5 λεπτά. Η πορθμειακή γραμμή θα παραμείνει ως εναλλακτική οικονομικότερη επιλογή.