Η διευθέτηση των όρων έλευσης των δύο εκκρεμών πακέτων «δόσεων» 1,5 δισ. ευρώ περίπου από τον ESM, αλλά και του τρόπου με τον οποίο θα «μοιρασθούν» τα προαπαιτούμενα που εκκρεμούν από την Ενισχυμένη Εποπτεία τους επόμενους μήνες είναι στο επίκεντρο των συζητήσεων της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ και των θεσμών (EKT, Επιτροπή ESM) ου πυκνώνουν όλο και πιο πολύ το τελευταίο διάστημα.
Μετά τη σημερινή συνάντηση που είχε στο Λουξεμβούργο (στο περιθώριο του Eurogroup που δεν έχει επισήμως θέμα Ελλάδα) ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας με τον επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ), το επόμενο «ραντεβού» έχει οριστεί για την Τετάρτη στην Αθήνα με αντικείμενο το οριστικό κλείσιμο της 14ης αξιολόγησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο σενάριο είναι τα 2 αυτά πακέτα παρεμβάσεων στο χρέος να αποδεσμευθούν σε δύο φάσεις. Μία πρώτη φάση αναμένεται τον Ιούνιο (όταν είναι προγραμματισμένο να επικυρωθεί από το Eurogroup η 14η αξιολόγηση) και μία δεύτερη το φθινόπωρο (ενδεχομένως δηλαδή νωρίτερα από το εξάμηνο διάστημα που τυπικά είχε ορισθεί να μεσολαβεί ανάμεσα σε κάθε αποδέσμευση στο πλαίσιο των αποφάσεων που ελήφθησαν το 2018). Υπενθυμίζεται πως εκκρεμεί ένα πακέτο «δόσεων» από τις πρώτες αξιολογήσεις της Ενισχυμένης Εποπτείας.
Το σενάριο μίας διπλής δόσης τον Ιούνιο, σύμφωνα με κοινοτικές πήγες, παραμένει στο τραπέζι, άλλα με χαμηλότερες πλέον πιθανότητες. Σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν τις επόμενες εβδομάδες.
Η κατανομή και η έξοδος
Παράλληλα, αποτιμάται η πρόοδος στην πορεία υλοποίησης των εκκρεμών προαπαιτούμενων. Με πηγές του Eurogroup να αναφέρουν και προ ημερών (σε ενημέρωση ενόψει της σημερινής Συνόδου των ΥΠΟΙΚ στην οποία δεν υπάρχει επισήμως θέμα Ελλάδα), ότι «εκτιμάται σε σημαντικό βαθμό η πρόοδος της Ελλάδας» με αναφορά σε μία «ομαλή μετάβαση» προς μία φυσιολογική σχέση με τους θεσμούς της ΕΕ.
Όσον αφορά στο χρόνο εξόδου η πρόθεση της κυβέρνησης αλλά και των δανειστών είναι η μετάβαση στο καθεστώς μεταπρογραμματικής παρακολούθησης εντός του 2022. Ένας στόχος, ο οποίος συνδέεται με την επιτυχή υλοποίηση των δεσμεύσεων που επιχειρείται να καταγράφεται στις αναφορές των επόμενων εβδομάδων δίνοντας ένα θετικό σήμα και προς τις αγορές, (όπως συνέβη και με τα σχόλια του πορίσματος του ΔΝΤ το οποίο ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα).
Ωστόσο, σε ένα σενάριο δυσμενών εξελίξεων στην παγκόσμια και στην ευρωπαϊκή οικονομία λόγω μίας (απευκταίας) παράτασης ή χειροτέρευσης του πολεμικού σκηνικού στην Ουκρανία η στρατηγική εξόδου μπορεί να αναπροσαρμόσει, εξηγούν κοινοτικές πηγές. Και η εν λόγω απόφαση θα πρέπει να ληφθεί τον Ιούνιο – Ιούλιο, ανάλογα με τις συνθήκες που τότε θα επικρατούν στην οικονομία και στη στάση των θεσμών και των κρατών-μελών.
Η θέση της Επιτροπής και του Eurogroup
Προς το παρόν, η τακτική που ακολουθείται από την ΕΕ είναι για σταδιακές κινήσεις εν αναμονή πιο «καθαρών» στοιχείων για την πορεία του πολέμου αλλά και για τη στάση των κρατών μελών. Με τις πρώτες εκθέσεις πάντως να προειδοποιούν για τους κινδύνους που προκαλούνται (πχ στην αγορά κατοικίας που είναι θέμα στη σημερινή σύνοδο). Και με τις αναλυτικές προτάσεις της Επιτροπής για τη ρήτρα διαφυγής και για το πακέτο στήριξης να έχουν ορισθεί για τον Μάιο, όταν θα ανακοινωθούν και οι Εαρινές της προβλέψεις. Την ίδια περίοδο αναμένεται να εκδοθεί και το πόρισμα για την Ενισχυμένη Εποπτεία.