«Ξετυλίγεται το κουβάρι», σταδιακά, των νέων εξελίξεων όσον αφορά στα μεγάλα λιμάνια της χώρας που βαίνουν προς αξιοποίηση μέσω των διαγωνιστικών διαδικασιών που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, και εάν δεν έχει προκύψει κάποια αλλαγή της τελευταίας στιγμής, τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Καβάλας. Όσον αφορά τον λιμένα «Φίλιππος Β’» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας και τον διαγωνισμό της υπο-παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του, έχουν προεπιλεγεί αντίστοιχα τα εξής επενδυτικά σχήματα: Quintana Infrastructure & Development, Ένωση Εταιρειών Imerys GREECE SA - Goldair Cargo A.E. & Βιομηχανικά Ορυκτά Ελλάδος ABEE, Κοινοπραξία International Port Investments Kavala (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Οσον αφορά στις εξελίξεις για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, η διαδικασία της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών πηγαίνει, κατά πληροφορίες, για τις αρχές Μαΐου 2022. ο διαγωνισμός αφορά στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Στη β’ φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. για τον διαγωνισμό αυτόν υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες, που μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη, ενώ έχουν αναπτυχθεί διάφορα σενάρια… γεωπολιτικού χαρακτήρα που και αυτά θα φανούν στην πορεία αν βρούνε πεδίο… εφαρμογής.
Μέσα στο καλοκαίρι, και μάλλον προς τα τέλη Ιουνίου (και σε αυτήν την περίπτωση με τα μέχρι τώρα δεδομένα), θα δοθεί η μάχη για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας. Τα επενδυτικά σχήματα που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη β’ φάση είναι η ATTICA A.E. Συμμετοχών, η Portek International Private LTD, η Quintana Infrastructure & Development, η ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ Α.Ε., η κοινοπραξία Archirodon Group N.V.- ANEK & όμιλος Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed - Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Πάντως, μέσα στον Μάρτιο (κατ’ εκτίμηση) ενδέχεται να έχουμε διεργασίες και σε ένα άλλο μέτωπο, που δεν είναι τόσο ώριμο όσο τα υπόλοιπα. Για την αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου ίσως χρειαστεί περισσότερος χρόνος «ωρίμανσης», ωστόσο, αναμένονται άλλου είδους εξελίξεις καθώς το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι σύντομα θα ανακοινώσει ποιοι ενδιαφερόμενοι περνούν στην επόμενη φάση της διαδικασίας. Στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου (προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας) συμμετέχουν εννέα επενδυτικά σχήματα (υπέβαλαν Εκδήλωση Ενδιαφέροντος): Olete Limited, κοινοπραξία Gray Pier Heraklion Port (που συγκροτείται από τις εταιρείες Καράτζης και Κυριακίδης Μάρμαρα), κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωϊκές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ.
Για τον Βόλο, όπως έχει αναφέρει το insider, το ΤΑΙΠΕΔ είναι μεν σε φάση προετοιμασίας του διαγωνισμού, ωστόσο, με 4 διαγωνισμούς για την αξιοποίηση ισάριθμων λιμένων να «τρέχουν» και με το Ταμείο να «βγάζει» προς εκμετάλλευση – αξιοποίηση (ή να σχεδιάζει projects) μικρών λιμένων και μαρίνων σε Κέρκυρα και αλλού, μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι την περασμένη Τετάρτη η Κομισιόν έκανε ειδική μνεία (13η έκθεση) στις αποκρατικοποιήσεις που συνδέονται με λιμένες.
Σύμφωνα με την έκθεση:
Περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας
Το σχέδιο Παραχώρησης για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ανέβηκε στο virtual Data room στις 15 Δεκεμβρίου 2021. Η διαδικασία απαλλοτρίωσης των ιδιόκτητων ακινήτων στην ορεινή ζώνη περιοχής του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε εξέλιξη. Τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας αποφάσισαν τα επόμενα βήματα ως προς τους απαραίτητους δημοσιονομικούς πόρους που θα διατεθούν για την απαλλοτρίωση. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει προγραμματιστεί για τα τέλη Απριλίου 2022. Η επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή αναμένεται έως τα τέλη Ιουλίου και το οικονομικό κλείσιμο έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2022. Για το λιμάνι της Καβάλας, δεσμευτικές προσφορές αναμένονται έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2022, ενώ η επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή αναμένεται μέχρι τα τέλη Απριλίου. Το οικονομικό κλείσιμο είναι αναμένεται στα τέλη Δεκεμβρίου 2022.
Περιφερειακό λιμάνι Ηγουμενίτσας
Το έγγραφο της Σύμβασης Παραχώρησης οριστικοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 και απεστάλη στα αρμόδια Υπουργεία για σχόλια. Στη συνέχεια ανέβηκε στην εικονική αίθουσα δεδομένων για τους προεπιλεγμένους επενδυτές για σχόλια στις 9 Φεβρουαρίου 2022. Η εκκρεμότητα για τον καθορισμό της ορεινής ζώνης του λιμένα Ηγουμενίτσας έχει πλήρως επιλυθεί όπως ορίζεται σαφώς στη σύμβαση παραχώρησης, και έτσι μπορεί να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών είναι προγραμματισμένη για το τέλος Ιουνίου 2022. Η επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή αναμένεται μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.
Περιφερειακό λιμάνι Ηρακλείου
Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των επενδυτών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και η short list των προεπιλεγμένων ενδιαφερομένων αναμένονται έως το τέλος του μήνα, ξεκινώντας έτσι την έναρξη της φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Αυτή έχει προγραμματιστεί μέχρι το τέλος-Σεπτέμβριου 2022.